Hallo allemaal,
daar ben ik dan ook weer even.
Het wordt inderdaad een interessante discussie, ben blij dat jullie het daarover eens zijn.
@Goodies,
interessante thread hier. Mooie vraag. Ben het alleen niet met je eens
gelukkig heb ik deze thread niet geopend om gelijk te krijgen, maar om te onderzoeken welke argumenten voor en tegen de stelling te vinden zijn. Jullie hebben mij allemaal samen beslist niet teleurgesteld...

Inderdaad zijn er verschillende argumenten te vinden, zowel vóór als tegen.
Nog een paar overdenkingen:
- Nog maar enkele jaren geleden zijn we allemaal getuige geweest van één van de grootste omsmelt-acties aller tijden: van gulden - mark - frank (3x) - peseta - lire - pond (iers) - schilling - drachme - markka en escudo naar €uro.... hierin zijn we ongetwijfeld niet uniek. Al eerder in de jaren 1900 zijn deze acties ook (deels) uitgevoerd, daarom zijn guldens van Wilhelmina van vóór WWII niet meer geldig betaalmiddel... en dan praten we over 60 jaar. Ook bij de Romeinen waren er vaak en veel oorlogen... en machtswisselingen.
- Er wonen nu zo'n 260 miljoen mensen in Europa (zonder de "nieuwe landen"). Ik heb geen exacte cijfers voorhanden, maar ik schat dat er niet meer dan 20 miljoen mensen hebben geleefd in het toenmalige Romeinse Rijk. Dat is minder bewerkelijk dan de aantallen waar we nu over praten...
- Ook "toen" werden er belastingen geheven. Bij het ontbreken van giro-rekeningen en overschrijf-formulieren werden de belastingen vooral geheven in goud en zilver, hetzij in munten hetzij in voorwerpen. Hoewel een heerser vast ook wel eens grond, huizen en/of slaven als genoegdoening zal hebben genomen... of een toezegging van 5 jaar dienstplicht...
Ik weet zeker dat er uiterst verfijnde belasting-inningsmechanismen hebben bestaan, die ook "misbruikt" konden worden voor het op grote schaal ophalen van "gewenste" geldsoorten... en we weten allemaal dat die Romeinen niet terugschrokken voor een beetje marteling of doodslag. Bij het niet (vrijwillig) willen betalen werd genomen wat noodzakelijk was. Dus,
Denk je dat de Romeinse bevolking zin gehad zou hebben om de oude, goede zilvermunten in te leveren voor nieuwe slechte? Hoe zou zo'n inzameling in zijn werk moeten zijn gegaan ? De zweep erover, geef hier die munten, leve de nieuwe keizer?
inderdaad, daar zou de Romeinse bevolking vast geen zin in hebben gehad (zou ik ook niet), maar of die houding hielp? Zo zou het best gegaan kunnen zijn. Niet goedschiks, dan kwaadschiks... wat weer het ontstaan van muntschatten verklaart.
- Ik kan me ook het volgende voorstellen: hoe dichter bij het centrum van de macht (= Rome), hoe meer mensen er woonden, hoe sneller de omloopsnelheid (meer handel) en dus hoe eerder de mogelijkheid (ook klein-)geld te onderscheppen en te herintroduceren met een ander uiterlijk...
Dus in de provincies (minder controle, hoe je het ook wendt of keert) en derhalve meer kans op overblijven van munten van sub-keizers...
- @Gert: Ik weet niet of de minder "beschaafde" heersers zich erg veel aantrokken van "wat maatschappelijk aanvaardbaar was" ... dit argument vind ik iets teveel in het heden geplaatst. Macht was in die tijden veel absoluter dan tegenwoordig...
Daarnaast moet ik ook toegeven dat er meerdere uitstekende argumenten zijn aangevoerd die de stelling tegenspreken.
Kloppen, krassen, dubbelslagen, huidige vondsten en aantallen...
Ik neem mijn uitgangspunt, dat bronzen munten werden omgesmolten, terug. De waarde zal inderdaad te laag zijn geweest, ook al omdat brons vooral als wisselgeld werd gebruikt. De stelling zal vooral voor goud en zilver gelden. En dus, inderdaad @Goodies, is er wat te zeggen voor het argument dat er waarschijnlijk net zo veel goud en zilver is omgesmolten in de Middeleeuwen als in de Romeinse tijd.
En toch denk ik dat onttrekking wel degelijk heeft plaatsgevonden. Al was het maar omdat ikzelf mijn uiterste best zou doen dat te bewerkstelligen... zeker tijdens de enkele geld-hervormingen (Aurelianus, Diocletianus).
En zou het niet uiterst verwarrend zijn geweest voor die 4e-eeuwse Romeinen, er moeten in die tijd wel honderden verschillende bronsjes in omloop zijn geweest....
Avgvstvs