Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:45:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Drachme, Alexander III (De Grote) van Macedonia  (gelezen 1056 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 17 Oktober 2005 - 19:11:56 »

Met trots (en dankzij Gert) presenteer ik U een heel mooie Drachme van ca 330BC. Het portret op deze munt is Heracles, op de keerzijde Zeus met speer en
rechts verticaal ALESANDROY. In de exergue (tekst onderin op keerzijde) staat DI.

Deze munt lijkt op Wildwinds - SG6731, echter daar mis ik DI  onderin.

Vragen:

- wat betekent de exergue tekst DI

- heeft iemand een verwijzing voor deze munt waarin dat kenmerk is besloten ?

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 18 Oktober 2005 - 09:14:56 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Oktober 2005 - 09:20:05 »

Dag Goodies,
gefeliciteerd met je prachtige aanwinst, wat een kwaliteit  Tongue  Tongue   Tongue
De exergue letters DI zijn volgens mij het emissie teken.
Soms staat op het mooiste ontwerp van de Griekse munt ook een signatuur van de maker, maar ik denk niet dat dit hier het geval is.
Helaas is mijn bibliotheel niet uitgebereid genoeg om een verwijzing voor deze munt waarin dat kenmerk staat te kunnen geven.
Dit type is gedurende zeer lange tijd bijna onveranderd op vele plaatsen in het rijk van Alexander de Groten en zijn navolgers geslagen en mij ontbreekt de kennis je verder te helpen. Hopelijk krijg je toch een antwoord!
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 14:47:55 »

Hallo Goodies,
Deze munt kon ik niet terugvinden in het standaardwerk voor Alexander van meneer Price. De vorm van de halvemaansikkel (open naar links) wijst echter naar de muntplaats Colophon (welke omstreden is, en daarom ook soms 'Colophon' genoemd wordt). Een precieze match met delta-iota kwam ik daar helaas niet tegen.
Echter, er is een tetradrachme uit Carrhae met een halvemaan (open naar boven) en delta-iota (price 3818). Daar staan die echter in het l.veld., terwijl nog een ander monogram onder de troon staat. Mocht je toch nog een bevredigender determinatie vinden, dan hoor ik dat graag.
Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 17:47:34 »

Cheesy ok dan maar ff op zoek, het eerste plaatje daar is..

Geen DI, op deze Norske site staat  dezelfde, op het teken links na. Dat is dus ook nog een onderscheidingskenmerk blijkbaar..

Tot zover de hits bij de (9) plaatjes, ik vond varianten van de exergue en varianten van het teken links voor de knieen van Zeus. Op mijn munt staat daar een krul, een rest van het geheel, denk ik.

Het dichtste bij komt nog deze uit CoinArchives:

KINGS of MACEDON. Alexander III 'the Great'. 336-323 BC. AR Drachm (4.27 g, 4h). Abydos mint. Struck circa 323-317 BC. Head of Herakles right, wearing lion's skin / Zeus Aëtophoros seated left; in left field, dolphin downward; DU below throne. Price 1511-1513 var. (symbol); ADM II 79 (same dies).

De zoekactie was: Alexander III and Drachm. Klik voor de resultaat lijst, het is nummer 91 daar..

Problemen..  Cool ik zie geen DI maar DY dat boompje is een letter Y, het geheel een monogram. Dat object links, ik zie daar bij Coinarchives exemplaar een vis, op mijn munt staat daar dus een klein boogje in het midden..

Nummer 68 in die lijst heeft links een ornament dat overeen kan komen met die krul:

KINGS of MACEDON. Alexander III 'the Great'. 336-323 BC. AR Drachm (4.29 g, 5h). Lampsakos mint. Struck circa 323-317 BC. Estimate $200  KINGS of MACEDON. Alexander III 'the Great'. 336-323 BC. AR Drachm (4.29 g, 5h). Lampsakos mint. Struck circa 323-317 BC. Head of Herakles right,...

Vraag me af nu, of het Lampsakos kan zijn, de maker DI ?

Smiley
Goodies

Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2005 - 12:31:47 »

Goodies,
Ik ben er, je theorie over de krul niettegenstaande, vrij zeker van dat het een halve maan is op de munt. Als het een deel van een geheel zou zijn, zoals bij de voorbeeldmunt, zou het ontwerp tot de rand van het muntplaatje moeten lopen, wat volgens mij niet het geval is.
Groet
Gert
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: