Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:26:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Reinigen: was Re: denarius van NERO / kz Jupiter Cvstos etc  (gelezen 1093 keer)
coinhunter chris
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 08 September 2005 - 07:08:32 »

beste goodies dat klopt als een bus,maar als je hem in ammoniak gooit en daarna nog met maagzout behandeld blijft niet veel zwart meer over
als ik je een foto van deze munt over een paar maanden stuur is hij weer zwart!!!
een welgemeende groet coinhuter chris-kerkrade
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 06:01:45 door aurelianus » Gelogd

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 08 September 2005 - 13:18:14 »

hee @coinhunter, bedankt voor deze kennis, ik las

Citaat
als ik je een foto van deze munt over een paar maanden stuur is hij weer zwart!!!

Dat wist ik niet, het kan heel goed zijn ! Ik hoop dat je gelijk hebt: in mijn verzameling heb ik een Trajanus zitten, die heeft een dergelijk "probleem" en eigenlijk verandert daar (op het oog) niets aan.. maar ik zal weer eens een nieuwe foto maken van dat ding, die zet ik er dan wel naast. Ik zou graag constateren dat je gelijk hebt, ik vind dit namelijk een van de lelijkste munten in mijn verzameling. De kwaliteit is qua slijtage best mooi (net als bovenstaande Nero trouwens), maar het zilver is zo sterk "gepoetst" dat ik de reflecties op de scan niet weg kan krijgen..

Ben heel benieuwd.. zal hem vanavond eens opnieuw op de scanner leggen, ik heb deze munt al 2 jaar in het boek zitten !

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 06:02:06 door aurelianus » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 08 September 2005 - 16:01:10 »

beste goodies
nee ik heb het bij bijna allen munten van een goed zilver gehalte
door dat zilver met zuurstof in aanraking komt gaat zweten,dan krijg je een zwarte aanslag op het zilver(oxydatie) bij koper wordt her groen.
je ziet het ook bij zilveren sierraden,bv bij ringen dat een zwarte aansllag achter laat.
hierbij plaats ik een voorbeeld bij de munt van augustus zie het perfect. een kant is een nieuwe scan hoofd en anderen kant oud stier.
hoop dat ik je hebt overtuigdt heb GOODIES

grt.coinhunter chris-kerkrade
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 06:02:20 door aurelianus » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 08 September 2005 - 19:37:55 »

dear @coinhunter, dat weet ik nog van mijn oma' zilverwerk. Maar ik heb gekeken, nog niet gefotografeerd, maar zo te zien, is er weinig veranderd op bovenstaande munt, hij ziet nog steeds zo bleekjes. Zou het aan het muntmapje liggen ? Mijn romeinse munten zitten (zo goed mogelijk) lucht-dicht afgesloten MUNTENJAGER.

Wink
Lx
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 06:02:45 door aurelianus » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 08 September 2005 - 20:00:02 »

@goodies
je zegt het eigelijk al zelf dat je ze vacuüm verpakt heb.mensen die een vitrine kast hebben weten dat ook wel ,dat het na enige tijd zwart word,en weer patina vormt.

grt.coinhunter chris-kerkrade
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 06:02:59 door aurelianus » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 08 September 2005 - 20:28:54 »

mwaa dan haal ik deze nu maar permanent uit het mapje. Dat zwart vind ik mooi op een zilvermunt, omdat je daardoor het muntbeeld scherper ziet afsteken. Overigens brons houd ik wel altijd zo luchtdicht mogelijk. Voor de zekerheid !

Grin
Lex
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 06:03:11 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 09 September 2005 - 06:09:57 »

Dag Lex en Chris,
Meer dan de helft van deze thread gaat over reinigen en het (her)patineren van de(ze) munt. Een opmerking en verwijzing naar de andere thread lijkt niet onzinnig, maar ik zou het prettig vinden dat dit stuk onder de afdeling reinigen zou kunnen wortden geplaatst, het maakt het dan eenvoudiger bijdragen hierover terug te vinden.
Vroeger kon ik delen van de thread verplaatsen maar momenteel lukt me dat niet meer, mogelijk door een software-fout.
Ik kan alles nog wel verwijderen of elke bijdrage handmatig verplaatsen. Het eerste lijkt me te radicaal en het tweede te veel werk.
Verder is het mijn mening  en het forum is van iedereen.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 09 September 2005 - 16:18:20 »

hoi @aurelianus,

Wellicht kan ik helpen met Reinigen - Ammoniak op zilver, net een nieuw topic gemaakt met de geciteerde bijdragen van Catuvolcos. Omdat de informatie over ammoniak nergens als hoofd-topic aan de orde is geweest..

De rest (zwart op zilver) kan wel naar een nieuwe titel "hoe houd je zilver mooi zwart" in reinigen.. maar kweenie hoor.. muntencafee vindt Chris misschien niet leuk (bijdragen-teller), mij maakt het verder niet uit.. waarom verplaatsen..

Wink
Lx
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 09 September 2005 - 19:20:59 »

hoi aurelianus, goodies mij maakt het niets uit ik vind de hele opzet van dit forum al klasse.
compliment aan de makers
grt chris Grin

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: