Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:21:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gouden kelt - Eburonenstater klasse I  (gelezen 3085 keer)
bennie
groentje
*

Geslacht: Man

Bene Qui Latuit, Bene Vixit

« Gepost op: 09 Oktober 2005 - 15:00:41 »

wie o wie kan mij vertellen hoe oud dit is

grt bennie
« Laatste verandering: 09 Oktober 2005 - 19:17:05 door Catuvolcos » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Oktober 2005 - 15:22:00 »

hoi @bennie

wat een prachtige kelt zeg Shocked heb je hem gevonden  Huh
rond de 2000 jaar oud denk ik,zou ik het op moeten zoeken en dan weet je meteen van welke stam deze is munt is dan weet je welke het is en hoe oud hij is

grt coinhunter chris-kerkrade
« Laatste verandering: 09 Oktober 2005 - 15:23:42 door coinhunter chris » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
bacchus
full lid

wie zoekt die vind

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Oktober 2005 - 15:54:19 »

hallo bennie.
als je hem gevonden hebt ,gefeliciteerd  met deze topvondst, hij ziet er in ieder geval keltisch uit,ik denk dat catuvolcos je hier wel verder mee kan helpen,dit is nog eens een munt.

groeten bacchus. Wink

bachhus
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Oktober 2005 - 18:57:54 »

Hallo,
dat is een stater cl. I van de Eburonen!!! Shocked Shocked. zeer zeldzaam - slaan 53 v.Chr.
DT  637 Ser. 81.
als je hem gevonden/gekopt  hebt, gefeliciteerd!
Gewicht van deze munt???
mvg Ahenobarbus
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Oktober 2005 - 19:05:51 »

Dag bennie,

Gefeliciteerd met deze prachtige zeldzame Eburonenstater. Dit is een goudmunt die door de Eburoonse vorsten in het leven werd geroepen om in 54 voor Christus de militaire campagnes te financieren tegen de invallende Romeinen.
Jou munt behoort tot de klasse I van de Eburonenstaters. Prachtig Kiss! Ken je ook het gewicht van deze munt?

ref: LT 8859 /Scheers GB 254

Er zit dus een hele geschiedenis verborgen achter deze munt. Ik zal deze even beknopt weergeven:

De Eburonen werden ten tijde van de Gallische Oorlog geleid door twee koningen, Ambiorix en Catuvolcus.
De Romeinen (één legioen en vijf cohorten) hadden in 54 BC in Atuatuca - de naam van een Eburoonse vesting - hun winterkwartier opgeslagen onder leiding van Sabinus en Cotta.
Weliswaar hadden de Eburonen hun diensten aangeboden aan Sabinus en Cotta en graan naar het winterkwartier laten brengen, maar na 14 dagen gaven Ambiorix en Catuvolcus het sein tot militaire opstand.
De Romeinen werden plots overvallen toen ze buiten het kamp hout verzamelden. Hierop werden uit de poorten van het Romeins kamp Spaanse ruiters naar buiten gezonden ter ondersteuning van de in het nauw verkerende Romeinse soldaten. De Eburonen zagen in dat ze dreigden te verliezen en riepen onmiddellijk hun troepen terug.
Ambiorix vroeg een onderhoud aan en vertelde de Romeinen dat hij door zijn volk verplicht werd om aan een gemeenschappelijk Gallisch plan deel te nemen - een plan om op eenzelfde ogenblik alle Romeinse winterkwartieren in Gallia Belgica aan te vallen. Voorts deelde hij aan Sabinus en Cotta mee dat de Germanen met een grote troepenmacht de Rijn waren overgestoken en dat deze nog slechts twee dagen van het Romeinse winterkamp verwijderd waren.
Ambiorix stelde voor om veiligheidshalve de Romeinse troepen uit het winterkwartier te verplaatsen naar de legerplaatsen van Cicero of Labienus, de één ongeveer 50 mijl verwijderd van het in Eburoons gebied gelegen winterkwartier, het andere even verder bij hen vandaan. De Eburonen beloofden een vrije doortocht door hun land.
Tussen Sabinus en Cotta was er onenigheid. Sabinus vond dat men de raad van de Eburonen niet in de wind mocht slaan en het winterkwartier diende te verlaten. Cotta daarentegen dacht dat het om een list ging en hij pleitte voor het verdedigen van het kamp. Uiteindelijk behaalde Sabinus'mening de bovenhand en na de nacht wakend te hebben doorgebracht, verlieten de Romeinen in de vroege ochtend het winterkamp.
Op een geschikte plek op ongeveer twee mijl van de Romeinse legerplaats legden de Eburonen zich in een hinderlaag.
Het grootste deel van de lange Romeinse colonne – bepakt met een grote legertros – was reeds in een grote vallei afgedaald toen de Eburonen plots aan weerszijden te voorschijn kwamen. Ze vielen de achterhoede aan en belette de voorhoede om uit het dal omhoog te klimmen.
Er werd zeer hevig gevochten en de Romeinen leden zeer grote verliezen. Sabinus, die onderhandelingen wilde aanknopen, werd gedood. Cotta stierf met het zwaard in de hand. Een deel van de Romeinse troepen had zich kunnen terugtrekken in de legerplaats maar tijdens de nacht pleegden alle Romeinen zelfmoord wegens de uitzichtloze situatie.
Slechts een paar van de negenduizend Romeinen ontsnapten en kwamen na dwaaltochten door de bossen aan bij het winterkwartier van Labienus. Zij vertelden hem wat er was gebeurd.
Door deze aanval haalde de Eburonen de woede op zich van de Romeinen. Zoals Caesar schrijft in zijn oorlogscommentaren (De Bello Gallico) diende de naam en het volk van de Eburonen van de aardbodem te verdwijnen.
Caesar sloeg ongenadig terug. Hij viel eerst de bondgenoten aan van de Eburonen en nadien de Eburonen zelf. Alle bondgenoten van de Romeinen werden uitgenodigd om het land van de Eburonen te komen plunderen.

Tot daar de geschiedenisles zoals veel uitgebreider te lezen staat in de oorlogsverslagen van Julius Caesar.

mvg,

Catuvolcos Wink

« Laatste verandering: 10 Oktober 2005 - 20:52:46 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
bennie
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Oktober 2005 - 20:14:15 »

bedankt all. voor de informatie over deze munt ben er erg blij mee.
grt bennie
Hadrianus
groentje
*

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Oktober 2005 - 20:38:22 »

Nogmaals proficiat Ben, ook al omdat nu blijkt dat het om een eburonen stater gaat en nog zeer zeldzaam ook.

Hoop hem snel in echt te bewonderen  Wink

grt, Roon
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Oktober 2005 - 07:16:59 »

Dag bennie,
hartelijk gefeliciteerd met deze Ebruonen stater, een geweldig stuk.
Catuvolcos  hartelijk dank voor je achtergrond informatie.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
bennie
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Oktober 2005 - 18:20:22 »

gewicht is 5,32 gram

grt bennie
bennie
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 12 Oktober 2005 - 20:42:30 »

wat is zoiets nou waard
ik zou het niet weten
hoor alleen maar geruchten

grt bennie
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 18:46:35 »

hoi @Catuvolcos

een vraag had ik aan jouw,waarom is die gouden stater aangekoekt Huh Huh

in het verleden heb ik onder anderen gouden ringen oorbellen,enzv.gevonden(geenstrand vondsten),maar gewoon bodemvonsten.
deze waren gewoon schoon als je er een keer overheen wreef Shocked

grt coinhunter chris-kerkrade

aurelianus
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 19:07:02 »

Ik denk dat deze stater, aan de kleur te zien, van vrij laag gehalte is. Het ondedele metaal kan wel corroderen.
Mogelijk is het aangekoekt vuil en heel misschien is ze geplateerd en is het kernmateriaal gaan corroderen.
mvg A  Smiley

coinhunter chris
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 13 Oktober 2005 - 21:40:30 »

als je in holle kant kijkt zie dat een gedeelte al heeft los gelaten,is dan niet verstandig om de rest ook te verwijderen Huh Huh

Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #13 Gepost op: 14 Oktober 2005 - 08:38:34 »

Dag allemaal,

Deze "goudmunten" van de Eburonen hebben een vrij laag goudgehalte, ze bezitten vrij aanzienlijke hoeveelheden zilver en koper. Uit de ingezonden foto's meen ik toch te kunnen opmaken dat het hier niet om een geplateerd exemplaar gaat, maar helemaal zeker ben ik daar pas van wanneer ik de munt echt in de hand zou kunnen houden.
Typisch voor deze staters is het ietwat donker uitzicht wat te wijten is aan het aanwezige geoxideerd zilver in de buitenlaag van de muntflan. Het is heel goed mogelijk dat er nog een corrosie-korstje aanwezig is op de munt maar ik raad het zeker niet aan om deze munt grondig te reinigen. Ze zal zeker nooit glanzen zoals andere goudmunten of gouden voorwerpen omdat de metaalsamenstelling grondig verschilt. Trouwens, ik persoonlijk tracht steeds zo weinig mogelijk te reinigen en zeker wat betreft het chemisch reinigen. Munten en voorwerpen dreigen zeer snel hun authentiek karakter te verliezen wanneer men een doorgedreven kuisbeurt doorvoert.

mvg,

Catuvolcos     

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
aurelianus
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 14 Oktober 2005 - 08:48:51 »

Ik ben het erg en absoluut met Catuvolcos eens,
en heel misschien is ze geplateerd
gaf ook mijn ernstige twijfel al aan over de platering.
De corrosie die ik patina of "tönung" (= heben we daar geen Vlaams/Nederlands woord voor?) zou willen noemen,
is (voor mij) ook niet in het minst storend!
Ik hoop dus, Ben, dat we je kunnen weerhouden om (aan) deze mooie munt te (ver)prutsen.
Chris heeft elders al op het forum laten zien dat hij over het reinigen van munten een andere mening heeft.
Nog een keer het plaatje herhaald, maar misschien kun je jou scan vervangen door een scan met meer detais, je mag gaan tot bijna 50 KB, nu gebruik je nog 6 KB

mvg A  Smiley
PS over de waarde: herhaaldelijk is aangegeven hoe moeilijk dat is en welke zaken een rol spelen zie hier
Ik zou er 500 euro voor geven, maar ik vermoed dat je munt op een veiling meer zou kunnen opbrengen.
Verzekeringswaarde beslist 1500 euro.
Ik weet weinig van de prijzen van Keltische munten.
mvg A  Smiley
Kijk zelf eens bij e-bay of zoek in oude veilingcatalogi.

« Laatste verandering: 14 Oktober 2005 - 18:39:37 door aurelianus » Gelogd

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: