Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Gepost op: 09 Februari 2003 - 18:43:04 » |
|
hallo allemaal, wie kan deze munt determineren? hij is vrij donker dus ik denk dat ie van zilver is. alvast bedankt!
|
|
|
|
« Laatste verandering: 01 Maart 2005 - 20:01:07 door aurelianus »
|
|
|
|
|
|
Bohemond
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 09 Februari 2003 - 19:08:24 » |
|
Inderdaad van zilver...15e eeuws...zuidelijke Nederlanden zo te zien. Kan je de legende meegeven? Moneta en nog iets...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 09 Februari 2003 - 23:29:38 » |
|
verbeter me als ik fout zit DUBBELE MIJT - biljoen Gent (1410 ?)
mvg
|
|
|
|
|
|
"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970) --- http://users.skynet.be/bart.vandensteen
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Februari 2003 - 00:39:13 » |
|
het is waarschijnlijk niet de juiste oplossing, maar ik zit dichtbij... legende die ik vind klopt niet 100%
ik wacht ook af
mvg
|
|
|
|
|
|
"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970) --- http://users.skynet.be/bart.vandensteen
|
|
|
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Metaaldetectorzoeken!!!!!!
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Februari 2003 - 08:33:07 » |
|
Hoi Nightrider
je zit er volgens mij niet ver naast. Het is inderdaad biljoen en geen zilver. Het is volgens mij ook een enkele mijt, maar dan zou ik ook even de maat moeten hebben. Verder zit je er volgens mij inderdaad heel goed in de buurt.
Groeten Michiel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Februari 2003 - 09:43:40 » |
|
hallo mensen. bedankt voor de determinaties  de diameter is 20 mm. hij is iig een stuk groter dan een enkele mijt die ik hier heb liggen. biljoen dus.....wordt dat nu nog vaak ergens voor gebruikt? en is het een legering met biljoen of helemaal biljoen? groeten gauthier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Metaaldetectorzoeken!!!!!!
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Februari 2003 - 11:26:16 » |
|
Hoi Wouter Stom van me, het is natuurlijk een dubbele mijt, want het kruis blijft in zijn geheel binnen de beide cirkels. Als ik het goed heb, dan zijn dat altijd dubbele mijten. Biljoen is verder zelf een legering Wouter en degene die het meest werd gebruikt in die tijd. In de 14e en 15e eeuw zijn vrijwel alle mijten en dubbele mijten geslagen van Biljoen. Hoe ouder ze zijn des te hoger ook meestal de zilvergehalten zijn. Dat zie ik heel goed aan mijn eigen vondsten. de meeste mijten zijn dan groen net als die van jouw. Als je de 14e eeuwse bekijkt en dan met name de wat vroegere dan hebben deze een veel hoger zilvergehalte en zijn vaak nog zwarter en hebben ook zilverkleurige vlekken, met name aan de randen is dat altijd goed te zien. groeten Michiel 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 01 Maart 2005 - 19:53:18 door aurelianus »
|
|
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 10 Februari 2003 - 11:50:20 » |
|
ok bedankt michiel. dus biljoen is een legering van zilver en....?  groeten gauthier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bohemond
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Februari 2003 - 19:55:20 » |
|
Gevonden !!!  Filips de Goede ( 1419-1467 ) Dubbele Mijt - biljoen Onbekend atelier ( 1419-1428 ) Vanhoudt G2669 OBV: +MONETA:FLANDRIE REV: +PHS-D-B-COM-FLAN klopt de tekst? Yves
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gauthier
Volledig lid

Geslacht: 
the silverhunter
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Februari 2003 - 21:12:17 » |
|
bedankt!!
ja het zou heel goed kunnen wat betreft die tekst. ik kan het dat middeleeuwse schrift maar moeilijk ontcijferen, er zijn veel letters die op elkaar lijken, ik zit waarschijnlijk bij een aantal letters fout.
dus het is niet bekend in welke stad ie is geslagen?
groeten gauthier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bohemond
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Februari 2003 - 22:26:58 » |
|
Zal waarschijnlijk wel uit een grote stad kome als Gent of Brugge maar zekerheid is er niet bij gebrek aan bronnenmateriaal en op de munt zie je ook al geen tekenen van het atelier
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 10 Februari 2003 - 22:48:19 » |
|
Bohemond ik zat op dezelfde bladzijde te kijken, ik had eerder G2662 in gedachten, maar de legende leek niet 100% te kloppen
is PHS = IOHS?
mvg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
midas
Volledig lid

Geslacht: 
The forum is alive and well !
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 13 Februari 2003 - 22:43:16 » |
|
hoi, kan dit dan niet de voorganger van Filips de Goede zijn , nl een dubbele mijt van Jan Zonder Vrees (1405 - 1419) , die schreef op sommige van zijn munten toch : IOhS:DVX:BVRG:Z:COM:FLAN en MONETA NOVIS COMETIS FLAND of zoiets daar vindt je die IOHS toch terug - nu 't is maar een idee hoor, misschien sloeg Jan Zonder Vrees helemaal geen mijten ... mvg, midas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bvds
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 13 Februari 2003 - 22:51:10 » |
|
midas, dat is de G2662 die ik in gedachten had dat was een dubbele mijt onder Jan zonder vrees
mvg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|