Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:24:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: cromsteert  (gelezen 521 keer)
jacquescoin
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 01 November 2005 - 22:01:23 »

Hallo,

Volgens mij is dit een "cromsteert" of "kromstaart", geslagen onder Philips de Goede voor Vlaanderen en zo genoemd vanwege de kromme staart van de leeuw. Tekst op de ene zijde: PHS DUX BURG & COMES FLANDRIA (Philips hertog van Bourgondie en graaf van Vlaanderen). Andere zijde: MONETA COMITIS FLANDRIA (geld van het graafschap Vlaanderen). Mijn vragen:
- Gaat het hier om een enkele of om een dubbele groot (worden beiden cromstaart genoemd)? (De diameter is circa 26 mm en het gewicht 1.60 gram).
- Er worden voor deze munt twee muntplaatsen opgegeven: Gent en Leuven. Wie weet waar deze geslagen is (en waaraan kun je dat zien)?
- Ik zou de kwaliteit benoemen als ruim ZFr. Hoe denken jullie daarover?
- Kan iemand iets vertellen over de waarde van deze munt in deze staat?

Jacquescoin
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 01 November 2005 - 22:40:10 »

- Gezien de diameter is dit een enkele groot, Vanhoudt G2666. Vanhoudt heeft het over een dubbele, enkele en halve groot cromsteert
- Vanhoudt geeft alleen Gent als muntplaats
- moeilijk te beoordelen van de foto. Ik zou zeggen F-VF, klein deel van het muntplaatje afgebroken. Ik zie nogal wat afgesleten detail, bijvoorbeeld onderkant borstschild, rechter achterpoot leeuw en pluim van staart, maar dat kan ook het gevolg van een zwakke slag of slecht muntplaatje zijn.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: