Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 06:04:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Stempelidentiek en barbaarse (?) Urbs  (gelezen 855 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 23 September 2005 - 22:16:01 »

Een (zeer!) opmerkelijke submit door deelnemer 'adrianus' op ForumAncient : Die-linked pair of barbs.

Interessant is de techniek die daar is toegepast door Manzikert om te bewijzen dat ze ook echt stempelidentiek zijn..

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 23 September 2005 - 22:38:54 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2005 - 02:49:04 »

hallo

ja lex heeft hij leuk gedaan, en trouwens pas leuk bij de urbs muntjes wat ik plaatste, weer een paar wolven met lange snuit.

mvg aureum
« Laatste verandering: 24 September 2005 - 17:57:04 door aureum » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 24 September 2005 - 06:59:32 »

Bijzondere vondst!!!
Zoiets heb ik zeer zelden gezien, hopelijk zijn ze in het bezit van de de zelfde persoon. Doordat ze van dezelfde vindplaats komen (Compton (Dorset) hoard found in ?1989?)  is de kans groter dat ze uit een zelfde partij van de munt komen.
Ik vermoed overigens dat ze niet barbaars zijn, bevatten ze beiden ca 2% zilver?
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 24 September 2005 - 07:02:13 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 24 September 2005 - 17:14:23 »

hoi @aurelianus, inderdaad.. indrukwekkend dit, barbaars of niet. Beide zijden zijn stempelidentiek en belangrijker: het zijn maar 2 munten dus dubbelzijdig stempelidentiek !! Ik heb adrianus voor de zekerheid nog een vraag gestuurd per e-mail, of het rechtse plaatje munt een en dezelfde munt is, ook. Dus of het echt om twee en niet om drie munten gaat.. Hij stuurde me het volgende bericht:

"Hi Lex,
No, only two coins. I do have some small die-chains with more than 2
coins and more than one die of both obverse and reverse linking up. But
these are only the two sides of 2 coins."

Hij spaart gewoon alle Urbs-Roma munten, die man.. Tongue  Het is dus blijkbaar echt waar, dit is een dubbelzijdige die-couple, volgens mij de eerste die ik ooit on-line gepubliceerd heb gezien.

Overigens @aureum, verzoekje: zou je het plaatje uit je submit hierboven willen verwijderen ? Adrian is het wel eens met de plaatsing bovenin hier voor niet-leden, maar ik vraag me af of "Manzikert" de publicatie van zijn plaatje hier op prijs stelt. Dat was de reden dat ik het linkje heb geplaatst.. mensen moeten maar lid worden daar als ze het willen zien, eerlijk is eerlijk het is hun thread.

Smiley
Goodies
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: