Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:58:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ? is dit een Barbaartje?/ type 2R AE radius, naar Tetricus I, kz Hilaritas  (gelezen 2232 keer)
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #15 Gepost op: 24 Oktober 2005 - 20:51:03 »

Ha Chris ik ben helaas  NIET op vakantie, ik ben razend druk, een tijdje ziek en afwezig geweest, het werk is blijven liggen en eigenlijk zie ik er geen gat meer in. Dus ook deze week zal ik zeer sporadisch op het forum zijn vrees ik.
Ik, voor wat dat waard is ben er absoluut van, dat dit een "barbaartje" betreft. Er zijn munten waarbij ik veel meer over het barbaarse karakter twijfel dan bij deze.
Het betreft een Barbaarse imitatie type 2R  van een bronzen radius,  naar Tetricus I met Hilaritas op de Kz: HILARITAS AVGG
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #16 Gepost op: 24 Oktober 2005 - 21:13:50 »

Biografische gegevens over de Tetrici

Hoe kwam Tetricus aan de macht..

Postumus versloeg Laelianus, maar omdat hij weigerde de stad Mainz, die tijdens de opstand de kant van Laelianus had gekozen, te laten plunderen, werd hij door zijn eigen soldaten gedood. Hij werd eerst opgevolgd door een zekere Marius, die al na enkele maanden werd vermoord, en dan door Victorinus, die werd vermoord in zijn tweede regeringsjaar. Vervolgens werd Tetricus, een rijke senator en gouverneur van Aquitanië, tot keizer gekroond in zijn woonplaats Bordeaux. Tetricus leverde verschillende zegerijke veldslagen tegen de Germanen. Hij verlegde de keizerlijke hoofdstad van Keulen naar Trier en benoemde zijn jonge zoon (die ook Tetricus heette en voor de gemakkelijkheid Tetricus II genoemd wordt) tot Caesar, wat zoveel wil zeggen als troonopvolger. Intussen hadden te Rome eveneens verschillende keizers elkaar in sneltempo opgevolgd, maar uiteindelijk had keizer Aurelianus (270-275) de situatie opnieuw voldoende in handen om te trachten het Gallische keizerrijk terug bij het Romeinse rijk te voegen. Er volgde een invasie door Aurelianus waarbij Tetricus zich overgaf en er zelfs een topfunctie in Italië aan overhield. Zo eindigde het Gallische keizerrijk.

Bron: Muntklapper 5 (PDF)

Smiley
Lx
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #17 Gepost op: 24 Oktober 2005 - 21:31:11 »

haaaaaaaaa @aurelianus,,,,,

wens je van hier sterkte :Dmaar nog een vraag hier over Huh
Het betreft een Barbaarse imitatie type 2R van een bronzen radius
wat bedoel je met type 2r staat het in een boek,of hoe kan ik hier meer over te weten komen Roll Eyes
over barbaartje weet ik ontzettend weinig over (sorry hier voor) Embarrassed
 grt chris Wink

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Goodies
full lid

-

« Antwoord #18 Gepost op: 24 Oktober 2005 - 21:33:30 »

hoi @chris, lees deze forum-thread, dat geeft ook een idee hoe we "Barbaarse imitaties" van "Romeinse" onderscheiden en een heleboel geschiedenis/verwijzingen (en tevens woeste ideeen van ons natuurlijk  Tongue )

Smiley
Lex
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #19 Gepost op: 24 Oktober 2005 - 21:39:39 »

hoi@goodies,,,,,,,,,,,
wil je ook hartelijk bedanken voor het verhaal dat je me voorschotelt,zeer leerzaam en interessant om te lezen Shocked
eerder wist ik niet veel beter dan munt wat ik vond,keek naar de afbeelingen op beiden kanten en dat was het dan.maar nu begint zo,n munt te leven je nu de achtergronden ervan kent.dus anders vertaald wij tonen munten en jullie laten ze leven Shocked
nog eens dank hier voor Roll Eyes Tongue

grt chris-kerkrade
« Laatste verandering: 24 Oktober 2005 - 21:42:46 door coinhunter chris » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: