Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:23:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Geen ammoniak op zilver (vlgs Catuvolcos)  (gelezen 3244 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #15 Gepost op: 12 September 2005 - 22:58:12 »

Ok, ik heb een uurtje rondgezocht.. wetenschappers..  Tongue

"AgCl is insoluble, but the addition of ammonia forms the silver ammonia complex, which is more stable than AgCl and the addition of sufficient ammonia causes AgCl to redissolve."

Bron: Department of Energy - Chemistry archive

Dat AgCl (zilverchloride) en sommige andere zilver-verbindingen oplost in ammonia, vond ik elders ook, d.w.z.

"Formation of this complex can also help to distinguish between precipitates of the different silver halides: AgCl is soluble in dilute (2 M) ammonia solution, AgBr is only soluble in concentrated ammonia solution while AgI is insoluble in aqueous solution of ammonia."

Bron: Wikipedia English - Ammonia

Dit gaat dus allemaal over zouten van zilver, dus bijvoorbeeld het zwart wat ik de hele tijd bedoel. Dat gaat inderdaad (grondig!!) weg, dat is ook geconstateerd, maar dat massief zilver oplost in Ammonia was voor mij ook nieuw, daar vond ik nu geen externe bevestiging van.

Het is overigens niet uit te sluiten dat Catuvolcos toch gelijk heeft als hij zegt

Citaat
kan het oppervlakkige zilver opgelost worden in een verdunde ammoniak-oplossing

Op een "silver-washed" af anderszins geplateerde munt is er wellicht sprake van een kwetsbaarheid van het zilverlaagje ? Heeft het bijv. te maken met de manier waarom "silver-wash" gedaan werd ? Ik vond op diverse plaatsen vermeld, dat spiegels gemaakt werden, door het ammonium-complex van zilver te laten neerslaan op het onderliggende materiaal, door middel van een reductie-proces.

De bal ligt (uiteraard) bij Catuvolcos nu: hopelijk kan de dikgedrukte waarschuwing boven weg, dat hoop ik want hoe krijg je anders een zootje zilvermunten los van elkaar (?)

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 12 September 2005 - 23:05:59 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #16 Gepost op: 13 September 2005 - 18:37:07 »

De 8 zilveren munten krijg je (misschien) los met waterstof(plasma) of met electrolyse. Met de laatste methode heb ik bronzen munten die aan elkaar gekoekt zaten kunnen los krijgen.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #17 Gepost op: 13 September 2005 - 22:47:21 »

mwa zo'n installatie zou inderdaad ergens beschikbaar kunnen zijn.. een soort super-TL-buis.  ik vond een heel interessante website met het volgende hoofdstukje:

"4.2.2 Waterstofplasma reductie (Wspr)

Het artefact wordt geplaatst in een luchtdicht afgesloten buis van pyrexglas, die op een omgevingsdruk van 1 mbar wordt gebracht. De buis is gevuld met een waterstofgas dat door electrische ontladingen (27MHz, 4kW) overgaat tot waterstofplasma. Tijdens de eerste behandeling ontstaat een temperatuur van 300-350° C. (Elmer en Vepřek, 1986: p. 213).  Het artefact wordt gedurende twee uur in het plasma gehouden. De corrosielagen kunnen vervolgens meestal gemakkelijk op mechanische wijze verwijderd worden. Het artefact wordt vervolgens een tweede maal met plasma behandeld, nu gedurende 20 uren. Variatie in gasmengels en duur van de behandeling komen sindsdien voor (Eckmann et al, 1988: 225).

Bij plasma reductie wordt waterstof in atomaire vorm gebruikt in plaats van in moleculaire vorm (vgl. waterstofreductie). In theorie worden hierdoor de diffusie-eigenschappen sterk vergroot.

Wspr leidt ertoe dat ijzeroxidelagen gedeeltelijk gereduceerd worden (Oswald, 1995: pp. 133 - 137). Hierdoor kan het oorspronkelijke oppervlak snel en naar tevredenheid handmatig blootgelegd worden. Gebleken is echter dat chloriden alleen in de buitenste corrosielagen verwijderd worden. Chloriden die zich dieper in het artefact bevinden worden in een onacceptabel traag tempo geëlimineerd. De corrosielagen worden echter wel gereduceerd, waardoor aanwezige chloriden beter op conventionele manieren verwijderbaar zijn. "

Bron: miramarfriesland.nl - Conserveren van ijzer.htm

Smiley
Goodies

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #18 Gepost op: 15 September 2005 - 13:57:18 »

Bedankt voor je zinnige bijdragen, Goodies!

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: