Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:40:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wat zijn nou de criteria voor posten? (welke groep?)  (gelezen 1299 keer)
torongo
Volledig lid

« Gepost op: 15 September 2005 - 20:15:14 »

Ik begrijp de criteria voor posten nog steeds niet. Waarom hoort een munt van Karel van Egmond (1477-1480) Gelderland NIET bij NL Provinciale (verplaatst naar Middeleeuwen), maar een Zilveren Leeuw uit Holland, William V (1345-1389) WEL? (Verplaatst van Middeleeuwen naar NL Provinciale). Ik zie de verschil niet. Gelderland is toch een Provincie in Nederland?
 Smiley Huh
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 15 September 2005 - 22:29:15 »

@ torongo
Het probleem is dat enkele rubrieken niet nauwkeurig genoeg omschreven zijn. Daar is op dit forum al heel wat over te doen geweest, en de meningen verschillen nogal.
Neem nu de rubriek Nederland - Provinciale munten. Strikt genomen zouden daar alléén postings in horen van munten vanaf de Pacificatie van Gent (1576) toen Nederland een zelfstandige staatkundige eenheid werd.
Nederland-verzamelaars zien Nederlandse munten van vóór 1576 graag in de rubriek Nederland - Provinciale munten (ook al dekt bij oudere munten de vlag de lading niet geheel).
Middeleeuwen-verzamelaars zien álle munten van vóór 1500 graag bij elkaar in de rubriek Middeleeuwen.
Zelf zou ik graag de rubriek Nederland - Provinciale Munten omgedoopt zien in Nederland - Vóór 1806. Maar lang niet iedereen is het daarmee eens.
Undecided Undecided Het is niet makkelijk om iedereen tevreden te stellen!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
torongo
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 15 September 2005 - 23:12:10 »

Hoi @Rob Kooy,

Ja, ik begrijp het probleem...iedereen blij maken.

Is dit een idee?

Antieke Griekse munten / Kelten / Romeinen / Barbaarse Imitaties / Onbekende munten / Reinigen
Allemaal duidelijk; geen veranderingen

Middeleeuwen (476-1500)
-Alle munten tussen 476-1500

Nieuwe tijd (1501 - 1789)
-Buitenlands munten (buiten NL en Belgie) tussen 1501-1789

België. 
België voor 1830 / Zuidelijke Nederlanden.
-Munten tussen 1501-1830 uit Belgische gebieden

Belgische munten (1831- nu)
-Munten uit belgie 1831- nu

Nederland. 
Nederland Provinciaal (1501 - Huh)
-Munten uit Nederlandse gebieden tussen 1501 - Huh kies maar een datum

Nederland (Huh-nu)
Nederlandse munten tussen Huh (datum van hierboven) tot nu

Buitenland (1790-nu)
Buitenlandse munten vanaf 1790 (buiten NL en Belgie)

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 15 September 2005 - 23:22:11 »

@ torongo
Dit idee is al eerder geopperd, maar door velen verworpen.
Want evenals de huidige rubrieken-indeling niet geheel logisch is, heeft dit voorstel ook onlogische elementen.
Neem een willekeurige munt van Philips de Schone uit 1499. Duidelijk Middeleeuwen dus.
En een soortgelijke, vrijwel identieke munt uit 1501. Afhankelijk van waar geslagen: Nederland of België, dus.
Snap je het probleem? De middeleeuwen eindigden niet exact op 31 december 1500.
En waar precies de grens dan wél te trekken? Daarover is al lang gediscussiëerd, en we zijn er met z'n allen niet uitgekomen.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 15 September 2005 - 23:27:32 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
torongo
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 15 September 2005 - 23:53:25 »

Hoi @ RobKooy,

Ik vind dat 'Philips de Schone' voorbeeld eigenlijk niet zo groot een probleem. Iemand wiens regeren begint voor 1500 zou in Middeleeuwen zijn, dus is Philips de Schone (1494-1506) 'in'. Alle munten van die Philips in Middeleeuwen, maakt niet uit in welk jaar geslagen. Iedereen wiens regeren begint na 1500 is 'uit', dus Karel V (1506-1555) moet in Belgie Voor 1830 komen. Dus moet de grens een beetje vloeibaar zijn, eigenlijk. Het zou over de jaren van regering kunnen gaan en niet de munten zelf.

Mischieen heeft mijn voorstel wel onlogische elementen, maar ik heb het niet van niks ontworpen, wel van de huidige upzet van rubrieken. Als ik zou alles opnieuw gaan maken, zou ik het misschien helemaal anders doen. Het is waarschijnlijk onmogelijk een plan te voorstellen dat helemaal zonder onlogische elementen is.

Maar goed, het was maar een idee. Er zou alijd iemand zijn die niet helemaal tevreden is, toch?

Nogmaals, waarom hoort een munt uit Gelderland van Karel van Egmond (1477-1480) wel bij Middeleeuwen maar een Zilveren Leeuw uit Holland, William V (1345-1389) niet? De criteria moet in ieder geval consequent zijn, of niet?
 Smiley
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 16 September 2005 - 08:44:35 »

Citaat
Nogmaals, waarom hoort een munt uit Gelderland van Karel van Egmond (1477-1480) wel bij Middeleeuwen maar een Zilveren Leeuw uit Holland, William V (1345-1389) niet? De criteria moet in ieder geval consequent zijn, of niet?
De criteria in deze gevallen waren:
Holland heeft ten allen tijde gelegen binnen het gebied dat we nu kennen als Nederland.
Middeleeuws Gelre ligt ingewikkelder. Een deel lag binnen het gebied van de (latere) Zeven Provinciën, een ander deel lag in de (latere, Spaanse) Zuidelijke Nederlanden en is pas na 1813 bij Nederland gevoegd, en een derde deel lag binnen het huidige Duitsland.

Eerder heb ik een lans gebroken voor de volgende volgens mij meest logische indeling (en terwille van jou wil ik dat nog wel eens herhalen):
De rubriek Middeleeuwen zou volgens mij moeten bevatten:
1. Alle vroeg-middeleeuwse munten, tot pakweg de 11e eeuw,
2. Laat-middeleeuwse munten uit de de 11e t/m 15e eeuw, met uitzondering van munten die toe te schrijven zijn aan Noord- of Zuid-Nederlandse leenheren. Die kunnen beter in de rubrieken vroeg-Nederland, of vroeg-België.
In de 11e eeuw verschijnen de eerste munten van nu nog altijd herkenbare gebieden in de Nederlanden: Van de bisschoppen van Luik en Utrecht, van de graven van Holland en Vlaanderen, van de graven (later hertogen) van Brabant en Gelre, enz.
Maar, zoals gezegd, helaas brak mijn lans Sad en dus heb ik de strijd niet in mijn voordeel kunnen beslechten. Cry
Rob Kooy

torongo
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 16 September 2005 - 10:54:43 »

hoi @RobKooy,

Bedankt voor de informatie. Volgens mij was ik geen lid van de forum toen je die criteria voor het eerst 'gepost' hebt.
 Smiley
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 16 September 2005 - 15:20:37 »

Ondanks het feit dat ik me had voorgenomen me niet meer met de indeling te bemoeien, kan ik het nu weer niet laten.
Ik ben uitermate ontevreden met de indeling van de middeleeuwen.

Indeling België voor 1830 / Zuidelijke Nederlanden. alles wat in Vanhoudt(zou moeten) staat/(n) tot 1830 (Dus zo laten)
Een nieuwe afdeling: Nederland voor 1795
Deze opsplitsen in "Nederland  (middeleeuwen)", alles wat in Van der Chijs (zou moeten) staat/(n).
Voor mij liever niet, maar indien gewenst zonder "het deelde "Frankische en Duitsch Nederlandse vorsten")
"Nederland Provinciaal". alles wat in het Muntboek van Verkade (zou moeten) staat/(n) tot aan / tot en met 1795
Nederland, na 1795, Alle munten in het boek van Schulman en tot de invoering van de euro.
Dan is de verdeling volgens bekende handboeken, die iedere betreffende verzamelaar kent.

Dat is wel wat werk, maar je kunt in iedergeval de munten makkelijker terugvinden, deze indeling is volgens mij duidelijk en er zijn weinig misverstanden.Deze indeling geeft ook enige uniformiteit op het forum. Ik werk hier graag aan mee!
Aurelianus.

« Laatste verandering: 18 September 2005 - 07:58:12 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: