Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:09:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Reinigen van Postumus, kz. MINER FAVTR; Minerva, optr n.l. RIC74 I  (gelezen 1428 keer)
coinhunter chris
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 27 September 2005 - 15:19:34 »

Het deel over schoonmaken verplaats ik (aurelianus) naar reinigen
deze munt is door onze vriend coinhunter schoongemaakt

hoi allen die munt heb ik zo maar verder met rust gelaten,verdere behandeling haalt niks uit,dit laat de toestand van deze munt niet toe.
ben blij dat ik het hoofd er nog kan uithalen,
de munt was helemaal gemineraliseerd,bij verder reinigen was het zilverlaagje verdwenen

grt coinhunter chris-kerkrade

« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 13:44:01 door aurelianus » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
bacchus
full lid

wie zoekt die vind

« Antwoord #1 Gepost op: 27 September 2005 - 19:53:06 »

hoi chris.
ik zou hem ook niet meer verder proberen schoon te maken,hij is wel goed zo.
mooi gedaan.

groeten bacchus.
« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 13:40:14 door aurelianus » Gelogd

bachhus
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 27 September 2005 - 20:09:40 »

hoi@gladius@gantos321

nee je moet niet radicaal beginnen met reinigen,dan breng je misschien onherstelbaren schade toe aan de munt.
bij zulken gemineraliseerde(aangekoekte )munten ontdoe hem eerst van het ergste vuil,met lauw water en vloeibare zeep.doe ik trouwens bij alle munten.
vermeng wat citroenzuur met een beetje water 80%citr.20%water ineen leeg potje, leg hem er ongeveer 10 min. in bij verzilverde munten.(biljoen)
bij vol zilver kun je ze langere tijd in laten liggen.
naar ongeveer 10 min. haal je ze er weer uit doet er een klein beetje maagzout op(heeft alleen effect als de munt nog vochtig is) pak hem tussen wijsvinger en duim,draai met gevoel rondjes over de munt,een deel zal al loslaten en spoel hem daarna af,want het maagzout wordt zwart.
je zult al meteen resultaat zien hoe erg ook de munt is aangekoekt.
herhaal dit net zo lang tot dat je tevreden bent.
MENSEN DOE DIT NOOIT MET BRONZEN MUNTEN heb bij een vriend een prachtige munt zien veranderen in schroot. Cry kan wel janken toen ik het zag :
hoop hierbij dat ik jullie een klein beetje informatie en ervaring heb mee kunnen geven Wink

gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 27 September 2005 - 20:17:38 »

Coinhunter Chris :

Citroenzuur is poeder, dus ik denk dat jij "citroensap" bedoelt?
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 27 September 2005 - 20:41:45 »

sorry hiervoor gantois321

Citroenzuur is poeder, dus ik denk dat jij "citroensap" bedoelt?
Citaat
inderdaad ik bedoelde citroensap,kun je bij ons in nederland in iedere super kopen,bekende geel plastic flesje,gebruik geen verse citroen indien je het sap verdunt 50/50 zou wel goed zijn.

grt chris-kerkrade
« Laatste verandering: 27 September 2005 - 23:39:53 door coinhunter chris » Gelogd

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 28 September 2005 - 17:26:10 »

Ik ben niet kapot wan het reinigingsadvies, kijk liever bij de afdeling Reinigen.
mvg A
« Laatste verandering: 29 September 2005 - 18:48:54 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 29 September 2005 - 18:34:01 »

Hoi Aureum en Aurelianus,

Ik vind ook vaker van die late antoniniani van Postumus.
Deze zijn nou eenmaal zeer moeilijk te reinigen.

Ik heb laatst eentje gereinigd onder de microscoop (ik wilde geen citroenzuur gebruiken).
Met naalden en scalpels heb ik alle rotzooi voorzichtig verwijderd. Als laatste heb ik toch weer een zeer zwakke citroenzuuroplossing gemaakt en gebruikt.
Mijn gereingde munten (verzilverden) zien er ook zo uit. Het is helaas niet anders.

Aurelianus: Welke methode zouden wij dan moeten gebruiken?

Groeten,

John - Kerkrade.

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 29 September 2005 - 19:02:18 »

Als je wilt reinigen met citroenzuur werk dan met het poeder en maak een oplossing van een lage concentratie 1 - 10m%.
Citroensap bevat vele organische stoffen waarvan de invloed al helemaal niet te voorspellen valt, ook zal de samenstelling bij iedere citroen variëren.
Wat je ervaring met gedestileerd water betreft, mogelijk dat daar onder het zilverlaagje een oplosbaar (koper)zout heeft gezeten dat in water oploste, zodat je het zilverlaagje kwijt raakte en tegen de koperen kern aan keek.
Mechanische reiniging is, denk ik, het meest veilig: je verwijdert alleen de storende corrosie zo blijven de corrosieputjes onzichtbaar en zijn minder storend.
mvg A  Smiley
Mijn advies blijft: lees de threads bij reinigen eens door en doe er (eventueel) je voordeel mee.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 02:38:25 »

hoi,wat ik al eerder vermelden omtrent,citroensap of(zuur)is dat je het niet langdurig moet gebruiken,je moet en kan het er niet dagenlang inlaten liggen.
gewoon kortstondig (circa 10min.)en absoluut niet langer bij biljoen.wat jvlivs zei proberen te reinigen onder een microscoop,zal meer,veelmeer sporen achterlaten dan mijn manier.
als je reinigt met zuren materie's zal je dit met maten moeten doen,en niet zomaar luchtraak doen.
probeer je eigen ervaring op te doen,het beste bij slechte munten.
bij biljoen is het vaak ook nog zo dat de munt van binnenuit oxydeerd als een soort vulkaan die zijn kraters achter laat

Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #9 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 12:19:53 »

Hoi Aurelianus, Chris,

Klopt Chris, bij biljoen munten zie je duidelijk de lettertjes onduidelijker worden naarmate de behandeling langer duurt.
Je ziet achteraf dat het sitroenzuur toch zijn sporen nalaat. Inderdaad heel ondiepe putjes op het muntoppervlak.

Aurelianus, je hebt gelijk als je zegt dat mechanische reinigeing beter is, maar je hebt dan toch vaak van die zwarte storende vlekjes op de munt. Daarom gebruik ik als allerlaatste de citroenzuur oplossing. Ik neem dan een mok met zeer warm water.
Los hierin op: een half theelepeltje citroenzuur-kristallen. Hierna leg ik de munt er ongeveer een minuut in. Dan neem ik de munt eruit en wrijf er voorzichtig overheen. Dit herhaal ik totdat de vlekken zijn verdwenen.
Ik heb ook de indruk dat het zilver op sommige plaatsen al van de munt af is voordat ik hem begin te reinigen.

Groeten,

John
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: