Ok, ik heb een uurtje rondgezocht.. wetenschappers..

"AgCl is insoluble, but the addition of ammonia forms the silver ammonia complex, which is more stable than AgCl and the addition of sufficient ammonia causes AgCl to redissolve."
Bron:
Department of Energy - Chemistry archiveDat AgCl (zilver
chloride) en sommige andere zilver-
verbindingen oplost in ammonia, vond ik elders ook, d.w.z.
"Formation of this complex can also help to distinguish between precipitates of the different silver halides: AgCl is soluble in dilute (2 M) ammonia solution, AgBr is only soluble in concentrated ammonia solution while AgI is insoluble in aqueous solution of ammonia."
Bron:
Wikipedia English - AmmoniaDit gaat dus allemaal over
zouten van zilver, dus bijvoorbeeld het zwart wat ik de hele tijd bedoel.
Dat gaat inderdaad (grondig!!) weg, dat is ook geconstateerd, maar dat massief zilver oplost in Ammonia was voor mij ook nieuw, daar vond ik nu geen externe bevestiging van.
Het is overigens niet uit te sluiten dat Catuvolcos toch gelijk heeft als hij zegt
kan het oppervlakkige zilver opgelost worden in een verdunde ammoniak-oplossing
Op een "silver-washed" af anderszins
geplateerde munt is er wellicht sprake van een kwetsbaarheid van het zilverlaagje ? Heeft het bijv. te maken met de manier waarom "silver-wash" gedaan werd ? Ik vond op diverse plaatsen vermeld, dat spiegels gemaakt werden, door het ammonium-complex van zilver te laten neerslaan op het onderliggende materiaal, door middel van een reductie-proces.
De bal ligt (uiteraard) bij Catuvolcos nu: hopelijk kan de dikgedrukte waarschuwing boven weg, dat hoop ik want hoe krijg je anders een zootje zilvermunten los van elkaar (?)

Lex