Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 07:54:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Re: Numismatische trivia  (gelezen 1617 keer)
Willy68
full lid

Geslacht: Man

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Gepost op: 24 September 2005 - 20:03:22 »

Kleine opmerking,

Zou trivia gezien de interessante info die er in te vinden is niet beter op zijn plaats zijn in de rubriek Numismatisch allerlei i.p.v. hier in het muntcafe?

Groetjes Willy.
« Laatste verandering: 24 September 2005 - 20:47:17 door Willy68 » Gelogd

Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2005 - 20:15:32 »

Ik zie je punt, maar zou er graag meer meningen over willen hebben.

Ik zie de rubriek numismatiek en geld als een metarubriek: informatie over het verzamelen van geld. Helaas is door het kopje "numismatisch allerlei" de indruk gewekt dat het juist een restrubriek is. Alles wat je niet ergens anders in kan passen. Daarom is hij ook achter de munten geplaatst, en niet voor de munten, waar hij volgens mij hoort. Ik ben daardoor teleurgesteld, want ik denk dat het muntcafé die functie al vervult. Als de trivia daar heen gaan is dat een bevestiging van het restant karakter.

Dat gezegd hebbend ben ik ook niet van plan tegen windmolens te vechten. Het moet hier gewoon leuk blijven. Als er behoefte is aan een restrubriek naast het muntcafé dan moet dat maar. Op dat moment denk ik dat het te overwegen is alle threads over munten uit het muntcafé te halen en naar "numismatisch allerlei" te verplaatsen.

Ik ga de laatste twee posts verplaatsen naar Meer info over dit forum / Mededelingen van de beheerders om meer meningen te krijgen.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #2 Gepost op: 24 September 2005 - 21:15:03 »

Als ik de rubriek numismatiek en geld bekijk, zie ik op het ogenblik zowel informatie over het verzamelen van geld als informatie die zich in een restrubriek zou moeten bevinden. De numismatische trivia passen op het ogenblik perfect in het allegaartje (en zoals Willy al opperde, zelfs beter daar dan in het muntcafé).

Ik begrijp de bekommernis van Figleaf, en vraag me af of het eventueel niet mogelijk is om de rubriek "Numismatisch allerlei" onder te verdelen in enerzijds "Numismatiek en geld" en daarnaast het échte "Numismatisch allerlei".
Uiteindelijk zijn reeds heel wat rubrieken onderverdeeld om het geheel overzichtelijk te houden (oude munten,België, Nederland, Euro, Penningen,...)

Ik zie threads in zowel het muntcafé als in "numismatiek en geld" die beter in een numismatische restrubriek zouden passen. Ik denk zowel aan de numismatische trivia als aan threads zoals "Munten inslikken", "Wat vind je leuk aan munten verzamelen", "Vatikaan een staat?", ...

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 25 September 2005 - 09:44:52 »

Ik heb begrepen dat Rudy zeer ongaarne nog nieuwe rubrieken er bij aanmaakt omdat dat de laadtijd van de indexpagina nadelig beïnvloedt.
Daarom kom ik met een voorstel voor een alternatieve oplossing:
De rubriek 'Numismatisch Allerlei' reserveren waarvoor Figleaf deze oorspronkelijk bedoeld heeft: Uitsluitend voor informatie over het verzamelen van geld.
Alle overige thans in 'Numismatisch Allerlei' staande topics verplaatsen naar het Muntcafé.
Maar: In 'Numismatisch Allerlei' een sticky topic aanmaken met de links naar alle numismatisch interessante en/of belangwekkende onderwerpen in het Muntcafé.
Wellicht is dít het ei van Columbus?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Willy68
full lid

België op jaar (1832-2001) Wereldmunten op type

« Antwoord #4 Gepost op: 25 September 2005 - 11:43:04 »

Ik kan het 100% met het voorstel van Rob eens zijn. Zo kan Peter de rubriek houden zoals het door hem bedoeld is en ontstaat er geen restrubriek. Het enigste nadeel vind ik dat het muntcafe door de meesten hier gezien word als, en ik citeer de titel:   "muntcafé. Een hoekje om te leuteren...". Daardoor gaan  misschien interessante dingen verloren. Om effe "on-topic" te blijven, Ik vind Trivia niet echt op zijn plaats tussen "Deathtest", "Tulpenbollenmanie","Een leuk mopje" etc. etc. Maar goed. Laten we voor Rob's voorstel gaan, dan is denk ik iedereen tevreden. En die sticky is denk ik niet nodig, als het niet in N.A. staat dan staat het in het muntcafe.

mvg Willy
« Laatste verandering: 25 September 2005 - 11:55:28 door Willy68 » Gelogd

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 25 September 2005 - 13:24:52 »

@ Willy68
Dank voor de bijval voor mijn voorstel Kiss
Een topic in Numismatisch Allerlei waarin de links naar bepaalde threads in het Muntcafé heeft als voordeel dat niet het gehele Muntcafé afgezocht hoeft te worden naar numismatisch interessante onderwerpen. Gewoon even in de topic onder Numismatisch Allerlei het gezochte aanklikken en de forumsoftware doet de rest Cool
Rob Kooy   

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 25 September 2005 - 16:15:49 »

@Willy68: die stickies zijn dus wel handig, kijk eens in Romeinen hoe aurelianus op dit moment het idee van Rob in de praktijk brengt binnen deze rubriek. Dat werkt fantastisch, zie Hoe herken ik vervalste romeinse munten

@RobKooy, ik ben het niet eens, dat inhoudelijke en serieuze submits in Muntcafee terecht komen. De threads in Muntcafee zijn een volkomen chaos, het board-overzicht daar is gewoon niet te lezen. Het is een mooi idee, van mij mag het muntcafee ook wel omgeturnd worden (leuteren doe ik elders  Wink ), maar ik denk niet dat de "leuteraars" op dit forum het op prijs zullen stellen. Willy68's opmerking was terecht "als er maar geen dingen verloren gaan", dat gebeurt namelijk daar !

Ik pleit ervoor, dat het afsplitsen naar muntcafee vanuit de munten-threads minder wordt gebruikt. Een compromis zou kunnen zijn, om af te spreken dat munt-threads voortaan gewoon niet worden gesplitst, tenzij het helemaal nergens over gaat. Een moderator beslist (in Uw voorstel) of de betreffende "staart" interessant genoeg is voor een verwijzing in een sticky ergens, bijvoorbeeld nu in de rubriek Numismatiek of in een munt-rubriek. De thread zelf blijft dan in zijn geheel in bijv. "Romeinen" staan, er is alleen een (handige!) verwijzing beschikbaar.

Smiley
Goodies
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 25 September 2005 - 19:53:22 »

Wat ik heb geprobeerd is een mogelijke oplossing aanreiken voor schijnbaar(?) tegenstrijdige belangen en verlangens, zonder dat dit leidt tot een verdere uitbreiding van het aantal rubrieken.
Uiteraard is mijn oplossing niet alléénzaligmakend. Andere en betere oplossingen zijn mogelijk.

Maar ik denkt dat we tóch in de aangegeven richting moeten blijven denken, wil het forum ook in de toekomst overzichtelijk blijven.

Goodies schreef
Citaat
@RobKooy, ik ben het niet eens, dat inhoudelijke en serieuze submits in Muntcafee terecht komen. De threads in Muntcafee zijn een volkomen chaos, het board-overzicht daar is gewoon niet te lezen. Het is een mooi idee, van mij mag het muntcafee ook wel omgeturnd worden (leuteren doe ik elders  Wink), maar ik denk niet dat de "leuteraars" op dit forum het op prijs zullen stellen. Willy68's opmerking was terecht "als er maar geen dingen verloren gaan", dat gebeurt namelijk daar !
Ik begrijp je bezwaren, maar ben het slechts gedeeltelijk met je eens. Op dit moment staan er al een aantal serieuze submits in het Muntcafé. Dat dit Muntcafe voor een groot deel is gevuld met geleuter zou ook (en juist!) aanleiding kunnen zijn om door plaatsing van méér serieuze submits het gemiddelde niveau in het café aanzienlijk te verbeteren.
In ieder ander café is, naast de gebruikelijke borrelpraat altijd óók plaats voor serieuze gesprekken.
Ik ben het met je eens dat het board-overzicht van het Muntcafé tot weinig vrolijkheid kan stemmen wanneer men op zoek is naar de wat meer serieuze informatie. Maar met dat board-overzicht heb je (althans in mijn voorstel) dan niet langer te maken omdat het de bedoeling is dat je vanuit een serieuze rubriek rechtstreeks door kan klikken naar de serieuze onderwerpen in het Muntcafé.
Naruurlijk is daarvoor wél de medewerking van moderator Ruud vereist. Zodat hij bij de periodieke opschoningen van het Muntcafé uitsluitend de leuterpraat -items verwijdert en de serieuze onderwerpen laat staan.
Rob Kooy 

Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 25 September 2005 - 20:32:20 »

Citaat
periodieke opschoningen van het Muntcafé

Ja, rigoreus. Je kunt al die "mooiste munt" threads samenvoegen. Aankondigingen over evenementen in het verleden kunnen weg. Ik zag Soutendijk voorbijkomen, triest dat kan ik beter (zie avatar), er staan daar tientallen afsplitsingen van munt-threads zonder info, dingen die in beheer horen, tijdelijke zaken ff weg etcetera etcetera.

Maar dan nog. Een board heeft maar 20 threads op pagina 1. Kies maar. In een ander zijvak (ff testen) gebeurt een stuk minder, je zou om te beginnen alle onzin en ruzies naar Muntcafee kunnen verplaatsen of weggooien en de relevante "staarten" in ff testen plaatsen. Dan is het in elk geval gescheiden. Wat betreft die laad-tijd van de voorpagina, dat is niet helemaal juist, zolang ergeen hoofd-rubrieken worden toegevoegd, verandert er heel weinig aan de transfer. Ik vind de lengte van de voorpagina lastiger, daarom vind ik het ook interessant om mee te denken over een oplossing zonder nieuwe rubrieken, maar met de mogelijkheid om gemakkelijker te kunnen zoeken op dit forum. Muntcafee is gewoon geen plek om te gaan zoeken.

Smiley
Lex

Ruud H
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 25 September 2005 - 20:49:20 »

Laten we niet vergeten dat het "Muntcafe" in het leven is geroepen om juist die leuterpraat een plekje te geven, of beter gezegt een plek waar je zondermeer kan leuteren en dat wil iedereen wel eens doen, zodat andere rubrieken hiervan verschoont kunnen blijven.

Mochten er serieuze-items geplaats worden dan maak ik er altijd een sticky topic van zodat je op de eerste pagina direct kan zien welk item er op dat moment belangrijk wordt gevonden.

En als ik opschoon dan wordt er alleen leuterpraat verwijdert, en mochten er zaken bijzijn die belangrijke informatie bevatten dan laat ik die staan of verplaats deze naar een andere rubriek.

Alleen de laatste tijd wordt er volgens mij te snel, van alles (ben ik het kwijt)) maar even in het cafe gedumt.

Gr. Ruud.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: