Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:33:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: weet iemand misschien hoe ik dit van de munt af krijg ?  (gelezen 1404 keer)
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Gepost op: 12 September 2005 - 00:46:15 »

Mijn reinigingsverhaal en hulp gevraagd. Smiley
Ongereinigde munten gekocht en willen reinigen, dat is één. Het leuk vinden is twee. Maar tussen willen reinigen en reinigen zit wel een enorm gat, tjonge  Roll Eyes   
Een aantal muntjes (7 stuks) is al redelijk, een aantal 'brokjes' metaal waar de corrosie door de hele munt liep niet, die zijn weggegooid. Wat er is overgebleven zit allemaal zo'n beetje tussen nrs. 3700 en 4100 van wildwinds, het zijn dus geen geweldige muntjes maar wel mijn eerste romeinse muntjes Lips Sealed

Vanaf afgelopen januari, toen ik de muntjes kocht, zitten er nog een stuk of 6 in de olijfolie, soms om de dag en soms elke dag eruit gehaald. In die tijd 3 liter olijfolie verbruikt en 3 afgeknipte tandenborstels. Van die 6 zullen er waarschijnlijk 4 het ook niet halen Cry
Daarop zit ongeveer wat op de munt van de scan zit. Bij het gele pijltje is een klein stukje corrosie, de rest (groene pijl) en de achterkant zit òp de munt. Er zat nog veel meer van dat spul op, maar na veel 'tanden'poetsen kwam er veel af. Wat er nu nog zit krijg ik niet weg. Wie weet hoe dat wel kan ? Ik heb geen electrolyse gebruikt, heb de spullen er wel voor.

Gr., PB
Charmender
Senior lid

Geslacht: Man

Got to cath'm all those eurocoins

« Antwoord #1 Gepost op: 12 September 2005 - 09:07:02 »

Hoy,

ik denk dat wanneer je electrolyse zal gebruiken je munt er pokkedalig zal uitzien.

Om die harde vuilresten te verwijderen gebruik ik altijd een industriële ontvetter. De munt zal dan altijd zonder patina eindigen, maar het metaal wordt zelf niet aangetast.
Daar jouw muntje toch al metaalkleur heeft zou ik zeker proberen met zo een ontvetter.

Hier zie je 2 munten die ik ook met ontvetter heb gedaan. Jammergenoeg heb ik geen foto van voor de behandeling

Got to catch'm all those eurocoins
Already 529 in my collection, 60 to go(from wich 32 year 2004)!!!!!!!!!!!
denis49
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 12 September 2005 - 09:16:35 »

Hallo,
Koffiezet ontkalker kan hier misschien ook hulp bieden,ik heb reeds succes gehad er mee,veel onheil kunt ge toch niet meer aanrichten,ik zie dat ge toch al op het metaal zit,de patina is weg.
Maar ge moet het toch steeds voorzichtig aanpakken.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
gantois321
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 12 September 2005 - 10:15:14 »

Hallo Denis :

Koffiezetontkalker is een soort azijn, dus daar kan je het (goedkoper) ook wel mee doen Cheesy

Hallo PB :

Inderdaad is de patina op jouw munt al vrijwel verdwenen. Waarschijnlijk komt dit door het zuur in de olijfolie. Overigens hoef je de olijfolie niet steds weg te gieten : ikzelf doe maanden met hetzelfde bekertje (af en toe wat bijvullen enkel).

Volgens mijn ervaring kan harde aanslag (zoals die zwarte plekken op jouw munt) enkel mechanisch verwijderd worden (dus met schroevedraaiertjes, tandenstokers, ...). Dat men hierin voorzichtig moet zijn om de patina niet aan te tasten spreekt vanzelf.

Deze munten kan je best, omdat de patina toch al grotendeels is verdwenen, met ammoniak behandelen om ze op het blote metaal te krijgen. Daarna een kunstmatige patina aanbrengen.
Kan door zwavelen : http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=12900.0
Zou (ik heb het nog niet geprobeerd) ook met Ammoniak kunnen : http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=13641.0

Charmender :
Citaat
industriële ontvetter

Kan je een merk noemen of de eventuele samesntelling? Sterke ontvetter(s) kunnen volgens mij namelijk geen kwaad voor de patina, tenzij het industriële reiniger is (dus niet enkel ontvetten)

PS PB : Waar de gele pijl op uw muntje staat vertoont ze bronsrot, dus dat dient behandelt (uitkrabben).

Uw munt is Van Constantinus I (de Grote)

tekst voorzijde : CONSTA-NTINVS AVG
Tekst achterzijde : DN CONSTANTINI MAX AVG
In t'midden : VOT dot XX
In exergue : Epsilon SIS en nog iets (wat nodig is voor de exacte determinatie)
Munt geslagen te Siscia
« Laatste verandering: 12 September 2005 - 10:41:27 door gantois321 » Gelogd
Charmender
Senior lid

Got to cath'm all those eurocoins

« Antwoord #4 Gepost op: 12 September 2005 - 13:50:51 »

@ gantois321,

ik gebruik Greasecutter van Ecolab http://www.holycross.edu/departments/dos/website/public_safety/GREASECT.HTM.

MvG,

Charmender

Got to catch'm all those eurocoins
Already 529 in my collection, 60 to go(from wich 32 year 2004)!!!!!!!!!!!
gantois321
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 12 September 2005 - 16:37:10 »

Hallo Charmender,

Tuurlijk zal dit spul patina aantasten, het bevat immers 3,5% bijtende soda (NaOH).
het andere bestanddeel is 10% Butyl Carbitol Solvent, daar weet ik niet veel over (dus over schadelijkheid voor patina of niet)
« Laatste verandering: 12 September 2005 - 16:56:00 door gantois321 » Gelogd
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #6 Gepost op: 13 September 2005 - 01:29:45 »

@Gantois, Smiley

bedankt voor het advies en de determinatie die je tegelijk gaf  Smiley Er zal dus niets anders opzitten dan met schroevedraaiers of meer van dat spul aan de gang te gaan. Na 'behandeling' zal ik hem weer eens posten, zal nog weinig verder aan verknoeid kunnen worden...
De andere muntjes heb ik inmiddels weer een patina gegeven met ammonia, één ervan staat op de scan hieronder. Dat ging vrij snel, na een paar uur al zat er een donker kleurtje overheen. Ik heb het precies zo gedaan als het een tijdje terug (kan het zo snel niet vinden) hier op het forum stond: een (glazen) bakje, daarin klei op de bodem vastgedrukt en 3 x 4 kopspelden gebruikt om drie muntjes tegelijk op te leggen. Een Tupperware-schaal er overheen gezet, die is nu wèl verpest  Shocked, maar de muntjes zijn wel aardig donker geworden  Cool

@Peter en Dennis, Smiley
jullie natuurlijk ook bedankt voor het advies. Ontkalker had ik al gebruikt toen alles er nog erg als steentjes uit zag, er ging aardig wat vanaf. Toen dacht ik 'ik doe het nog maar eens een keer', maar toen begon alles te sissen en pruttelen. Ik schrok mezelf wezenloos. Gelijk gas uitgedraaid en gestopt, muntjes afgespoeld, gedroogd en vanaf dat moment in de olijfolie. Ik weet niet of ik dat nog eens gebruiken zal  Grin Of ik ooit iets ga proberen met de ontvetter weet ik nog niet. Voorlopig maar even niet  Smiley

Groeten,
PB Smiley

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 13 September 2005 - 18:55:40 »

Dag PB,
de corrosie op Uw munt is op het oog vnl koper(II)oxide CuO vanwege de zwarte kleur.
Ze is op vele manieren te verwijderen, ik zelf zou gaan voor electrolyse of amoniak, ma het electrolyseren deen afgeknipte tandenborstel en schuieren maar.
Over het pokdalige uiterlijk zou ik me niet zo'n zorgen maken, dak komt inderdaat regelmatig voor maar dan is door corrosie het muntmetaal al omgezet in zouten electrolyse tast het metaal niet aan  (De minpool aan de munt) en omdat de rest op het corrosiegat vrij glad is verwacht ik dat onder de corrosielaag ook. Je weet dit soort dingen echter helaas alleen pas achteraf.
Je eigen ideee het mechanisch te doen klevert het minste risico, mits zorvuldig gedaan en met enige handigheid, maar kost (zeer) veel tijd.
De "bonsrot" die gantois321 ziet kan ik niet waarnemen, er is wel een behoorlijke corrosieput te zien op de bedoelde plaats.
Mocht het onverhoopt toch bronsrot zijn: een zeer licht poederig groen. Dan is electrolyse de beste en afdoende manier, ik heb al enkele munten met succes zo behandeld en ze zijn al jaren bronsrot vrij.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
batavier
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 13 September 2005 - 23:20:24 »

Ik sluit me volledig bij het advies van Aurelianus aan.
Ik denk dat dit de meest controleerbare aanpak is.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: