|
denis49
|
 |
« Gepost op: 11 Oktober 2005 - 13:17:49 » |
|
Hallo, Bij welke keizer zou dit barbaartje bijhoren? Het stuk weegt 1,4 gram en heeft een diameter van 15-15,5 mm. Heb het stukje gekregen van ons forum lid Gert.Bedankt hiervoor Gert. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Oktober 2005 - 20:29:41 door aurelianus »
|
|
Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
|
|
|
|
batavier
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 13:27:22 » |
|
De letters vormen geen woorden maar kan het zijn dat dit moet doorgaan voor Claudius II?? Opde keerzijde meen ik Salus te herkennen die een slang voert bij een altaar.
Batavier
|
|
|
|
|
|
Die zoekt zal vinden.
|
|
|
|
gantois321
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 13:31:17 » |
|
Hoi Denis : die C, S, V, P die ik meen te ontwaren op de voorzijde doen mij denken aan Tetricus I, voorbeeldlegende zou kunnen zijn : IMPCPESVTETRICVSAVG
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Oktober 2005 - 13:33:28 door gantois321 »
|
|
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 15:05:05 » |
|
Hallo Batavier, Het zou goed kunnen,daar is zeker een antoninianus met Salus die een slang voedt op een altaar. En de letters zouden kunnen doorgaan voor Claudius. Bedankt voor de reactie. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 15:10:58 » |
|
Hallo Geert, En het kan evengoed Tetricus I zijn,de letters spreken er ook voor en op de keerzijde dezelfde Salus die een slang voedt op een altaar komt er ook in voor met de antoninianii. Ook bedankt voor de reactie. Even wachten nog,misschien reageerd Gert zelf nog,hij weet het misschien zeker. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
Een munt is tastbare geschiedenis! 160904
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 19:37:09 » |
|
Ik denk eerder dat CLAVDIVS II het voorlbeeld is geweest voor deze "barbaar", Ik denk dus: Radius type 3 naar Claudius, kz Spes SALUS
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Oktober 2005 - 20:29:03 door aurelianus »
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|
Gladius
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 20:18:51 » |
|
Ik meen een patera en een opreizende slang te zien, dus ik vermoed ook Salus met Claudius II als keizer
|
|
|
|
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Oktober 2005 - 20:30:47 » |
|
Gladius volgens mij heb je gelijk! ik heb mijn submit verbeterd.  A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Oktober 2005 - 11:03:45 » |
|
Hallo Aurelianus, Bedankt voor het meezoeken,ik persoonlijk heb het gevoel dat het Claudius II zou kunnen zijn,door me te laten gaan met de zichtbare letters.En ja ook met die keerzijde met Salus. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
denis49
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Oktober 2005 - 11:06:14 » |
|
Hallo Gladius, Ook bedankt voor het mee helpen zoeken. Ik denk dat ik het bij Claudius II ga houden,er zijn genoeg personen er mee eens. Groeten, Denis49 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 20:44:46 » |
|
Kan meegaan met barbaars (onmiskenbaar  ) en Claudius II Gothicus, maar voor Salus vond ik slechts een nummertje dat is een zeldzame.. vergelijk Salus RIC-98:  )  Bron: BeastCoins - Claudius Gothicus RIC-98Probleem: die staf rechts, ik zie geen enkele poging die weer te geven op bovenstaande munt. De linkerarm is tevens duidelijk gebogen, dus de staf is er nooit geweest denk ik. Kan de slang corrosie zijn ? Een andere kandidaat is :  Dit is Classicalcoins.com - Claudius - RIC10. Hier vind ik de gebogen linkerarm wel terug, evenals bij deze RIC-10 bij Wildwinds. Kijk je verder in de lijst bij Claudius, dan heeft de keerzijde figuur op andere munten overal een speer of een cornucopia in de linkerarm. Volgens beide bronnen is de keerzijde figuur van RIC-10 met gebogen arm geen dame, maar Claudius II zelf, in toga.  Lex
|
|
|
|
« Laatste verandering: 19 Oktober 2005 - 20:47:48 door Goodies »
|
|
|
|
|
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 22:12:40 » |
|
Een vorm van een gebogen arm kan zeker zinnig zijn bij het vergelijken van munten uit 'sRijks munt, maar heeft bij barbaren niet zo veel zin, vind ik. Doorslaggeven zijn de patera en die kronkel voor "Salus", die ooit een slang was. Volgens mij is die kronkel geen corrosie(patroon). Ook de lange scepter is volgens mij niet een belangrijk herkenning punt en zeker geen voorwerp waaraan men Salus herkend. mvg A 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 22:25:23 » |
|
hoi @aurelianus,  die slang is inderdaad een probleem (klik hier) maar ik zie de rechterkant anders. Geen attribuut daar, alleen een gebogen arm. Bij het imiteren was een speer, staf of cornucopia toch zeker meegenomen ? We kunnen ook zeggen.. deze munt is een vrije interpretatie. type 2vi ?  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 22:35:17 » |
|
 Misschien is de kromme boog, waarvan ik (en jij ook) dacht dat het de linkerarm was een vrije interpretatie van de cornucopia het lijkt wel of ik geheel rechts een handje zie. Ik bedoel het "kogeltje"terhoogte van wat ik voor de elleboog hield ter hoogte van het middel. mvg A 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 19 Oktober 2005 - 22:44:16 » |
|
jaaaa of dat daar bij die elleboog  het is een stukje van die sjaal/drapering die dhr Claudius II om zijn linker arm heeft geslagen ! Zie onderste plaatje in mijn bijdrage. (moet helaas offline nu.. trein.. good night..)  Goodies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|