@Catuvolcos, U bent te bescheiden, het gaat om dezelfde kenmerken. Relevant citaat..
Nochthans worden bij de noordelijke stammen van Belgisch Gallië (vooral bij de Nerviërs en westelijke Eburonen) sterk gelijkende voorwerpen gevonden die wel degelijk tot het keltische erfgoed behoren. Deze voorwerpen zijn gegoten waarbij de binnenrand tot in het midden van de voorwerpdikte toeloopt en vanaf de andere zijde dan weer perfect uitloopt. De bijgevoegde foto zal duidelijk maken wat ik bedoel. Meestal is aan de binnenring nog een gietnaad waar te nemen en geen slijtagesporen (wat van gordelringen niet gezegd kan worden). Deze keltische ringen die ik heb gezien hadden allemaal een diameter van ongeveer 2,5 cm.
Daar staat tevens, dat er over de functie van deze ringen niet veel bekend is. Als muntenverzamelaar moet ik zeggen deze ringen blijven me intrigeren. Gebruik als geld zou een logische toepassing zijn, maar er zijn meer mogelijkheden: voorwerpen die bij een spel werden gebruikt, of in een rituele context. Wat is er eigenlijk bekend over vondstcondities, dus worden ze bij elkaar gevonden, over het dorp verspreid ? Zijn er aanwijzingen dat ze werden "opgepot" ?

Lx