Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:27:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Reductie door waterstof (plasma), was "Re:8 zilveren munten aan elkaar"  (gelezen 1423 keer)
Catuvolcos
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Gepost op: 21 December 2003 - 13:34:02 »

Afgesplitst van Re:8 zilveren munten aanelkaar

Hallo Sjoerd,

Ik zal wat meer uitleg geven over waterstofplasma, 't zal wat technisch worden maar het is interessant.
Wanneer waterstofgas bij afwezigheid van zuurstof voldoende wordt verhit krijgt men waterstofplasma. Het is zeer reactief en een heel sterk reductans. Dit wil zeggen dat het waterstofplasma geoxideerde metaalionen in het muntmetaal zal gaan reduceren tot metaalatomen. Het zeer grote voordeel van het gebruik van waterstofplasma is dat er geen metaalionen worden opgelost en dus ook geen muntmetaal verloren gaat. Men kan als het ware stellen dat de oxidatie van de munt terug wordt gebracht in haar oorspronkelijke toestand, toen er van de munt nog niks was geoxideerd. Er gaat dus ook niks verloren van de afbeelding of legende van de munt.

Catuvolcos

« Laatste verandering: 13 September 2005 - 18:34:33 door aurelianus » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
sjoerdhoogenkamp
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 21 December 2003 - 20:30:30 »

dat klinkt een beetje in de trant van 'don't try this at home', of niet? waar passen ze deze methode toe? ik kan ze laten reinigen via het kpk, zouden ze deze methode daar ook gebruiken?

groet,

sjoerd Smiley
Ruud H
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 December 2003 - 00:17:49 »

Hoi Sjoerd,      Wink

Moet je maar eens "waterstofplasma" intikken op het net dan zal je zien dat dit niet iets (op dit moment nog) is om even in de huiskamer een opstelling te maken.  Cool

Gr. Ruud.  Wink
« Laatste verandering: 22 December 2003 - 00:24:02 door Ruud » Gelogd
Catuvolcos
Beheerder
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 22 December 2003 - 18:45:47 »

Reductie door waterstofplasma gebeurt nu al in verscheidenen universiteiten en musea. Ook de NASA maakt van deze techniek gebruik.

Ik heb het al een keer uitgeprobeerd met zeer eenvoudige middelen en heb een verrassend positief resultaat gekregen.
Maar ik raad het zeker niet aan om deze scheikundige techniek zomaar toe te passen zonder kennis van wat elementaire chemische basiskennis.
Nochtans ligt in deze techniek een enorm potentieel om sterk aangetaste voorwerpen te recupereren.

Catuvolcos  

denis49
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 23 December 2003 - 12:48:08 »

Hallo Catuvolcos,
Kunt ge dat nader omschrijven,om met die eenvoudige middelen eens te experimenteren.Die chemische basis,wat houdt dat in,heb nog scheikunde had op school,maar dat is lang geleden.
Bij ons in de firma zitten er een paar scheikundige ingenieurs,ik kan daar altijd te rade gaan,moest het te moeilijk zijn.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
Catuvolcos
Beheerder
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 24 December 2003 - 16:40:55 »

Hallo,

Vooreerst is het vrij eenvoudig om waterstofgas te produceren. Het volstaat om bv. wat zinkkorrels te nemen en deze in een oplossing van bv. zoutzuur te brengen. Het gevormde waterstof stijgt op uit de oplossing. Dit gas kan dan worden opgevangen in een glazen tube, groot genoeg waar ook een te behandelen munt in kan worden geplaatst. Vervolgens is het belangrijk dat het waterstofgas via een verlengd uiteinde aan de bovenkant van de tube stilletjes kan ontsnappen. Zo is het mogelijk om niet alleen de tube volledig zuurstofvrij te krijgen door het volledig te vullen met zuivere waterstof, maar uit de oplossing zal waterstofgas blijven worden gevormd en dit moet langzaam op een veilige manier kunnen ontsnappen om geen te grote druk in de oplossingskolf en tube te laten ontstaan. Vervolgens is het belangrijk om de waterstof aanwezig in de tube langzaam te verhitten bv. met een bunsenbrander.
Het is uiteraard zeer belangrijk om steeds pyrex-glas te gebruiken dat hittebestendig is. Voorts is het aan te raden om de kolf of erlenmeyer waar het waterstofgas wordt gevormd niet te fel op te warmen anders gaat men veel te veel gas vormen en dreigt er een te grote druk te ontstaan in de tube met alle gevolgen vandien (het zuur kan overkoken, door een te grote druk kunnen eventuele afsluitstoppen van het glaswerk vliegen, ontploffingsgevaar!!).
Het procédé is eigenlijk heel simpel maar men moet zeer voorzichtig tewerkgaan.
Als je het wilt testen, houd er dan rekening mee dat alle corrosie maar ook alle patina (= eveneens een oxidatieproduct) verdwijnt. Enkel zeer fel gecorrodeerde munten komen m.i. hiervoor in aanmerking.
Nogmaals wees voorzichtig!

Catuvolcos  
« Laatste verandering: 24 December 2003 - 16:44:57 door Catuvolcos » Gelogd

denis49
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 24 December 2003 - 17:40:59 »

Hallo Catuvolcos,
Bedankt voor de deskundige uitleg,maar dit is nog niet op 123 gerealiseerd,dat zal een werk zijn van lange adem,als het er ooit van komt,want het is niet zonder gevaar.
Maar toch bedankt,ik ga de ingenieurs eens raadplegen in de firma.
Mvg,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
sjoerdhoogenkamp
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 24 December 2003 - 23:11:43 »

klinkt allemaal heel goed, maar niet iets dat ik zelf zal gaan doen. als er iemand thuis zo'n installatie gaat bouwen wil ik wel even met de munten langskomen  Cool
groet,

sjoerd Wink
www.geocities.com/sjoho

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #8 Gepost op: 08 September 2005 - 16:58:04 »

Dag Catuvolcos,
Door de verwijzing van Goodies voor het eerst dit oude bericht gelezen.
De, voor het voorwerp veilige, corrosiebestrijding met waterstof ken ik (natuurlijk) en voer ze in een klassesituatie uit,
als reductie van koper(II)oxide met waterstof (of methaan), ik gebruik dan waterstof uit een cylinder en verbrandt het overtollige H2 om explosiegevaar te voorkomen.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 03:59:05 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: