Snoeien van munten: is het (illegaal) verwijderen van een muntrand door particulieren, om het gewonnen muntmetaal te verkopen
Reduceren van een munt: Het verminderen van de muntmassa door officiële instanties uit geld/ munt gebrek, als gevolg van / als oorzaak van inflatie vermindering.
Onder Constantijn I zijn er zilveren munten geherïntroduceert, na het verdwijnen van de argenteüs en de halve argenteus van Dioctetianus.
De zilveren munten in de vierde eeuw zijn bekende onder verschillende namen de tendens is gedurende de 4e eeuw dan de zilveren munten steed lichter werden, door een aantal reducties.
Namen van zilveren munten:
Multipel miliarense = 1/20 Romeins pond= ca 16,25 gram ; zware miliarense = 1/60 Romeins pond 5,41 g.; lichte miliarense =1/72 Romeins pond 4,51 gram; siliqua ca 3 gram; gereduceerde siliqua ca 1,9 gram (355 AD) en (ca 380 AD Mag Maximus) 1,6 gram; halve siliqua;
Door de Gallische usurpatoren zijn nog lichtere "siliqua" geslagen, ik denk dat de munten, door Frenk ingediend, zijn aan gepast aan dat lage gereduceerde gewicht, door ze te snoeien.
Mvg A

PS Volgens mij is de munt aan het begin van deze thread, absoluut een barbaarse uitgifte - vandaar mijn verplaatsing hier na toe -
Ik weet niet of ik het goed lees, twijfelt Goodies of dit een barbaar is??