Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 06:02:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 1 / Een Barbaarse as naar Claudius Kz. Minerva met klop: QN  (gelezen 1128 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 23 September 2005 - 12:28:06 »

Een bronzen Barbaarse as (25mm) naar keizer Claudius. Kz. Minerva met speer en schild staand. Klop: QN. Herkomst: eigen detektrovondst Zuid Holland.
« Laatste verandering: 23 September 2005 - 18:47:47 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 23 September 2005 - 13:37:54 »

Waarom denk je dat die barbaars is Gladius (is op de scan niet zo goed te zien)
En is de klop dan ook een vervalsing?
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 23 September 2005 - 13:49:53 »

Vanwege de uitvoering en het lichte gewicht. De munt is erg dun. De munt doet wat stijl betreft nog het meest denken aan een Balkanas die ik in mijn bezit heb. Het KPK was overigens de eerste die deze als Barbaars determineerde. Volgens mij is de (niet geidentificeerde klop) officieel. Maar officiele kloppen op Barbaartjes komt wel vaker voor.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 23 September 2005 - 17:38:16 »

Citaat
Het KPK was overigens de eerste die deze als Barbaars determineerde

Leuke vondst, vooral die klop. Een klop reist vaak niet zo ver, dus wellicht zitten we tegen een heel oude Zuid-Hollandse klop aan te kijken ! Wat betreft "barbaars of niet", als "gewicht" het enige criterium is geweest voor de KPK, dan vind ik dat eigenlijk niet genoeg in dit geval. Het muntbeeld doet mij (in het geheel) niet barbaars aan, de belettering evenmin en de stijl van portret en keerzijde lijken me in de juiste proporties gesneden. Er mist materiaal aan de rand. Zou het niet meer voordehand liggen te veronderstellen, dat deze munt gewicht verloren is door corrosie ?

Smiley
Lex
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 23 September 2005 - 18:16:26 »

Als  ik een beschrijving van de tekening mag geven doet met name de Kz. Barbaars aan. Minerva  is erg grof weergegeven. Het protret doet me denken aan een balkanas (die met het altaar op de kz: PROVIDENT)  welke ik in mijn collectie heb. De belettering lijkt inderdaad weer erg officieel uitgevoerd.

De munt is alleen met oxidatie naar boven gekomen. Ik heb dus geen corrsosie hoeven verwijderen en dat is voor Nederlandse begrippen zeldzaam. Het verschil in gewicht is voor een 1ste eeuwse as (die beter gecontroleerd werden als het laat Romeinse kopergeld) veelste groot. De muntplaat is zo dun, dat als dit een 'op gewicht' exemplaar was,  de munt een glad plaatje zou moeten zijn. Daarom ga ik wel mee met de visie van het KPK.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 23 September 2005 - 18:25:36 »

Citaat
De muntplaat is zo dun, dat als dit een 'op gewicht' exemplaar was,  de munt een glad plaatje zou moeten zijn

Tongue okokok ben overtuigd. Rest de vraag, welk RIC-nummer het is of weet je dat al ? Wat die klop betreft, ken je Museum of Countermarks ? Dat is de grootste on-line bron die ik ken.

Lx
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 23 September 2005 - 18:27:47 »

Bedankt voor deze link Goodies.
Ik ben van mening dat ook de klop een imitatie klop is (retrograde N), en dat het de klop BON had moeten zijn, ik zie nl geen Q maar een O
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 23 September 2005 - 18:48:42 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 23 September 2005 - 18:31:10 »

Ik meende OY te lezen.. afkadering laat weinig over voor een extra letter..

Lx
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #8 Gepost op: 23 September 2005 - 18:51:11 »

De B heeft er ook nooit gestaan volgens mij, mogelijk is de klop nagesneden van een onduidelijke ON klop.
Verder komt deze klop in Nederland regelmatig als imitatie voor.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 23 September 2005 - 21:47:35 »

@Gladius, vraagje wat is het gewicht ?

Nog eens het plaatje.. een ietsje verkleind, voor de verhoudingen..

Ik vond bij de bekende type-I bron Esty Ancients een andere "barbaarse" As van Claudius met een diameter (26mm) die ongeveer overeenkomt met bovenstaande:

Daar zeggen ze: "Good style. Excellent lettering. Could almost be official and poorly sturck, but for the light weight. ...CAESAR AVG PM TRP /Usual reverse, "S" flat struck. Reference:  B&S XV, 569/1."

Het gewicht en de diameter zijn ook daar blijkbaar bepalend geweest voor de plaatsing ! Ik vraag me af, of dat wel terecht is. Ik zie gewoon in beide gevallen een (zwaar) gereduceerde As van een officieel stempel. Het muntplaatje is in elk geval kleiner dan het stempel, evenals bij bovenstaand stuk. Wat opvalt: de munt van Esty heeft een kleiner gesneden Minerva-schild, daar past Minerva beter op de munt dan in het geval van de As van Gladius. Daar valt Minerva bijna in de rand. Kijk je naar het officiele voorbeeldmunt, dan is Minerva niet hoger dan 2/3 van het muntplaatje.

Smiley
Goodies
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: