Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:14:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Schoonmaken bronzen antoninianus met klei-aanslag  (gelezen 1616 keer)
Avgvstvs
Volledig lid

Geslacht: Man

Elke munt vertelt een verhaal...

« Gepost op: 03 Oktober 2005 - 12:47:42 »

Op deze plaats onder Romeinen plaatste ik eerder mijn eerste Romeinse munt, een antoninianus van Maximianus.

Onlangs liet ik deze zien aan @Aurelianus.
Deze constateerde dat het patina meer was dan alleen patina, namelijk een laag aangekoekt vuil, of klei of zoiets.
Graag zou ik deze verwijderen.
Op advies van @Aurelianus eerst in de weer geweest met een oude tandenborstel, warm water en vloeibare zeep.
Na een kwartier schuieren nog geen echt verschil, de "klei" is blijkbaar nogal hardnekkig...

Is het verstandig om zo'n munt een tijd ergens in te laten weken?
Moet ik toch met schroevendraaiers aan de gang, of met prepareernaalden?
Of met een krachtiger oplosmiddel aan de gang? (Ik heb nog ergens een flesje zoutzuur staan  Grin Shocked Grin Huh )

Heb wel e.e.a. gelezen in deze rubriek, maar heb nog niet de oplossing voor dit soort aanslag.

Graag advies.

Avgvstvs.
« Laatste verandering: 03 Oktober 2005 - 12:52:05 door Avgvstvs » Gelogd

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Oktober 2005 - 17:21:39 »

Persoonlijk liet het denk ik zitten omdat er niets afgedekt wordt maar tevens kan ik me ook voorstellen dat je hem schoner wilt.
Deze aanslag komt nogal regelmatig voor bij mijn vondsten.
Ik heb hiervoor een aantal manieren die wisselend succes hebben of geschikt zijn.

Eerst begin ik met goed borstelen met water en zeep.
Vervolgens laat ik 'm weken in een bakje warm water met afwasmiddel (zeep).
Dit doe ik erg langdurig (1 tot 6 weken) en ondertussen haal ik 'm er regelmatig uit en borstel hem wer goed met warm water.
Hierdoor komt dan al veel vuil los.
Wanneer de resten niet al te hard vastzitten verwijder ik dit meestal mechanisch door een zacht borsteltje in de Dremel te doen. (Dremel = modelbouw gereedschap, een soort mini-handboormachientje)
Wanneer dit niet werkt is een veel aggresievere aanpak deze:
De munt gaat voor korte tijd in een draaitrommel met zand, water en zeep. LET OP!! Afhankelijk van de staat van de munt kan enkele minuten al voldoende zijn. Wacht je te lang dan ben je je patina ook kwijt. Blijf erbij en controleer!
Wanneer dat ook niet werkt kun je ook nog chemisch reinigen door middel van o.a. elektrolyse.
Echter persoonlijk vind ik dit meestal te aggresief en levert dit me vaak ook niet het gewente resultaat.
Een tijdje dompelen in een badje met schoonmaakazijn wil soms ook wel helpen. Wel goed spoelen!

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Avgvstvs
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Oktober 2005 - 22:31:31 »

Dank je wel voor de uitleg. Dat was inderdaad wat ik bedoelde, een paar huis- tuin- en keukenaanwijzingen voor de eerste stappen.

Inderdaad wil ik indien mogelijk geen agressieve middelen gebruiken, mijn opmerking over dat zoutzuur moet natuurlijk met een flinke korrel zout genomen worden... of geeft dat weer een andere ongewenste reactie?  Huh Grin

Ik ga de komende weken aan het werk met water en zeep. Ik beschik over een Dremel (een kloon daarvan) dus ook daar kan ik nog mee experimenteren.
Die draaitrommel zie ik niet zitten, eerlijk gezegd. En azijn is er vast wel in huis...

Kan dit borstelen trouwens geen kwaad voor het patina? Ik meen op te merken (zojuist de munt nog een keer goed bestudeerd) dat de hoogliggende delen van de reverse een beetje messingkleur beginnen te krijgen, maar ik weet niet heel zeker of dit van het borstelen komt.

Zoals gezegd, ik ga aan het werk. Het resultaat zal ik t.z.t. in deze thread showen  Roll Eyes

Avgvstvs.
« Laatste verandering: 03 Oktober 2005 - 22:37:32 door Avgvstvs » Gelogd

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 04 Oktober 2005 - 15:50:34 »

Als het niet makkelijk gaat, wat blijkt, dan vermoed ik dat het een CaCO3 calciumcarbonaat (ketelsteen)laagje betreft.
Te verwijderen met ontkalker (mierenzuur of azijn) dit tast net als hard borstelen je maoie patina aan.
Wattenstaafje dompelen in de schoonmaak azijn of ontkalter en allen die plaatsen met storende aanslag aantippen, het begint dan te bruisen, als storende aanslag  verdwenen is goed afspoelen.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Oktober 2005 - 21:55:23 »

Ik zou deze enkel tussen de lettertjes wat schoner maken, en ik doe dat bij dit soort munten met loupe + schroevedraaiertje/ eventueel prepareernaald.
Precisiewerkje, maar zo gaat het wel zonder de patina aan te tasten (als je niet te diep "steekt" met je schroevedraaiertje natuurlijk, dan is de patina ook geschonden  Wink)
Avgvstvs
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 27 Oktober 2005 - 10:37:54 »

Gewone azijn is niet sterk genoeg, moet op zoek naar schoonmaakazijn of ontkalker.
Ga ik daarna weer verder.

De hoogliggende delen van de munt zijn nu blank (koper/messing/brons).
De dieperliggende patina lijkt nog niet aan getast. Wel lijkt er een heel klein beetje van de ketelsteen te zijn verdwenen, maar niet zichtbaar.

Mijn doel is nu:
- de bruine aanslag weg te krijgen, waarbij de hoogliggende delen dan maar wat blanker worden;
- dat de diepere patina bewaard kan blijven, dat geeft volgens mij toch een mooie indruk, de echtheid is daarmee niet weggepoetst terwijl de munt toch mooier toont.

Ik hou jullie op de hoogte.

Avgvstvs.

Romeinse munten
Middeleeuwen
Wereldmunten op type
Bankbiljetten op type
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: