Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 07:54:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Is dit een Romeinse munt?/ Barb. type 1 naar Claudius I, kz Minerva, RIC 100  (gelezen 1336 keer)
jac-dru
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 24 September 2005 - 18:42:24 »

Munt in koper met diameter 29 x 32  mm. 9 gram en 2 mm dik.
Meerdere gegevens heb ik niet. Ik hoop dat de scan duidelijk genoeg is om een eventuele determinatie.
Mag ik de kenners en ik weet ondertussen dat die er zijn, reeds bedanken.
Groeten Jacques
« Laatste verandering: 25 September 2005 - 07:19:09 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2005 - 19:15:25 »

Ik denk dat het een Barbaarse imitatie is van een Claudius as met Minerva op de Kz. Zou je hem wat groter op de scan wlillen zetten? Dat kunnen we het beter zien, want dit soort munten zijn altijd interessant.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 24 September 2005 - 22:14:41 »

Citaat
Meerdere gegevens heb ik niet

Jammer. Ook niet bekend of het een recente bodemvondst is en van waar ongeveer ? Dit ziet er inderdaad als Romeins en barbaarse imitatie uit, van een type dat we recent veel zien. Claudius en Minerva SC. Het is alleen de vraag, of dit stukje wel echt is. De kleur van het patina tussen het brons bevalt me niet, de glans van de opstaande delen suggereren gietwerk van recente datum. Een andere mogelijkheid is, dat deze munt verkeerd (te rigoreus!) is gereinigd. Dan is ie natuurlijk wel echt. Ik ga voorlopig voor het tweede: slecht gereinigd en authentiek, interessant dat ook. Dat dunne omschrift ziet er leuk uit.. Ik hoop niet, dat dat corrosie is of van het schoonmaken komt.

Gladius heeft gelijk, een grotere foto zou zonder meer helpen, om een en ander op te helderen...

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 24 September 2005 - 22:18:21 door Goodies » Gelogd
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 24 September 2005 - 22:48:18 »

Ik heb de voor- en achterzijde eens apart gescant. Misschien is hij nu duidelijker.
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 24 September 2005 - 22:49:11 »

andere zijde.
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 24 September 2005 - 23:00:17 »

en nog eens met hogere resolutie.
Groeten Jacques
aureum
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 25 September 2005 - 03:50:23 »

hallo allemaal

heb de foto eens negatiev gemaakt, meschien zien we nu meer.

mvg aureum.
« Laatste verandering: 25 September 2005 - 03:52:13 door aureum » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #7 Gepost op: 25 September 2005 - 19:33:40 »

Hoe langer ik naar die munt kijkt, lijkt het wel een barbaarse overslag op een orgineel exemplaar. Net alsof er een groter hoofd uitsteekt boven het onmiskenbare barbaarse protret en dan die dubbele stippeltjeslijn op de kz. van verschillende diameters. Itt veel Claudisubarbaren lijkt deze munt ook het juiste formaat te hebben.

Wat is de herkomst van deze munt?

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 25 September 2005 - 20:02:07 »

Op het onderste inverse plaatje van aureum is heel duidelijk 2 verschillende stijlen belettering zichtbaar ! Interessant, de belettering boven lijkt veel slordiger dan de letters links.. ik lees CAI CAIV dus er staat ook iets dubbel daar.. en daar ook op een andere diameter, net als die parelrand.. er is in elk geval aan dat stempel gesleuteld..

"Barbaarse overslag".. Undecided tsja er is een keer een Magnentius-overslag langs gekomen, dat was deze thread.. Ben nog steeds niet overtuigd van het bestaan van barbaarse overslag. Als er een tekort is aan kopergeld waarom zou je dan twee keer arbeid gaan verrichten ? Het is er al !

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 25 September 2005 - 20:09:14 door Goodies » Gelogd
jac-dru
Senior lid

« Antwoord #9 Gepost op: 25 September 2005 - 21:37:28 »

Hallo, ik kan juist melden dat ik deze munt vond in een scharrelbak van medailles,oude munten en penningen. Ik kon deze aankopen voor 5 euro doch had wel de indruk dat de verkoper er ook niets van afwist.
Mocht je op een bepaald gedeelte van deze munt een duidelijker beeld of close-up willen dan zeg je het maar.
Groeten Jacques
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 25 September 2005 - 21:53:38 »

Citaat
scharrelbak van medailles,oude munten en penningen

Anyway, dit zegt dus helemaal niets. In dat bakje kan heel goed een slecht schoongemaakte As van Claudius zitten, een zeer interessant stuk zoals bovenstaand, want die handelaren weten echt het verschil niet tussen een dubbelslag met barbaarse invloeden (!?) en een "slechte munt". Maar helaas.. óók is het mogelijk, dat toeristenmunten in dat soort bakjes verzeild raken. Dan moeten we ff goed uitkijken want euhh.. stel, dit is een onoordeelkundig nagesneden/geretoucheerde munt(mal), dus gietwerk en fake patina, dan zijn we nu bezig met een gekke souvenir uit Tunesie of zo...

Grin Grin leuke thread..

Goodies
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: