Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:12:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: keltische ringen  (gelezen 1458 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 01 Oktober 2005 - 18:10:11 »

hallo allemaal

hier een stukje tekst wat ik vondt op een duitse site over keltisch geld, er wordt over Viertel-Bronzen gesproken en dat men er toch kan over nadenken dat ze meschien als geld gebruikt zijn

Ob es sich bei den kleinen Ringen um Viertel-Bronzen handelt, kann in Erwägung gezogen werden.
Die in Serie gegossenen Ringe sind außen oft stark abgenutzt, innen jedoch nicht.
Viele zeigen innen noch die scharfe Gusskante, können also wohl nicht an Schnüren getragen worden sein.

zie foto

link:  http://www.bingo-ev.de/~ks451/numismat/manchi01.htm

mvg aureum
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 18:45:05 »

@aureum bedankt voor deze fantastische link zeg ! Wat een prachtige website is dat, ik heb even alles beschreven, zie  Interessante link - basismateriaal

Smiley
Lex

aureum
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 02:14:56 »

hallo lex

dit zijn toch de dingen waar we om vragen, anders had ik mijn page niet gemaakt, ik wil ja ook weten of het zich hier om geld gaat of alleen om sier.

maar de vraag blijft toch..... Huh Huh Huh Huh

mvg aureum
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 09:06:38 »

Aureum,

Hier nog een link waar dit vondsttype al eens werd aangehaald:
http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=4076.0

mvg,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 17:28:32 »

@Catuvolcos, U bent te bescheiden, het gaat om dezelfde kenmerken. Relevant citaat..

Citaat van: Catuvolcos
Nochthans worden bij de noordelijke stammen van Belgisch Gallië (vooral bij de Nerviërs en westelijke Eburonen) sterk gelijkende voorwerpen gevonden die wel degelijk tot het keltische erfgoed behoren. Deze voorwerpen zijn gegoten waarbij de binnenrand tot in het midden van de voorwerpdikte toeloopt en vanaf de andere zijde dan weer perfect uitloopt. De bijgevoegde foto zal duidelijk maken wat ik bedoel. Meestal is aan de binnenring nog een gietnaad waar te nemen en geen slijtagesporen (wat van gordelringen niet gezegd kan worden).  Deze keltische ringen die ik heb gezien hadden allemaal een diameter van ongeveer 2,5 cm.

Daar staat tevens, dat er over de functie van deze ringen niet veel bekend is. Als muntenverzamelaar moet ik zeggen deze ringen blijven me intrigeren. Gebruik als geld zou een logische toepassing zijn, maar er zijn meer mogelijkheden: voorwerpen die bij een spel werden gebruikt, of in een rituele context. Wat is er eigenlijk bekend over vondstcondities, dus worden ze bij elkaar gevonden, over het dorp verspreid ? Zijn er aanwijzingen dat ze werden "opgepot" ?

Smiley
Lx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: