Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:20:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: determinatie gevraagd / hybride Urbs - Constantinopolis  (gelezen 2402 keer)
dabber
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 07 Oktober 2005 - 18:13:19 »

Dit bronsmuntje met een diameter van 12mm heb ik een tijdje geleden gevonden maar ik ben geen kenner van munten en weet niet hoe deze te determineren.
bij voorbaat dank voor de hulp.

groeten
« Laatste verandering: 23 Oktober 2005 - 20:17:01 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Oktober 2005 - 18:39:24 »

hoi @dabber bedankt voor het indienen van deze munt.. Shocked wat een prachtige barbaarse imitatie is dit van de herdenkingsmunt(en) commemorative(s) van Constantijn (ca 330 AD) !

De muntplaats bij de munt hierboven, althans die van de nagesneden voorbeeldmunt, is Siscia. Onderin op de keerzijde is in zeer grote letters SISS (bedoeld is vermoedelijk SISC) te lezen. Deze muntplaats vond ik niet on line, het is vergelijkbaar met deze munt:

En er is nog wel meer spannends.. want op de voorzijde zie ik (V)RBS en dat wijst erop, dat de voorzijde naar een ander model is nagesneden, het pendant-muntje van Constantinopolis, namelijk dat van de stad Rome, de bekende Urbs Roma !!

Er staat verbasterd VRBS, op de Constantinopel versie staat CONST daar.. En toch Victoria op de keerzijde zoals bij Constantinopel. DIT is een soort barbaarse hybride, dus voor de voorzijde is een andere voorbeeldmunt gebruikt als voor de keerzijde, denk ik nu.. Héél interessant muntje..

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 07 Oktober 2005 - 18:50:37 door Goodies » Gelogd
gantois321
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Oktober 2005 - 19:04:22 »

Hallo Goodies en Dabber

Deze voorzijde (VRBS ROMA) gecombineerd met Victoria op schip met schild bestaat wel, maar enkel geslagen in Trier :m 2 Mogelijkheden en beiden R5!!!

De stelling van Goodies : dat het hier een hybride barbaar zou betreffen is dus veel plausibeler dan dat het VRBS ROMA/Victory on prow-type uit Trier zou zijn gecopieerd. Ook de exergue SIS wijst in die richting.

Voor de rest kan ik mij alleen maar aansluiten bij wat reeds gezegd is : dit is de mooiste barbaarse imitatie van dit soort munt die ik ooit zag !!!
dabber
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Oktober 2005 - 19:40:30 »

blijkbaar en specialke dat ik daar gevonden heb Grin
En bedankt voor de snelle determinatie,het blijft mij een raadsel hoe snel julie zoiets terug vinden Wink
groeten
« Laatste verandering: 07 Oktober 2005 - 20:23:39 door dabber » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Oktober 2005 - 20:46:21 »

hoi @dabber,

Citaat
een raadsel hoe snel julie zoiets terug vinden

Herkennen viel wel mee in dit geval. Jouw munt is een samenstelling (dat is heel bijzonder) van de twee populairste Constantinus-muntjes die er bestaan, namelijk "Urbs Roma" (miljoenen exemplaren) en "Constantinopolis" (iets minder algemeen). Mijn eerste Constantinus was een Urbs Romaatje, de munt die ik boven aangaf. Wat zo aardig is aan deze barbaarse imitatie, dus een niet-officieel Romeins muntje, is dat de voorzijde het woord "VRBS" verbasterd laat zien. De keerzijde klopt daar niet mee. Tot laat in de 5e eeuw werden dit soort muntjes geslagen naar het voorbeeld van de Romeinse, om handelskernen van kleingeld te voorzien. Dit kleingeld werd gedoogd door de Romeinen, er zijn vondsten bekend met gemengde officiele muntslag en Barbaarse imitatie. Dus het was geen vals geld, het was alleen niet door de Romeinse munthuizen geslagen. Aanwijzingen daarvoor zijn meestal grootte (12mm is klein maar niet uitzonderlijk), belettering en bepaalde kenmerken in het muntbeeld. Volgens een Amerikaanse deskundige (lees die thread) zijn de meeste Urbs Roma muntjes die we hier in Noord-Europa vinden barbaarse imitatie, op grond van stijl.

Over barbaarse imitaties van Urbs Roma bestaat ook nog een andere thread, dat is

aureum - Type 3 Mi /Barbaarse of niet/ (naar) Urbs Roma kz wolvin zoogt Rom en Remus.

Smiley
Goodies
dabber
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Oktober 2005 - 21:33:48 »

Bedankt goodies, voor de aanvullende informatie. Wink

groeten
aureum
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Oktober 2005 - 23:30:32 »

hallo Dabber

ik heb ook al eens een thread gemaakt over grootte (doorsnee) van Follissen van dit muntje, en de kleinste is 9 mm.
meschien heb je aan deze link ook iets.

mvg aureum
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Oktober 2005 - 16:40:36 »

Zie ik nou verzilveringsresten of is dat weerschijnsel wat er op lijkt?

DAMNATIO MEMORIAE
dabber
Senior lid

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Oktober 2005 - 18:30:06 »

ik kan er geen zilver resten op zien,zal aan de foto liggen denk ik.

groeten
adrianus
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Oktober 2005 - 17:29:11 »

Hi dabber and everyone,

Please excuse the fact that I do not speak Dutch - I have just been looking at the wonderful coins you are posting on this Forum after goodies invited me to join (Thanks, goodies Wink) and thought I should contribute. This is a nice imitation and unusual with the Siscia mintmark. Oddly, a large number of Siscia imitations do seem to be VRBS ROMA/Victory mules. Here is one of mine. Of superb style but an imitation (look at the obverse legend)

Regards,

Adrianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Oktober 2005 - 19:35:46 »

Of course   you do not speak Dutch.  Cheesy We do not speak Constantinpolese !

Nice  Cool "CoNSTANTINPOIIG" (bizarre lettering..), GSIS exergue !! And WHAT HAVE WE HERE ON THE REVERSE.. A WOLF AND TWO LITTLE KIDDIES.. I like it I like it..

Bovenstaande munt laat een spiegelbeeld zien van de munt van dabber: in dit geval is de voorzijde voorzien van "CONSTANTINOPOLIS", verbasterd tot "CoNSTANTINPOIIG" en de keerzijde.. het Urbs-Roma wolfje met de kindertjes ! Dus precies het omgekeerde wat we hier zagen.. zie boven: VRBS voorzijde, Constantinopolis-Victoria keerzijde !!

Dear @adrianus, welcome to our "muntstukken" forum and we wish you lots of fun here with all the beautifull metal detector found that come by here. I am actually not surprised to find your first submit in this thread, because 'dabber' commemorative was one special barbarian for sure.. Now such a coin would lure you to submit on our forum ! Thanks for the picture too.. this is a really unique thread now..

Smiley
Lex
dabber
Senior lid

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Oktober 2005 - 20:09:03 »

Hey adrianus en goodies,dat moet ik toch eens allemaal op mijn gemakske gaan lezen hierboven want ik ken niet veel van munten en het duurt even voor ik het allemaal snap Cheesy Cheesy
Ik vind het wel interessant allemaal.

groeten
dabber
Senior lid

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Oktober 2005 - 21:59:07 »

Ik zal hier nog 2 nieuwe foto's plaatsen Wink
groeten
dabber
Senior lid

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Oktober 2005 - 22:00:38 »

Andere kant.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 25 Oktober 2005 - 23:53:08 »

Prachtige plaatjes, @dabber. Mooi patina op deze munt. En ook het oppervlak en de diepte van het stempel is nu veel beter te zien.

En de kenmerken..

- verschillende lettergroottes
- beiteldikte (heel duidelijk)
- exergue uit proportie
- open stijl in helm en portret
- keerzijde figuur uit proportie

Wat mij opvalt, de meesta van deze kenmerken zie ik niet op de munt van adrianus.

Some aspects of dabber's coin..

- different character sizes
- same-width cuts all over
- figure out of proportion
- kerned style in helmet and portrait
- exergue out of proportion

@adrianus, what strikes me, most of these characteristic features we regard typical for western European barbaric imitation (as we find these) we do not see on your coin ! Now suppose your coin would have the correct lettering, that is "URBS ROMA". In that case, no-one on this forum would have recognized that coin as a barbaric imitation. It would be regarded as official.

The official specimen of dabber's coin is rare.

Would you be so kind to explain why, in your view, the coin you show is barbaric imitation ?

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 25 Oktober 2005 - 23:55:04 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: