Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:36:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: De kostbaarste munt ter wereld  (gelezen 2369 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 13 Oktober 2005 - 14:26:42 »

hallo allemaal

ik kwam dit tegen met wat surfen op internet.(via Home)

DE KOSTBAARSTE MUNT TER WERELD.

tetradrachme van Aetna

F. d. C.
DE MUNT DER MUNTEN
Zo luidt de uit het Engels vertaalde titel van de tentoonstelling die van mei tot
december 2004 wordt gehouden in het Israel Museum in Jeruzalem. De hele
expositie draait rond de munt der munten: de tetradrachme van Aetna, eigendom
van de Koninklijke Bibliotheek van België en van onschatbare waarde.
De ondertitel van de tentoonstelling bevestigt dat het om een wereldpremière gaat,
want het is inderdaad de eerste keer in de geschiedenis dat een tentoonstelling en
een catalogus volledig worden gewijd aan de voorstelling van één enkele munt. De
veelzeggende titel sprak de wereldpers massaal aan. Vooral de talloze tv-stations
hebben bijgedragen tot de bekendheid en het belang van deze tentoonstelling. Op
die manier heeft de publiciteit een onverhoopt groot aantal mensen bereikt, naar
schatting zo’n twee miljard.
Deze zilveren munt, waarvan de maker onbekend is, is uitzonderlijk goed bewaard
gebleven. Hij heeft een doorsnede van 26 millimeter en weegt 17,23 gram. De munt
werd midden vijfde eeuw voor Christus geslagen, draagt geen jaartal en is afkomstig
van de gelijknamige Siciliaanse stad. Op de keerzijde staat trouwens de inscriptie
ATNAION te lezen, de Griekse vertaling van Aetna. Diezelfde stad draagt vandaag de
naam Santa Maria di Licodi.
Op de beeldzijde van de munt wordt het personage Silenos afgebeeld, de oude
genotzoeker die voortdurend dronken door bossen en valleien doolde.
François de CALLATAŸ licht toe dat Silenos deel uitmaakte van de aanhangers van
Dionysos, de Griekse god van de wijn. De figuur verwijst naar de talrijke wijngaarden
op de vruchtbare vulkanische flanken van de Etna waar tevens de grootste scarabeeën
ter wereld voorkomen.
Verder vinden we op de tetradrachme de afbeeldingen van een pijnboom (de enige
afbeelding hiervan op een Griekse munt) en een wijnrank. Beide behoren tot de
typische flora op de hellingen van de vulkaan. Ook Zeus, de beschermgod van de
vulkaan, is aanwezig, gezeten op een pantervel. De directeur van het Penningkabinet
merkt hierbij op dat de panter naar Dionysos verwijst en aldus opnieuw een link legt
naar Silenos en de vermaarde wijn van de Etna.

De Koninklijke Bibliotheek van België (en het Penningkabinet):
www.kbr.be ( > departementen en collecties > Penningkabinet)
De centrale databank van de Koninklijke Bibliotheek van België: opac.kbr.be
Het Mecenaatsfonds van de Koning Boudewijnstichting ten voordele van de Federale wetenschappelijke instellingen
(zie Science Connection 01) kende een subsidie toe voor een permanente tentoonstelling in het Penningkabinet.
Het project werd geselecteerd uit 11 voorstellen. www.kbs-frb.be >projecten en evenementen >letter M
De muntenverzameling van de Nationale Bank van België: www.nbb.be/Sg/Nl/Contact/33_1f.htm
LECTUUR

BRON

The coin of coins hier staat een afbeelding van Vz en Az

Blz 42 in dit pdfje

wat denken jullie ervan....

mvg aureum
« Laatste verandering: 13 Oktober 2005 - 15:35:05 door aureum » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 14:54:09 »

hoi @aureum, heb even de oorsprong achterhaald van dit stuk.. vraag me af hoe de keerzijde er uit ziet..

"De tetradrachme van Aetna (..) is een unieke getuige van de uitzonderlijke uitgifte die rond 460 vóór Christus op Sicilië (en meer bepaald op de hellingen van de Etna) werd geslagen. Dit kleine numismatische object is bijzonder fijn gegraveerd en ongelooflijk goed bewaard. De beeldzijde van de munt toont de bebaarde Silenus, de oude genotzoeker die als aanhanger van Dionysus (de Griekse god van de wijn) voortdurend dronken door bossen en valleien doolde. Deze ronduit monsterlijke verschijning symboliseert de plaatselijke vulkaan, waarvan de vruchtbare flanken tot halverwege de top met wijngaarden waren beplant. In 1899 werd de collectie Griekse munten van Lucien de Hirsch (1856-1887), waartoe ook de tetradrachme van Aetna behoorde, door diens moeders aan de Koninklijke Bibliotheek geschonken. "

Bron: Koninklijke Bibliotheek van Belgie

Een verwante, kleinere munt is deze Litra, ook van CATANA, de huidige stad Catania op Sicilie, waar ik overigens deze lente nog geweest ben..

Uit CoinArchives : "AR-Litra, um 450 v. Chr.; 0.76 g. Silenkopf r.//Geflügelter Blitz, r. gorytosartiger Gegenstand"

@aureum: zeker een interessante munt, deze zilveren Tetradrachme, maar zou je iets meer kunnen citeren van de betreffende plekken op het internet waar je gesurft hebt, als je zo'n bijdrage maakt ? De afdeling "Grieks" is een serieuze rubriek die door weinig deelnemers wordt bezocht, het niveau is altijd hoog hier. Het plaatje dat je hierboven geeft, is afkomstig van de website studentenweb.org maar hun /archief sectie is/zal wordenopgeschoond, dus iedereen zit zich hier dan af te vragen.. wat was dit voor munt, waarom zou deze zo zeldzaam-kostbaar zijn. Als je een stukje tekst copieert van de betreffende plek (in dit geval de PDF) naar je bijdrage, is dat nooit een probleem. Linkjes vergaan, tekst niet.

hoihoi,

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 13 Oktober 2005 - 15:27:29 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 14:54:55 »

Werkelijk een prachtige munt,
goodies bedankt voor deze informatie, we waren tegelijk bezig.
Verder dacht ik dat gesigneerde decadrachmes van een bepaalde beeldhouwer nog veel bijzonderder en duurde zouden zijn.
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 13 Oktober 2005 - 14:56:30 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 15:24:11 »

beste lex

ik zou best wat meer tekst hier willen plaatsen uit de twee pdfjes, maar dat is zo veel tekst en foto's
dat neemt alleen maar meer ruimte weg op het forum.

mvg aureum
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 15:31:41 »

hallo lex

in het vehaal wat ik in mijn thread erbij heb gezet schrijven ze geen prijs erbij alleen dit

"expositie draait rond de munt der munten: de tetradrachme van Aetna, eigendom
van de Koninklijke Bibliotheek van België en van onschatbare waarde"

mvg aureum Wink
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 15:50:13 »

Ben dus ff gaan zoeken, soms leent die KBB deze munt aan andere instituten en die beschrijven hem dan. Ik vond

"The Aetna Tetradrachm, on loan from the Royal Library of Belgium, has not been offered for sale for more than 100 years, but a conservative estimate of its value is more than $3 million, said a spokeswoman for the museum.</blockquote>Funny, this constant obsession with "value" -- especially for a unique specimen that hasn't been on the market in living memory.<blockquote>Thought to have been minted sometime between 476 and 461 B.C. in Sicily, the Aetna Tetradrachm is the only one of its series ever discovered. . . "

Bron: dit forum

Ahum  in meer dan 100 jaar niet verkocht en er is er maar eentje van  Embarrassed Embarrassed dan kan ik hem dus helemaal niet kopen voor mijn verzameling !  Undecided wat jammer nu !

Smiley
Goodies
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 16:01:35 »

Er zijner vast meer van, ik heb deze elders ook al eens gezien (dacht ik toch) en geen kopie, dat wet ik zeker.
Toch even kijken of ik het me nog kan herinneren, misschien is dat de moeite.
Een voor 3000 000 dan is een tweede toch zeker 1.500 000 waard, of niet?
« Laatste verandering: 13 Oktober 2005 - 19:11:44 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 18:18:21 »

hallo lex

ik las 3.000.000 Dollar  Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked.... wat een prijs voor een muntje... Cry Cry Cry Cry

@aurelianus, ik sluit me een beetje bij je aan. ik denk niet dat een muntmeester maar een stempel snijd voor dan maar een munt te slaan......

maar nu daar maar even een potje vol van vinden... ik ga boeken..

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 18:27:34 »

Citaat van: aureum
ik ga boeken..

hoi @aureum, ik ben er dus dit jaar geweest, daar in Catania. Héél aardige mensen, alleen verbazen ze zich er zeer over dat in Nederland en Belgie zo maar mensen met piepstokken mogen rondlopen om zilver uit de grond te halen. Bij die klant daar zat ik achter een PC-scherm met internet verbinding, soms kon ik tussendoor forummen. Dan kwam er iemand achter me staan en de eerste vraag was dan meestal of ik niet "zwaar illegaal" bezig was.

Dus veel succes, maar ik zou niet boeken.. met piepstok.. neem de boot

Catania is overigens een plaats zonder muntenwinkel en zonder museum van betekenis. Dat is er wel in Syracuse, zo'n 60 kilometer noordwaards. De Etna (Aetna) is overigens prachtig. Je vliegt daar aan en je ziet die berg van bijna 4000m vlak aan de kust omhoog steken. Woest mooi. Aanrader ! Munt of niet !

Smiley
Lex
Avgvstvs
Volledig lid

Elke munt vertelt een verhaal...

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Oktober 2005 - 02:19:13 »

3.000.000 Dollar.... blij dat de Euro zo gunstig staat, dat is nl. maar 2.459.016 Euro... een Koopje!

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
relic
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Oktober 2005 - 14:13:04 »

er is nog een duurdere munt

Uw bod is voor een zeldzame en hele mooie munt. Deze munt wordt gelevert in een luchtdichte verpakking/capsule (zie foto)

Dit is een kopie van de duurste munt ter wereld
De veiling, georganiseerd door Sotheby’s en Stack’s op 30 juli in New York, betrof slechts één enkele munt. Bij ieder bod stijgt de prijs met 100.000 dollar. Het loven en bieden stopt bij 6.600.000 dollar waardoor de koper inclusief 15% opgeld 7.590.020 dollar kwijt is. Na de veiling volgde een stormachtig applaus van de 500 aanwezigen. Er was op een opbrengst tussen de 4 en 6 miljoen dollar gerekend. In 9 minuten verkocht de Amerikaanse regering de “Dubbele Adelaar 1933” aan een anonieme koper.

De voorzijde van de munt van twintig dollar, "the double eagle" met daarop de staande liberty wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt in de Verenigde Staten voor geldstukken van ongemunt goud. Voor menige artiesten en verzamelaars behoort dit ontwerp van Saint-Gaudens tot de mooiste Amerikaanse munt.

Deze restrike is ter grote van een U.S silver dollar en weegt 31.1 gram (1 troy ounce)
Deze munt heeft een laagje bladgoud (goldplated) van 24K puur goud.

Conditie: Proof
Gewicht: 31.1 gram (1 troy oz)
Oplage: 445.500

Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 14 Oktober 2005 - 21:48:02 »

Is misschien geen munt. Lees deze thread van Figleaf !!

Enne  @aureum.. Roll Eyes wat doet dat moderne materiaal in Grieks ? En "kostbaar" gaat toch niet alleen om ping op een veiling ? Die eagle is al 4 keer geveild in die honderd jaar, elke dictator van Zuid-Amerika had zo'n ding. Er zijn er nog meer dan 8 "ergens". Stelt niks voor dus ! Aetna is uniek !

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 14 Oktober 2005 - 21:53:44 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 10 November 2005 - 21:45:55 »

Vond intussen nog een andere denominatie Aetna van Catania, de obool:

GREEK COINS SICILY AETNA No.: 18 Estimation: $ 2500 d=13 mm Obol, work of the master engraver of Brussels, about 470-466. AR 0.64 g. Bald, bearded head of Silenus r., crowned with ivy. Rev. AI-TN Winged thunderbolt. Chr. Boehringer, Hieron's Aitna und das...

Bron: CoinArchives - Aetna

Smiley
Lex
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: