Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 08:06:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: heb net nog een denari gevonden / schoonmaken van zilver 3 fases, zilver-zwart  (gelezen 3470 keer)
coinhunter chris
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:02:57 »

hoi mensen,
fase 1 zo kwam hij van het veld Undecided

ben net thuis half uurtje geleden en vond O.A.deze denari,dus heel vers van het veld Shocked

weet nog niet wat het is,maar ondertussen terwijl julie dit lezen maak ik deze munt verder schoon Tongue

grt coinhunter chris-kerkrade
« Laatste verandering: 23 Oktober 2005 - 20:34:10 door aurelianus » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
aureum
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:05:24 »

he silverman

leuk dat je weer eens toegeslagen hebt, ben benieuwd wie het is  Huh

mvg aureum
« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 00:13:42 door aureum » Gelogd
bacchus
full lid

wie zoekt die vind

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:14:07 »

niet meer normaal he,volgens mij heeft hij een appart knopje op zijn deco die hem richting die denaris laat lopen anders kan het toch niet.hahahah(grapje chris)je weet dat ik je dat van harte gun.

groeten bacchus.

bachhus
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:25:58 »

hallo aureum

fase 2 heb hem alleen met water en vloeibare zeep afgespoeld

grt chris-kerkrade

aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:28:35 »

hallo Silverman Chris

zie ik een baartje van A.pius  Huh Huh Huh

ziet er een stuk beter uit....

mvg aureum
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 00:34:07 »

hoi bacchus je kan het weten want je was bij me toen ik hem vond  Wink

maar ik vind dat hij flink is aangekoekt, zal hem toch op mijn eigen manier schoonmaken,ondanks het advies van anderen  Huh
zal julie op de hoogte houden Shocked

grt chris-kerkrade

coinhunter chris
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 01:01:39 »

hallo mensen!!!!

fase 3 (voor laatste) gereinigt met citroensap en maagzout Shocked

is nu wel duidelijk om wie het gaat Tongue

grt chris-kerkrade Wink

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 06:18:46 »

Dag forum bezoekers,
Op deze afdeling is het de bedoeling vragen te stellen en of antwoorden te krijgen en of informatie te geven over Romeinse munten
Het is niet te bedoeling allerlei aspecten van reinigen te bespreken, dat hoort in de thread "reinigen".
Plaats indien je van een Romeinse munt gegevens wilt (geven) de munt op deze afdeling. Probeer in iedere submit je af te vragen of je numismatische informatie wilt (geven), begeef je anders in het (gezellige) muntcafe.
Bedankjes voor antwoorden zijn / blijven natuurlijk wel gewenst.
mvg de moderator van Romeinen Aurelianus  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 13:39:17 »

hoi allemaal

het is een denari van marcus aurelius

er bestaat vaak verwaring tussen antonio pius en marcus aurlius( zelfde portret) Shocked
weet nog niet de ric plaats ik dan later Tongue

« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 13:46:49 door coinhunter chris » Gelogd

aurelianus
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 13:51:30 »

Citaat
er bestaat vaak verwaring tussen antonio pius en marcus aurlius( zelfde portret)
  Huh  Huh  Huh
Vogens mij lijken Antoninus Pius en Marcus Aurelius helemaal niet op elkaar!
De enige overeenkomst naast de lauwerkrans die ik zie is de baard, een deel van zijn leven draagt Marcus Aurelius een baard, maar van een heel ander vorm dan A.P.
M.A. heeft krulletjes en een heel andere gezcihtsvorm mn de neus
mvg A  Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 01 Oktober 2005 - 16:51:11 »

Allereerst ff over die fases 1..3. Bedankt voor de uitleg en de plaatjes, erg interessant (vind ik). Maar ik moet wel eerlijk zijn, Undecided fase 3 is shitzooi @chris, ik vind de munt op deze foto een stuk beter uitzien dan na fase 3. Mijn mening is alleen citroenzuur en met mate (!!) gebruiken wanneer de munt zo onleesbaar is dat ie niet gedetermineerd kan worden. Deze munt was volgens mij van de foto na fase 2 al determineerbaar. Het mag zo zijn, dat het je "nu wel duidelijk is wie  deze keizer is"  maar hopelijk realliseer je je, dat al het zwart van de munt weg is en dat voor de meeste verzamelaars, althans voor mij, deze denarius nu nagenoeg geen waarde meer heeft. No offense hoor, je moet zelf weten wat je doet met een vondst, maar deze ingreep is onomkeerbaar ! Hij heeft er veel te lang ingelegen vind ik dus.

Wat betreft de determinatie, Cool

vz: M ANTONINVS AVG TRP XX III
kz: COS III

Wat aurelianus zei, klopt. De munt is niet van Antoninus, maar kijk je in DirtyOldCoins - omschriften Marcus Aurelius dan zie je dit omschrift vermeld bij Marcus Aurelius. Dan moet er voor ANTONINVS nog een M staan, die staat er duidelijk, wat dichtbij komt isWildwinds - RIC-215, deze munt:

Maar helaas, de datum klopt niet, dit is een TRP XX IIII, bovenstaande is duidelijk TRP XX III dus het RIC-nummer ligt ergens tussen 206 en 215 in, denk ik. De 206 is deze met XXIII, andere keerzijde omschrift .

Sad

Goodies

« Laatste verandering: 01 Oktober 2005 - 17:11:13 door Goodies » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 01:50:09 »

hoi aan goodies.

ik ben een zoeker en geen verzamelaar,en dat is dag en nacht verschil ik vind ze jij koopt ze,wat een verzamelaar denkt over de patina is zijn zaak.
ik vind ze op de velden en doe met de munten wat ik het beste vind(zijn mijn eigendom.
jij kan niet beoordelen van uit je luien stoel wat de conditie is van de munt,ik wel want ik heb hem gevonden.
deze munt is en was waardeloos en ik heb hem weer aantoonbaar gemaak.zo goed het kan.
en nogmaals niet oordelen als je de betreffende munt niet zelf in de handen heb gehad(bullshit) ik weet wat ik doe.
vind ook munten waar  ik niks aan doe,kijk naar foto van augustus die ik zo heb gevonden.

aurelianus
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 09:12:50 »

@ chris,
Goodies geeft zijn mening over de behandeling van de door jou gevonden munten.
Iets wat ik overigens ook heb gedaan. Ik dacht een goed bedoelde waarschuwing.
Als de munten jou eigendom zijn, en dat is in Nederland in ieder geval voor de helft het geval (tenzij ze van een plaats komen vaar men niet mag detectoren), dan kun je er natuurlijk mee doen wat je wilt. Hoewel het me pijn doet te zien dat historisch materiaal vernietigd wordt.
Ik denk dat het voor mij uit "mijn luie stoel" wel mogelijk om voor een groot deel de kwaliteit van munten (en patina) van een scan te beoordelen.
Misschien heb je gelijk met
Citaat
deze munt is en was waardeloos
maar een verzamelaar mag toch vinden dat de waarde  van de getoonde munt verder verlaagd is. Je met, volgens mij de beste bedoelingen, waarschuwen dat (volgens hem) door deze behandeling de munt (verder) beschadigd wordt? - iets waarmee ik het volmondig eens ben-
Ik las het bericht van Goodies als een waarschuwing dat zo'n behandelde munt minder goed te verkopen is.
Verzamelaars, zoals Goodies en ik zelf, nemen wel de moeite om een munt "mijn luie stoel" en met hun ten dienste staande boeken voor een zoeker (jij, bijvoorbeeld) te determineren, zonder dat er voor hen wat tegenover staat.
Ik begrijp niet dat je boos reageerd.
mvg A  Smiley
PS een mooie denarius van Augustus, met Gaius en Lucius -de beoogde erfgenamen van Augustus- op de kz. trouwens!

« Laatste verandering: 02 Oktober 2005 - 09:16:53 door aurelianus » Gelogd

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #13 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 10:47:57 »

Munten zijn overigens wel redelijk te beoordelen vanaf een scan, wij doen hier namelijk niets anders. Zowel Aurelianus als Goodies hebben toch wel een aantal mooie staaltjes van de 'determinatiekunst' laten zien op dit forum vwb vondstexemplaren.

« Laatste verandering: 02 Oktober 2005 - 10:50:28 door Gladius » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #14 Gepost op: 02 Oktober 2005 - 10:56:07 »

Ik ga ook even mijn mening zeggen, en ik ken toch ook een (klein) beetje van Romeinse munten en van reinigen.
Ik denk niet dat Chunter Chris veel keuze had met deze denarius, die overigens toch al tamelijk wat sleet vertoonde. Ofwel zag je (haast) niks en bleef ie met een vervuilde denarius achter (die ook niks waard is), ofwel deed hij een poging om deze te reinigen (wat ik ook zou hebben gedaan, no offense Goodies). Die zwarte patina is nu wel weg, maar die komt heus terug. Kijk maar binnen enkele maanden.
Ik voeg als voorbeeldje een door mij gereinigde Septimius Severus denarius toe. Van deze munt was eerst NIETS te zien behalve een zwarte/bruine roestige troep. Had ik bijna in de vuilbak gekieperd.
Na reiniging blonk deze munt nog 10 keer harder dan die van Chunter Chris, maar zoals jullie op de scan zien is er nu alweer een (leuke) patina op, wat denk jij  Goodies?

PS : zoals Aurelianus zegt, we zijn hier op een forum, om elkaar te helpen en om meningen uit te wisselen. Niet iedereen heeft dezelfde mening, anders hoefden we niet eens een forum te creeren  Wink Niemand heeft hier kwade bedoelingen als hij iets zegt. Maar de schrijfvorm van de ene is de schrijfvorm van de andere niet en kan, bij misverstand, als verwijtend overkomen, wat in feite helemaal zo niet is.
Dus Coinhunter Chris en Goodies : bij deze vergeten we dit voorvalletje of niet? Wink
« Laatste verandering: 02 Oktober 2005 - 10:58:49 door gantois321 » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: