Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 09:18:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: laat romeinse munt /siliqua: Honorius, kz Roma zittend op curas  (gelezen 2089 keer)
wimF
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 29 Oktober 2005 - 20:39:53 »

deze munt heb ik enkele maanden geleden in zuid limburg gevonden,
wie kan hier meer over vertellen.
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 19:59:01 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Oktober 2005 - 21:07:24 »

Voorlopig is mijn eerste en zeer speculatieve bijdrage: dit is een type 3 barbaarse Siliqua van Constantius II, met een keerzijde van een latere Siliqua. Bij Constantius II vond ik namelijk geen Siliqae met Roma links. Ik lees

vz: DN CONANT(I?)VS PF(D?) AVG,
 kz: G(..?)LIA ROMANORVS met een gekantelde S.

Vandaar mijn idee "barbaarse Siliqua".. Maarja, op zo'n klein plaatje ga je vanzelf een verbasterd omschrift zien, ook als alles klopt, dus dan kan er óók staan

vz: DN ARCADIVS PF AVG

@wimF kun je svp een grotere foto plaatsen ? Dit is een fantastische Siliqua en een zeldzame vondst (hoewel ? de laatste week..  Undecided ), maar meer informatie kan ik niet geven op basis van dit kleine plaatje.

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 29 Oktober 2005 - 21:10:34 door Goodies » Gelogd
wimF
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Oktober 2005 - 21:20:52 »

hallo goodies

het zal even duren voor een betere foto van deze munt omdat met mijn kamera
geen betere foto s gemaakt kunnen worden, dus je zult er ff op moeten wachten.

gr. wim
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Oktober 2005 - 11:09:54 »

Ik ben het met Wimf en Goodies eens,
Het is een barbaarse siliqua, deze komen als Nederlandse vondst minder voor dan de rijksuitgaven.
Dit is een interessant (maar vreemd genoeg geen kostbaar stuk), dus een grotere scan / of foto (mag bijna 50 Kb) zou ik zeer op prijs stellen. Er zijn steeds meer mensen met goede scanners, voor digitale camera's geldt hetzelfde, dus misschien kun je eens lezen hoe je moet scannen en bij een kennis of vrienden de munt even scannen.
Overigens: kz: G(..?)LIA ROMANORVS met een gekantelde S. , was oorspronkelijk "GLORIA ROMANORVM", de gekantelde S moest dus een M verbeelden. 
mvg A  en in afwachting. Smiley
« Laatste verandering: 30 Oktober 2005 - 17:44:24 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
wimF
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 01 November 2005 - 21:02:37 »

hoi allemaal hier een betere foto Wink

grt wim
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 19:59:40 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 01 November 2005 - 21:15:25 »

Bedankt voor deze veel betere foto!
Ik lees nu geen SIRM meer, maar ook niets anders bekends
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 19:59:57 door aurelianus » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 01 November 2005 - 23:07:26 »

Undecided ik moet me postuum verontschuldigen bij de celator, misschien is het verstandig deze munt (onder andere!) met  deze van Frenk te vergelijken. Ik vind het eigenlijk verbazend (bijna magisch!) dat er in twee weken ineens vier "Siliquae" van twee verschillende zoekers opduiken op dit forum !!

Het gaat dus wéér om

vz: DN HONORIVS PF AVG

Keerzijde (vermoed ik nu) VIRTVS ROMANORVM, m.i. verwant dus aan de munten die Frenk liet zien. Het kan (allemaal!) nog steeds barbaars zijn..

@wimF wat is precies de diameter en zou het mogelijk zijn om deze te wegen ?

Grin
Lex
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:00:57 door aurelianus » Gelogd
wimF
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 02 November 2005 - 19:50:10 »

dag heren

zodra ik bij iemand ben die een weegschaaltje heeft zal ik hem wegen
en hier even doorgeven.
de diameter is17mm
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:01:27 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 02 November 2005 - 20:01:38 »

hoi @aurelianus, het ligt er aan, over welke van Frenk's stukjes we praten. Hij had er drie. Deze VOT - Siliqua is 20mm en 1.95 gram, zeker niet barbaars en het gewicht is representatief. Verder deze Siliqua van Frenk is uiteraard lichter en vind ik (een beetje) een twijfelgeval, evenals deze beide 12mm, 0.75 gram. De vergelijkbare munten van Frenk, dus met Roma zijn inderdaad lichter. Het ziet er uit, alsof ze zijn gesnoeid.. of is het gereduceerd? is dat verschil tussen gereduceerd en gesnoeid ergens aan te zien  eigenlijk ?

Bovenstaande siliqua vind ik (sinds die fotoos) een twijfelgeval.. DN HONORIVS staat er netjes op. Maar als je dan die keerzijde ziet.. Roll Eyes kweenie.

@wimF (we waren tegelijk bezig !) Dank voor die maat, dat is 3mm minder dan de officieele VOT-versie van Frenk, een extra aanwijzing voor barbaarse imitatie, lijkt mij.

tistochbizarrrr vier Siliquae in een week tijd..  Tongue Tongue de laat-Romeinse zilvervloot ?

Smiley
Lx

« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:01:43 door aurelianus » Gelogd
wimF
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 02 November 2005 - 23:36:26 »

hoi goodie
deze siliqua heb ik een paar maanden geleden al gevonden,
en niet afgelopen weken of zo,
ik geniet al wat langer van deze munt dan frenk Grin

gr.wim
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:02:01 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 02 November 2005 - 23:52:50 »

Citaat
ik geniet al wat langer van deze munt

Tongue jummie inderdaad, kan ik me indenken, ja.. Iets van zilver van Honorius heb ik nog niet en zeker geen barbaarse versie.. Wel Valens en Magnus Maximus, die laatste overigens dank zij aurelianus, anders was ik daar nooit aangekomen.. Als je zoeker bent is het heel anders dan als verzamelaar. Soms wacht je jaren op een bepaalde munt. Dus je komt ze wel tegen, maar je wilt een mooiere of het is te duur. Maar heel veel interessante munten zijn gewoon niet in de handel. Vooral barbaarse imitaties van Antoniniani en late (zoals deze misschien) zijn we op zoekers aangewezen. Handelaren halen daar hun neus voor op, soms tref je ze aan in "de bakjes", of het is juist heel duur, dwz als de handelaar er verstand van heeft.

Dus als zoeker.. heb je mazzel.. dat je kunt zoeken.. en weet waar en zo..

Wink
Lx
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:02:17 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 03 November 2005 - 08:47:46 »

Snoeien van munten: is het (illegaal) verwijderen van een muntrand door particulieren, om het gewonnen muntmetaal te verkopen

Reduceren van een munt: Het verminderen van de muntmassa door officiële instanties uit geld/ munt gebrek, als gevolg van / als oorzaak van inflatie vermindering.

Onder Constantijn I zijn er zilveren munten geherïntroduceert, na het verdwijnen van de argenteüs en de halve argenteus van Dioctetianus.
De zilveren munten in de vierde eeuw zijn bekende onder verschillende namen  de tendens is gedurende de 4e eeuw dan de zilveren munten steed lichter werden, door een aantal  reducties.
Namen van zilveren munten:
Multipel miliarense = 1/20 Romeins pond= ca 16,25 gram ; zware miliarense = 1/60 Romeins pond 5,41 g.; lichte miliarense =1/72 Romeins pond 4,51 gram; siliqua ca 3 gram; gereduceerde siliqua ca 1,9 gram  (355 AD) en (ca 380 AD Mag Maximus) 1,6 gram; halve siliqua;
Door de Gallische usurpatoren zijn nog lichtere "siliqua" geslagen, ik denk dat de munten, door Frenk ingediend, zijn aan gepast aan dat lage gereduceerde gewicht, door ze te snoeien.
Mvg A  Smiley

PS Volgens mij is de munt aan het begin van deze thread, absoluut een barbaarse uitgifte - vandaar mijn verplaatsing hier na toe -
Ik weet niet of ik het goed lees, twijfelt Goodies of dit een barbaar is??

Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 03 November 2005 - 12:51:12 »

Ja daar twijfel ik inderdaad aan, sinds de grotere foto (zie midden van de thread) van wimF. Ik dacht eerst dat het voorzijde omschrift verbasterd was, dat vond ik in eerste instantie de belangrijkste aanwijzing, toen. Uiteindelijk is die grotere foto geplaatst en daar zie ik een correcte weergave van DN HONORIUS PF AVG (ik twijfel wel aan de S overigens.. is die gespiegeld en/of liggend ?)

Verder meen ik op de vergroting waar te nemen, dat het oppervlak van deze munt is gecorrodeerd. Het keerzijde omschrift is volledig onleesbaar, terwijl de voorzijde er wel netjes uit ziet. Het portret is mogelijk in "officieele" stijl, waarbij de kin van keizer Honorius gewoon is "opgelost" door bodem-condities !
Een andere aanwijzing voor corrosie is de keerzijde, 7 uur. Dat ziet er niet uit als "pellen" daar, er zijn gaten in de rand geslagen op die plek. Tevens valt op dat zowel op voorzijde als op keerzijde het hele omschrift tussen 5 uur en 7 uur weg is. De munt heeft met de onderkant tegen een aggressief spulletje aan gelegen, vermoed ik.

Er resteren m.i. te weinig concrete, objectieve aanwijzingen voor barbaarse imitatie. Wellicht kan adrianus nog een uitspraak  doen over deze munt ?

@adrianus, question: in your view, is this coin a barbarous imitation of a Honorius Siliqua ?

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:02:42 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #13 Gepost op: 03 November 2005 - 13:21:48 »

Van het Barbaars zijn ben ik ook nog niet overtuigt. Ik denk wel dat de letters in de afsnede Trier moet voorstellen of suggereren. Dat vermoed ik op grond van de (schijnbaar) zichtbare letters.
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:02:58 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 03 November 2005 - 16:39:18 »

Ik kan door voortschrijdend inzicht, maar vooral door betere beschouwing van de tweede set fotoos (is het tegenwoordig he, ipv foto's) met Goodies en Gantois meegaan. Ik zal de thread terugplaatsen.
In Cohen / RSC IV staan als afsnede voorbeelden: MDPS, RMPS, RVPS, RM, TRPS, AQPS en CONS* eigenlijk denk ik 5 letters te zien, maar dat kan niet dus het zullen er wel 4 zijn, maar of er MD, RM, RV, TR of AQ voor PS staan ik zie het niet!
mvg A
« Laatste verandering: 03 November 2005 - 20:03:16 door aurelianus » Gelogd

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: