Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 06:03:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Sestertius Faustina. Nog niet determineerd, aktieve bronsrot  (gelezen 910 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 23 September 2005 - 13:25:21 »

Een orichalcum sestertius van Faustina (31m). Nog niet determineerd en deze munt heeft een aktieve bronsrot die keer op keer als bloemkolen terugkeren uit de corrosieputjes. Herkomst: eigen detektorvondst Zuid Holland.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2005 - 07:42:23 »

Ik ben bang  Sad  dat je deze munt als verloren moet beschouwen, het bronsrot zit nl onder het oppervlak van de munt,  je kunt niet zien hoeveel van het oppervlak al los ligt.
Deze "dokter" stelt een zeer langdurige electrolyse voor, gevolgt door enige weken in de spoelbak van de wc -steeds verversend kraan water- vervolgens nog na spoelen met gedestileerd water goed drogen en behandelen met zwavel. Mocht het bronsrot dan nog terugkeren drogen in de oven en luchtdicht afsluiten zie "Reinigen".
Ik zie te weinig tekst om te zien waar ik moet beginnen met het determineren van deze Faustina II, dit zal wel op beeld moeten dus wildwinds ofzo.
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 24 September 2005 - 07:49:05 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 24 September 2005 - 08:52:28 »

Tsja zo zien steeds meer van mijn vondsten er tegenwoordig uit wanneer ik ze vind.
Volgens mij grotendeels ook een gevolg van de intensieve bemesting.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #3 Gepost op: 24 September 2005 - 11:49:53 »

Ik vrees ook dat deze munt als verloren beschouwt kan worden. Ik heb veel gedaan om dit proces te stoppen omdat het een Nederlandse bodemvondst betreft, maar het lijkt een onhaalbare zaak, de bloemkolen blijven tot in de hemel groeien Cry De grond waar deze munt uit komt moest gesaneerd worden, dus misschien is dt ook wel de oorzaak van de hardnekkige bronsrot.

Wat de Kz. betreft, ik vermoed dat het Venus is met Victoria, leunend op schild: AVGVSTI PII FIL S-C

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 25 September 2005 - 13:43:54 »

AVGVSTI PII FIL S-C

Embarrassed
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: