|
coinhunter chris
|
 |
« Gepost op: 27 September 2005 - 20:50:18 » |
|
Afgesplitst van "avondje zoeken"/Nero RIC 543   hoi@ aureum hij kerel wat me nog opviel over je munt van nero dat hij zo is uitgedroogt,komt dat hij jaren bijna bovenop heefd gelegen en dan weer onder, door ploegen boer. denk persoonlijk dat je hem het beste in olijfolie kan leggen,dan zuigt hij zich vol en krijgt een mooiere glans op de munt grt chris-kerkrade
|
|
|
|
« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 06:06:05 door aurelianus »
|
|
beter een munt in de hand dan tien in de grond
|
|
|
|
aureum
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 27 September 2005 - 20:58:12 » |
|
hallo chris ja ik snap het ook niet, als je naar de achterkant van de munt kijkt zie je een stuk donker daar zit nog een beetje patina, en dan bijna de helft is in een keer heel licht is net of hij daar uitgedroogt is maar heb deze munt alleen met water schoongemaakt. waardoor dat komt weet ik ook niet   ? meschien helpt olijfolie......... mvg aureum
|
|
|
|
« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 06:01:05 door aurelianus »
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 27 September 2005 - 21:12:41 » |
|
hoi@aureum,wat ik al eerder vertelden. hoi@ aureum ,komt dat hij jaren bijna bovenop heefd gelegen en dan weer onder, door ploegen boer.
als de munt honderden,honderden jaren op een acceptabelen diepte heefd gelegen bouwdt hij patine op,dus afgesloten van zuurstof. kijk bevoorbeeld naar mijn munt van honos,is opgeploegt van diepte waar hij lang lag te rusten. http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=16164.0grt coinhunter chris-kerkrade
|
|
|
|
« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 06:01:36 door aurelianus »
|
|
|
|
|
|
aureum
Gast
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 27 September 2005 - 21:29:59 » |
|
hallo chris dat is zo wat je schreef.... goede patina heeft zijn tijd nodig, maar op deze munt zit patina genoeg alleen deze is meer bruin dan groen... als je meer wilt weten over patina lees deze links maar eens die ik laatst heb geplaatst in deze thread. http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=16320.new#newmvg aureum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 27 September 2005 - 21:43:21 » |
|
natuurlijk is hij bruin,de groene de oerpatina is verdwenen omdat de laatste50 jaar  bovenop heefd gelegen,je heb ook patina meestal lichtgroen wrijf je er zo vanaf en blijft er een bruine koperkleurige munt over, weet je wel uit eigen ervaring. je heb er inderdaad met bruine patina maar die zijn mooi egaal glad,die wat jij hebt voelt troef en grof aan,gewoonweg de patine is grotendeels verdwenen, een dikke groet chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gantois321
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 28 September 2005 - 10:35:50 » |
|
Hallo jongens,
Ik vind deze munt zeker mooi hoor, en de achterkant is nog veel mooier te krijgen. Doch dat moet wel mechanisch gebeuren : peuteren onder de loupe !!! Precisiewerkje en best door iemand met ervaring hierin : er zitten namelijk nog redelijk wat (harde) korsten op die achterkant, zo op het oog te zien. Vaak zit daaronder de eigenlijke patina, harder en beter. Als je dan de voorbeeldmunt bekijkt die Aurem plaatste : die ziet er natuurlijk mooi uit, maar volgens mij is die gedeeltelijk tot op het metaal schoongemaakt geweest, hier en daar heeft men wat originele patina gelaten en dan gerookt in ammoniak. Ben niet zeker, maar het lijkt er toch verdacht op. Zo kan je jouw munt ook haast krijgen, maar dat zou wel jammer zijn van de natuurlijke patina te vernietigen. Ik bedoel maar : een munt kan schoner ogen dan degene welke je in jouw bezit hebt, maar is daarom nog niet origineel (ik spreek hier dus over de patina)
PS : had graag oordeel over die patina van andere forumleden
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 28 September 2005 - 17:30:46 » |
|
Hh, Her advies in olijfolie leggen, maakt me weer niet blij  : lees de thread bij reinigen svp. olijsolie is een spijsolie, heel gezond met veel onverzadigde bindingen, vermoedelijk wel meervoudig onverzadigde bindingen. Deze bindingen reageren makkelijk ook vormen zich bij spijsolie sneller vetzuren dan bij minerale olieën. Zuren kunnen de munt aantasten! mvg A 
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|
Jvlivs
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 29 September 2005 - 18:28:40 » |
|
Hoi Aureum,
Mooie as man!!! Ik vind het protret van Nero zeer mooi.
Gefeliciteerd met deze prachtige vondst.
Groeten,
John - Kerkrade.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aureum
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:15:04 » |
|
hoi john
bedankt hoor, ja de voorkant is nog wel gaaf, maar de achterkant zo hoe je ziet is niet meer het beste.
mvg aureum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:45:11 » |
|
hallo allemaal. deze munt is helemaal uitgedroogdt,daar ga ik toch in tegen het advies van aurelianus  waarom zal je je dan afvragen  omdat olijfolie de munt zal opfrissen,verzadigen en conserveren,en de munt weer gedeeltelijk zijn glans zal terug geven  grt coinhunter chris-kerkrade
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aureum
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:49:47 » |
|
hallo chris deze munt is niet uitgedroogd.....  dat wat uitgedroogd uitziet is nog aankoeking op de munt. mvg aureum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 01:20:55 » |
|
hoi aureum zeker weten dat die munt is uitgedroogt, dat noem ik zo omdat hij niet meer glad en effen is en voelt aan als schuur papier er is geen patina meer aan wezig op deze munt(zo goed als niet)
kan het weten heb hem een aantal keren in de handen gehad,heb zelf een as en een sestertius van deze keizer gevonden in de zelfde toestand.deze munt heefdt gewoon te lang bovenp gelegen.
grt coinhunter chris-kerkrade
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 20:04:44 » |
|
hoi @aureum, @chris et.al.. Mooi schoongemaakt, vind ik.  voorzijde is een geweldig portret (haren ook te zien..), ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met de bodemcondities onder de munt. Het ziet er uit alsof ie rechts door mierezuur of zo is aangetast. Patina is afgebeten door een of ander aggressief goedje. Het brons is niet noemenswaardig beschadigd daar (de C is prima zichtbaar), alleen de kleur is verkeerd en het patina is weg. Het is geen korst, de kleur is anders. Alles wat je met de keerzijde doet heeft misschien een negatief effect op de voorzijde. Ik zou er helemaal niks aan doen, gewoon zo houden. Gefeliciteerd nogmaals, geweldige vondst !  Lex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|