Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:38:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: een simpele manier van reinigen?  (gelezen 1499 keer)
vatos
Volledig lid

« Gepost op: 11 September 2005 - 20:50:28 »

Beste mensen,

Ik ben nu een kleine week op zoek en heb ongeveer een munt of 12 gevonden.
Het enigste wat ik nu gedaan heb om ze te reinigen is deze munten in gedestrilisserd water af poetsen met een tandeborstel.
Het resultaat hiervan is weinig tot geen verbetering. Is er een middel wat op alle munten hanteerbaar is, of is het echt afhankelijk van het soort metaal.
De meeste munten die op de forums staan zijn in mijn ogen toch mooi schoon en duidelijk en dit is precies hetgeen wat ik ook wil.
Ik hoop dat er een midde lis wat op alle munten helpt.........

Bedankt alvast.

Vatos
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 11 September 2005 - 21:02:22 »

Beste Vatos,
Wanneer er een simpele manier van reinigen bestond die voor álle metalen bruikbaar is dan zou het niet nodig zijn geweest om in deze rubriek voor elke afzonderlijke metaalsoort de beste manier(en) van reinigen te vermelden. Misschien denk je te simpel, in de geest van "metaal is toch metaal?". Helaas is dan niet zo, elk metaal reageert nu eenmaal weer anders.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 11 September 2005 - 21:40:08 »

Hoi @vatos, welkom op dit forum (leuke titel "simpele manier" dat wil iedereen wel  Tongue )

Quote Rob:

Citaat
elk metaal reageert nu eenmaal weer anders

Knoop dat in elk geval in de oren !! Probeer de munten eerst eens te sorteren op materiaal. Wat onbekend is even aan de kant leggen. Als het te erg is aangekoekt, een tijdje (1-2 dagen) laten inweken in gedestilleerd water kan geen kwaad. Sommigen propageren olijfolie, maarja als er patina op een munt zit, dan kunnen vette substanties daar in trekken, dus let op groen en zwart oppervlak van de munten, voorzover je dat kunt zien. Zijn de munten deels zichtbaar als glanzend zilver- of brons, kan het geen kwaad, probeer in dat geval weken in olijfolie of borstelen met vaseline. Alles er weer afhalen daarna, dat is heel belangrijk !

Als je het materiaal ziet en niet tevreden bent met de eerste behandeling, lees eens deze bijdrage van Ard voor een overzicht van reinigings-technieken per materiaal, hier geschreven door Ruud. Na toepassing van wat dan ook, let op de nabehandeling (klik voor een bespreking!), sommige zaken kunnen beter niet op de munt blijven zitten. Als het een mooi stuk betreft waar je voorzichtig mee wilt zijn, maak een foto en submit een nieuw onderwerp in deze rubriek "Reinigen". Wellicht kunnen deskundigen je verder helpen.

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 11 September 2005 - 21:42:16 door Goodies » Gelogd
vatos
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 13 September 2005 - 03:45:35 »

Vandaag van iemand gehoord dat het reinigen van munten ongeacht het soort materiaal op de volgende manier kan:

Dompel de munt circa 1 uur in chloor
Daarna steelpan vullen met water en dreft erbij doen en even laten koken. Dit zou de munt schoon moeten krijgen.

Iemand hier ervaring mee?

Vatos
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 13 September 2005 - 10:41:16 »

Bedoel je met Chloor bleekwater?

Of dit veel zal uithalen weet ik niet, volgens mij doet bleekwater niet veel aan munten, t'is tenslotte metaal en geen textiel  Wink
Dreft is een ontvetter, dus de korsten/aangekoekte troep op munten eraf krijgen weet ik niet.
Maar : beide produkten kunnen volgens mij geen kwaad (voor de patina), dus probeer het eens met een uit de grond gehaald muntje (foto voor en na)
En laat ons eens iets weten.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 13 September 2005 - 18:43:21 »

Bleekwater is een oplossing van Natriumhypochloriet en is een sterke oxidator, ik ben bijna zeker dat deze stof metalen om (kan) zet(ten) in metaalionen en zou deze oplossing ook nooit op mijn munten uitproberen. Ik heb er overigens geen ervaring mee. Het koken met "Dreft", wat vermoedelijk een base is zal (mogelijk) corrosie en dus ook patina oplossen.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 13 September 2005 - 23:21:38 »

Euuh ja.. heet dat op brons niet "bronsrot", dat invreten van chloride ?? Het lijkt me heel link, als het onder het patina komt.. Ander bezwaar tegen chloor: ik vind chloor vies spul, het productieproces en het gebruik zijn slecht voor het milieu. Allerlei simpele manieren van reinigen staan overigens  hier

Op zilver doet chloor overigens helemaal niks, daar heb ik naar gezocht.. zilver vormt met zoutzuur wel AgCl, over bleekwater of chloorgas vond ik dat niet, blijkbaar is het niet voldoende om zilver te oxideren. Ook in de huishoudelijke sfeer vond ik geen waarschuwingen tegen chloor op zilver.

Volgens Oma's tips mag bleekwater in elk geval niet op aluminiium en tenslotte.. liever geen chloor gebruiken in de buurt van katten (weet ik uit eigen ervaring  Undecided kat=weg en blijft weg)

Cool
Goodies
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: