Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:49:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Barbaartje X /Radius type 3 naar Victorinus / Tetricus I? kz salus  (gelezen 1927 keer)
Fozzie
groentje
*

« Gepost op: 19 September 2005 - 18:16:21 »

Hey,

ik denk dat dit een barbaartje is, maar van welke keizer?
het muntje heeft een doorsnede van 13 mm en weegt minder dan 2 gr (aangezien mijn weegschaal niet nauwkeuriger gaat Smiley

mvg Fozzie
« Laatste verandering: 23 September 2005 - 09:51:48 door aurelianus » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 20 September 2005 - 15:40:16 »

Hallo Fozzie,

Bij eenbarbaartje spreken we niet van "welke" keizer, maar "naar welke voorbeeldkeizer", gezien het geen officiele Romeinse munten betreft.
Hier is de keizer naar alle waarschijnlijkheid een van deze : Tetricus I, Victorinus, Postumus
Mijn voorkeur gaat uit naar Tetricus
batavier
full lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 20 September 2005 - 21:22:51 »

Wat me opvalt is dat het lijkt of er relatief meer moeite in de voorzijde dan in de achterzijde is gestoken.
De keerzijde intregeert me wel welke godheid zou er oospronkelijk bedoelt zijn?
X - Pax?
Mmm, lijkt me gezien de afbeelding niet juist.
Misschien is Salus een optie en stelt dat kronkellijntje de slang voor.

Batavier
« Laatste verandering: 20 September 2005 - 21:25:04 door batavier » Gelogd

Die zoekt zal vinden.
Fozzie
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 21 September 2005 - 14:22:34 »

@Batavier ik denk dat je gelijk hebt dat op de kz de god salus afgebeeld staat,
vond op wildwinds de volgende foto met salus: http://www.wildwinds.com/coins/sear5/s0412.html
met een beetje verbeelding lijkt het wat op mijn muntje

mvg Fozzie Wink
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 24 September 2005 - 12:00:59 »

Ik denk dat het portret Victorinus voorstelt.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Januari 2006 - 19:43:19 »

@fozzie welkom op dit forum ! Wat een prachtige foto daarboven zeg... dat hout, fantastisch gedaan. En een barbaar inderdaad. Dat is duidelijk te zien aan de stijl van de keerzijde. Een houterig figuurtje, de ledematen uit proportie. Handen zijn vorkjes. Het muntbeeld werd op het munt-stempel nagesneden van munten die circuleerden. Dat gebeurde met een gebrekkig instrumentariium, wat ook te zien is op deze: armen, benen en letters van de keerzijde zijn gesneden met een enkele beiteldikte. De opmerking van Batavier is in dit verband interessant, dwz het portret is beter gesneden en het profiel van de keizer is niet een lijn, wat we vaak zien bij barbaarse imitatie. Ik zie in dit portret meer Tetricus I. Klik deze munt in Wildwinds, dit plaatje is misschien van toepassing:

Ik denk ook Salus, dwz naar rechts. Dat "harkje" aan de rechterkant is de slang om de arm denk ik. @batavier, kronkel links is uiteinde van Cornucopia (?)

Zo'n Romeinse voorstelling, net als met de belettering, daar werd van alles mee gedaan. Het was de vraag, of de stempelsnijder de Romeinse voorstelling begreep. Iets dat afwijkt van zijn eigen cultuur, een symbolische voorstelling. Bij omschriften is vaak te zien, dat de stempelsnijder het alfabet als ornamentering zag en niet als schrift. Dus het lijkt er op.. ongeveer.. en het is steeds anders. Ik kwam de volgende imitatie tegen:

In dit geval werd de voorstelling, dus het ritueel "Salus voert de slang"  wel begrepen, bij bovenstaande munt is dat (denk ik) niet het geval. Er is een centrale figuur, maar wat die doet is niet duidelijk. Het laatste voorbeeld is ook barbaarse imitatie, maar daar is de voorstelling overgenomen. Alleen het omschrift is nog een indicatie dat het om een barbaarse imitatie gaat. Dit plaatje is overigens de enige barbaarse imitatie die bij Salus and her Snake vond. Dat is een web-pagina, die gaat speciaal over dit type achterkant, geillustreerd met veel voorbeelden. Op de munt bovenaan deze thread staat Salus de andere kant op (naar rechts)

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 13 Januari 2006 - 20:04:22 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: