Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:50:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: reinigen munten  (gelezen 1006 keer)
bandietes
groentje
*

« Gepost op: 18 Oktober 2005 - 18:35:43 »

Hallo,

Reeds vele jaren verzamel ik munten maar nooit heb ik er bij stil gestaan wat en hoe een aangeslagen   munt moet gereinigd worden!
 Hiermee bedoel ik munten die in omloop zijn geweest en munten dewelke een verkleuring vertonen
 door vele jaren in een plastic map te zijn opgeborgen.
 mn. 0.25 fr.- 0.5fr. -1 fr. -5 fr. -10 fr.- 20 fr. - 50fr. - en de centjes van euros
 Ook een aantal QP stukken dewelke enkel vingerafdrukken vertonen !
 De beste manier om  een munt te bewaren?
 Met deze wil ik ook Jan tomat  bedanken om tijd vrij te maken mijn map met speciale stukken eens mee te doornemen .
 U moet hem zelf maar vragen wat hij ervan denkt!!

Alvast bedankt voor de moeite.   

MVG  Bandietes

aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 16:47:24 »

Dag  bandietes,
In principe dienen munten NIET gereinigd te worden, tenzij ze dusdanige corrosie hebben dat ze steeds verder aangetast worden, danwel onleesbaar en of ondetermineerbaar worden.
Echter sommige oude muntopbergsystemen zijn van PVC, hieruit kan onder bepaalde omstandigheden het corrosieve chloor vrijkomen of zoutzuur, dat de opgeslagen munten aantast.
Munten kunnen het best met een zacht doekje met vaseline (?) worden opgewreven, vettig vuil en niet in geëtste vingerafdrukken verdwijnen dan.
Munten met corrosie behandel je afhankelijk van de soort corrosie, wassen met een afwasmiddel, gevolgt door langdurig spoelen met demiwater en vervolgens inwrijven met vaseline (?) - de munt mag na de vaseline behandeling niet plakken - kan volgens mij geen kwaad.
Een restaurator ooit actief tegen vaseline hier op het forum, stelde siliconenwas i.p.v. vaseline voor.
Hij stelde dat vaseline corrosief zou kunnen zijn, ik heb me niet kunnen laten overtuigen.
Gebruik geen plantaadige onverzadigde oliën, zij kunnen makkelijker vertzuren vormen.
Voor mij is het gebruik van "tumblers, "silverdip" koper en zilverpoets (dat zijn polijstmiddelen en ze halen het oppervlak van de munt weg, dus extra slijtage) "cilitbang" uit den boze.
Er is veel geschreven over reinigen, lees maar een beetje in deze afdeling dan kun je heel wat opsteken.
mvg A  Smiley
Munten kunnen het best, indien verzameld in albums, in voorgelijmde "coinhouders"worden gestopt. Deze beschermen de munt tegen invloeden van buitenaf.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: