@fozzie welkom op dit forum ! Wat een
prachtige foto daarboven zeg... dat hout, fantastisch gedaan. En een barbaar inderdaad. Dat is duidelijk te zien aan de stijl van de keerzijde. Een houterig figuurtje, de ledematen uit proportie. Handen zijn vorkjes. Het muntbeeld werd op het munt-stempel nagesneden van munten die circuleerden. Dat gebeurde met een gebrekkig instrumentariium, wat ook te zien is op deze: armen, benen en letters van de keerzijde zijn gesneden met een enkele beiteldikte. De opmerking van Batavier is in dit verband interessant, dwz het portret is beter gesneden en het profiel van de keizer is niet een lijn, wat we vaak zien bij barbaarse imitatie. Ik zie in dit portret meer Tetricus I. Klik
deze munt in Wildwinds, dit plaatje is misschien van toepassing:

Ik denk ook Salus, dwz naar rechts. Dat "harkje" aan de rechterkant is de slang om de arm denk ik. @batavier, kronkel links is uiteinde van Cornucopia (?)
Zo'n Romeinse voorstelling, net als met de belettering, daar werd van alles mee gedaan. Het was de vraag, of de stempelsnijder de Romeinse voorstelling begreep. Iets dat afwijkt van zijn eigen cultuur, een symbolische voorstelling. Bij omschriften is vaak te zien, dat de stempelsnijder het alfabet als ornamentering zag en niet als schrift. Dus het
lijkt er op.. ongeveer.. en het is steeds anders. Ik kwam de volgende imitatie tegen:

In dit geval werd de voorstelling, dus het ritueel "Salus voert de slang"
wel begrepen, bij bovenstaande munt is dat (denk ik) niet het geval. Er is een centrale figuur, maar wat die doet is niet duidelijk. Het laatste voorbeeld is ook barbaarse imitatie, maar daar is de voorstelling overgenomen. Alleen het omschrift is nog een indicatie dat het om een barbaarse imitatie gaat. Dit plaatje is overigens de enige barbaarse imitatie die bij
Salus and her Snake vond. Dat is een web-pagina, die gaat speciaal over dit type achterkant, geillustreerd met veel voorbeelden. Op de munt bovenaan deze thread staat Salus de andere kant op (naar rechts)

Lex