|
Gladius
|
 |
« Gepost op: 07 September 2005 - 16:08:47 » |
|
Re: vers van het veld./ Rep Qin.Crawford 465/6? en follis Const.I kz Sol invicto. Reactie op het gebruik van vaseline op de follis van Constantijn. Zie de tread hier. Oeps, daar heb je in dit geval geen goed aan gedaan, de groene patina in combinatie met de aanslag was in dit geval mooier. Met 18 mm is jou munt inderdaad geen follis maar een Ae3.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 12:11:47 door aurelianus »
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 07 September 2005 - 17:38:36 » |
|
 vergis je niet@Gladius, een muntje dat met vaseline is behandeld, moet je nooit direkt na de behandeling op de scanner leggen, want de combinatie van donkerder beeld en weerspiegeling.. geeft deze foto.. Als je toch een "vette munt" wilt fotograferen.. goed afwrijven, of gewoon een weekje laten liggen, voor het beste (jpg-) resultaat.. Klik hier voor een voorbeeldje op mijn website. Als het zand weg is, wordt het portret een stuk mooier, met name het oog. Na behandeling met vaseline is de munt eerst goed droog-gewreven. Overigens, ik plaatste deze foto indertijd daar, om even te illustreren dat bij gebruik van vaseline zowiezo de originele kleur, in dit geval licht-groen, verloren gaat. Inmiddels is de munt weer in die richting bijgekleurd, omdat de vaseline een beetje is uitgedroogd, resp verdampt. Maar dat duurt dus een half jaar ! Ik vind dat een van de nadelen van vaseline.  Lex
|
|
|
|
« Laatste verandering: 07 September 2005 - 17:44:42 door Goodies »
|
|
|
|
|
|
Gladius
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 07 September 2005 - 17:50:29 » |
|
Vaseline wordt in het algemeen afgeraden voor munten met een patina, Goodies. Volgens mij moet er nog ergens een topic staan hierover.
|
|
|
|
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 07 September 2005 - 18:13:04 » |
|
Klopt, ik ben er ook niet zo'n voorstander van. Dat verhaal over mogelijke schadelijkheid op lange termijn stond indertijd in een thread van Michiel - zuurvrije vaseline. De (inmiddels) legendarische schoonmaak-deskundige dhr Langeveld heeft toen aangegeven dat behandeling van brons (in het algemeen) met vaseline onverstandig is, omdat zich op de lange termijn zuur kan vormen uit het vet. Dat gebeurt gewoon aan de lucht. Zijn voorbeelden waren schade op industrieel brons, overigens. Over patina is er feitelijk niets gezegd, althans niet door Langeveld. Zijn goed raad was: petroleum, terpentine en ook aceton en ethanol e.d. zijn absoluut veilig voor metalen / corrosie en patina.  Goodies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gladius
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 07 September 2005 - 18:55:57 » |
|
Goodies, vet een munt met patina in met vaseline en je zal zien dat de munt droogtrekt omdat de vaseline in de patina trekt. Je zegt het net zelf al: "wacht nog maar een week" . Juist het intrekken van vaseline in de patina is een risicofactor op langere termijn. Iedere detektorzoeker kent het fenomeen dat hij een mooie groene duit aantrfet die in de buitenlucht uitdroogt. Meest smeren ze de munt dan in met vaseline, maar de munt trekt weer droog. Pas na een aantal herhalingen raakt de munt verzadigt en blijft de munt voor langere duur donker.
|
|
|
|
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 07 September 2005 - 19:06:29 » |
|
mwa @Gladius, om je eerlijk te zeggen gebruik ik zelf helemaal niks op mijn munten. Die Constantinus die ik aangaf, die had een andere verzamelaar met mij geruild en ingevet, toen. Het ziet er wel mooi uit. Gantois321 gebruikt het alleen tijdens het schoonmaken dacht ik. Een en ander betekent dus niet, dat mensen hun munten continu maar blijven invetten.. het is feitelijk cosmetica, zoiets.. zoals hierboven gezegd, het verstoort de scan. Als we Langeveld mogen geloven is zelfs eenmalige behandeling met zuurvrije vaseline schadelijk voor een ongepatineerde munt. Hij raadt aan om het er goed af te wrijven.  Goodies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coinhunter chris
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 07 September 2005 - 19:23:14 » |
|
hallo Heren
ik wil even hier toevoegen dat ik de munten alleen schoonmaak met vaseline en daar na gewoon schoonmaak met een doekje, en als er dan nog wat op zit gebruik ik wel eens eigengemaakte olijf olie en dan doe hem dan goed schoonmaken en wegleggen.
mvg aureum kerkrade
|
|
|
|
|
|
beter een munt in de hand dan tien in de grond
|
|
|
|
Gladius
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 07 September 2005 - 19:27:32 » |
|
Als de vaseline in de patina is getrokken dan kan je hem niet schoonvegen. Dat is nu juist het probleem als de vaseline intrekt in de patina. Als dit voor munten zonder patina al een probleem kan zijn, laat staan voor munten waarvan de patina is doorweekt met vaseline. Helaas ben ik wat dat betrfet zelf ook 'ervaringsdeskundige' en het verhaal van Langeveld heeft me zeker aan het denken gezet. Ik ken het fenomeen droogtrekken van een bodemvondst maar al te goed na het invetten met vaseline en geloof me met verdampen heeft het niets te maken. Gewoonlijk herhaalde ik het invetten met vaseline net zo lang totdat de vondst niet meer droogtrok, maar vet en donkerder bleef. Hoe de ingetrokken vaseline in de patina gaat reageren over een aantal decennia is dus maar afwachten  Detektorzoeker begrijpen precies wat ik bedoel. Helaas wordt het invetten van vaseline heel vaak aanbevolen, zelfs door het KPK. Ik dacht daarom dus ook dat het geen kwaad kon.
|
|
|
|
|
|
DAMNATIO MEMORIAE
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 07 September 2005 - 19:44:16 » |
|
jooo nou bedankt voor deze goede raad, Gladius ! Ik verkeerde altijd in de veronderstelling, dat vaseline aan de lucht grotendeels verdampt en dat daarom de originele kleur terugkeert. Dat gebeurt ook, inderdaad maar gedeeltelijk (ik zal eens een opname maken van die constantinus in de huidige toestand!) Overigens volgens jouw ervaring trekt het onmiddelijk in de munt ? We hebben de munt toen ongeveer na een week gefotografeerd, ik meen me te herinneren dat ie nooit is schoongewreven en er is maar een klein beetje vaseline gebruikt. Het was niet primair om de munt schoon te maken, meer om hem een beetje mooier uit te laten zien.  Lx
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gantois321
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 08 September 2005 - 12:14:24 » |
|
Hallo beste forumleden,
Deze tread heeft en zeer interessante wending genomen !!! Ikzelf gebruik nu ook minder vaak dan vroeger, vaseline. Niet dat ik er niet tevreden over ben, maar zandpatina bijvoorbeeld, gaat verloren door gebruik van vaseline, daar de vaseline er in trekt. Echter, voor het losweken van hardnekkig vuil op munten (reiniging) vind ik dat vaseline toch veel goede eigenschappen heeft, en zelfs minder risico's inhoudt dan olijfolie. Of het, zoals Gladius zegt, IN de patina trekt, hangt volgens mij een beetje af van het soort patina. Als je een harde, gladde patina hebt denk ik dit niet. Indien je een poreuzere ("roestachtige") patina hebt denk ik van wel. Maar : ik meen dat vaseline veel vaker het optisch aspect van een munt verfraait, details beter doet uitkomen, dan omgekeerd. Dus ikzelf blijf wel een voorstander van vaseline, doch men moet het nu ook weer niet te pas en te onpas overal gaan uitsmeren. Zelfs al is vaseline ingetrokken : het laten weken van de munt in terpentine (bijvoorbeeld) zou alle vaseline weer moeten doen oplossen (terpentine lost olien/vetten op, dus ook vaseline) en waarschijnlijk komt de munt zo weer in zijn oorspronkelijke toestand (nog niet geprobeerd maar dat zou dus theoretisch zo moeten zijn).
Nog een opmerking : met alle respect voor de heer Langeveld, maar deze man is een deskundige op gebied van metaalrestauratie (grotere objecten), niet echt van het reinigen/schoonmaken van grondvondst-munten. Hij geeft wel aan dat het beter is om de munten te behandelen (na schoonmaken) met een microkristallijne was-coating. Dat wil ik graag geloven, maar tot nu toe zag ik nog nooit een foto voor/na van een munt waarop dit is toegepast, en evenmin commentaar van iemand die dit eventueel reeds heeft gedaan op ons forum. Een wijdverspreid gebruik onder verzamelaars is dit dus blijkbaar nog niet. Evenmin zag ik een foto van een met vaseline behandelde munt die daardoor zou gedegradeerd zijn, dus zoalang ik niet zie de visu wat vaseline als nefast gevolg (zou) kunnen aanrichten op munten, maak ik mij daar geen zorgen over. Ik zag ook nog geen alternatief voor het losweken van vuil op munten. Dus tot ik goede tips krijg die ook kloppen, voor het reinigen van munten, hou ik het bij vaseline. Die ik na inwrijven natuurlijk zo veel mogelijk verwijder met kleenex, dus er blijft slechts een dun filmpje achter, waarvan ik niet denk dat dit de munt zal beschadigen. Ik vroeg ook aan de heer Langeveld (in de rubriek "reinigen") of hij tips had hoe grondvondst-munten dan wel dienen aangepakt en gereinigd te worden. Een tip/raad van deskundigen zouden wij wel allemaal kunnen apprecieren. Doch er kwam nimmer een antwoord. Ik had echter wel graag geweten hoe, bijvoorbeeld aan de universiteit, munten worden schoongemaakt. Welke de nieuwste technieken zijn etc... Doch ik zie daar niet al te veel nieuws over. Dus ik blijf erbij dat het reinigen van munten een arbeidsintensief werkje blijft, handwerk, zweten,peuteren, ervaring Een wondermethode is er nog niet dus blijf ik ook nog maar, tot dit wondermiddel er is, mijn zuurvrije vaseline gebruiken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gantois321
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 08 September 2005 - 17:16:37 » |
|
Toch eventjes aan toevoegen dat olijfolie, waar toch ook veel verzamelaars bij "zweren" dezelfde effecten heeft : ook hier verkleurt de munt, zandpatina verdwijnt ook. En t'is niet zo onschadelijk want (een beetje) zuur. Dus ook : "kieper je munten in de olijfolie en laat ze er enkele weken in weken" kan bij sommige munten schade berokkenen.
Het wordt misschien tijd om de rubriek "reinigen" te herinrichten : Wat is goed en onder welke omstandigheden? Wat is af te raden? Wat is onzeker? Wat is zeker uit den boze ? (en voor wie : eurocentmuntjes zijn niet hetzelfde als Romeinse munten )
Zo vermijdt je wat mij in den beginne overkwam (want iedereen mag zijn mening/reinigingstechniek zomaar verkondigen) : kieper maar alles in een oplossing van ontstopper, kook dit, en alle vuil komt er zo af. Inderdaad juist. Maar je munt is ook waardeloos daarna. Zo vermijden we ook klucht-threads in de aard van : "reinigen met Ketchup"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 08 September 2005 - 17:24:17 » |
|
Heren, heren.... moet ik nu ingrijpen en deze discussie naar "Reingen" verplaatsen?  Maar ik doe toch lekker mee  Ik wil nog wel verwijzen naar het stukje van Michiel Voor mij is het ireversibel zijn, van de behandeling met microkristallijne was, reden om deze behandeling niet uit te voeren. later ingevoegd: Ik heb ondertussen de thread in drie deel theads opgesplitst zodat de discussies zuiver blijven. De afdeling reinigen zou inderdaad anders moeten worden ingericht, zou Ard, de moderator van deze afdeling, hiervoor niet de aangewezen persoon zijn?
Over olijfolie: dat is een verteerbare spijs olie met onverzadigde bindingen. Deze olie reageert makkelijker met andere stoffen dan verzadigde vetten en vormt makkelijker vetzuren. Hierom raad ik voor munten oliefolie af en zou ik zuivere mineraalolie gebruiken. Over vaseline: Of vaseline in het patina trekt en eventueel (kristal)water vervangt weet ik niet, voor mij zou dat best kunnen. Zelf denk ik dat vaseline ook kortere ketens bevat, deze hebben lagere dampspanning en dat de vaseline langzaam (gedeeltenlijk) verdampt. Het bericht van Michiel van Vaseline op tin vind ik wel wat verontrustend - misschien een foto, Michiel?-. Dit terwijl de foto van de restaurateur Langeveld, me helemaal (nog) niet verontrust (zie mijn commentaar) Ik sta echter open voor alle chemisch onderbouwde conclusies, maar vind dat de behandelingen zo (lang) mogelijk reversibel moeten zijn.mvg A 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 13:34:37 door aurelianus »
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|
gantois321
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 08 September 2005 - 17:39:18 » |
|
Hoi Aurelianus !! Nog even hier houden dacht ik  Kan daarna wel eventueel naar reinigen verplaatst worden. Overigens, wat ik voorstelde om de rubriek te her-inrichten, daar blijf ik wel voorstander van. Misschien kan jij dat, als moderator, voorstellen? Nu kan iederaan een artikeltje publiceren in de aard van : "nieuwe reinigingsmethode - kieper uw munten in zwavelzuur" en voor er goed en wel reactie op komt heeft misschien iemand al munten verknoeid door daar goedgelovig in te trappen. Die reactie van Michiel heb ik ook gelezen, en ik denk net zoals hij en jij. Overigens, van de heer Langeveld lang (what's in a name) niks meer gehoord. Ook niet meer over meer pertinente vragen ivm muntenreinigen. Dus als we al die raad moeten volgen zitten we nog verder van huis : geen vaseline noch olijfolie meer, maar ook geen microkristalijne was want onomkeerbaar. Hoe meer de wetenschap vordert hoe minder wij als verzamelaars nog mogen/kunnen gebruiken lijkt het wel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurelianus
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 10 September 2005 - 13:24:33 » |
|
Sorry Gantois321, Ik heb de thread (nu) al verplaatst en de moderator van reinigen gevraagd de zaak opnieuw in te richten. ook heb ik in mijn vorige bericht eea toegevoegd. mvg A 
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|