Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:22:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Geen ammoniak op zilver (vlgs Catuvolcos)  (gelezen 3244 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 09 September 2005 - 16:08:21 »

Kern van het verhaal: gebruik ammoniak nooit op zilvergeplateerde munten of voorwerpen en wees heel voorzichtig met de toepassing op zilveren munten, dus snel afspoelen.

Omdat deze informatie over het forum verspreid stond en ammoniak een veelgebruikt middel is, even twee citaten van deskundige Catuvolcos uit andere threads, mbt ammoniak op zilver.

"Ik heb begrepen dat bij deze munt achteraf een zilverlaag werd aangebracht op een bronslegering of koperlegering. In dit geval kan het oppervlakkige zilver opgelost worden in een verdunde ammoniak-oplossing (is geen zuur maar een base). Het zilver zal een complexvorming aangaan met de ammoniummoleculen en geleidelijk gaan oplossen zonder dat andere elementen mee zullen gaan oplossen"

Bron: Catuvolcos 08-2003, omgekeerd probleem bij het poetsen

"twee gouden vuistregels bij het schoonmaken:
ammoniak-oplossing: lost zilver op!
citroenzuur-oplossing: lost koper op!
Behandel je een zilvermunt met citroenzuur en ammoniak, altijd nefast voor de munt! Er ontstaan putjes in de zilvermunt omdat het koper in het muntmetaal oplost door het zuur. Ammoniak dreigt de oppervlaktelaag van de munt inclusief afbeelding en legende op te lossen!
Doe je het toch, doe het dan voor een korte tijd en check regelmatig. Goed naspoelen achteraf."

Bron: Catuvolcos 12-2003, acht zilvermunten aan elkaar

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 16:11:02 door Goodies » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 09 September 2005 - 16:30:47 »

hoi goodies, zoals ik al eerder beschreef over het schoon maken met ammoniak kun je zeker doen,maar hoofdzakelijk bij goede kwaliteit munten b.v. vroege romeine ik gaf het voorbeeld al bij de munt ven nero.latere munten uit het romeinse rijk lopen onherroepelijk onstelherstelbaren schade op
wil iemand meer info; dan laat ik het hem graag weten.grt coinhunter chris-kerkrade

beter een munt in de hand dan tien in de grond
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 09 September 2005 - 17:08:26 »

hoi @chris,

Citaat
ik gaf het voorbeeld al bij de munt ven nero

Als ik die bijdragen van Catuvolcos goed begrijp, is ammoniak niet aan te raden omdat zilver erin oplost. Niet doen dus. Ik heb in die andere thread al aangegeven dat ik nog een nadeel zie, dat is dat een zilveren denarius er te schoon van wordt. Dat zwart is oud, athentiek, bodem-zwart. Er komt bij een volledig schoongemaakte zilvermunt misschien wel wat zwart terug, maar dat is niet hetzelfde. Maar goed.. ieder zijn smaak qua zilvermunten, daar gaat deze thread niet over.

Omdat er nogal geklaagd wordt over de chaotische opzet van de rubriek "reinigen" heb ik geprobeerd om zijn punt even op een duidelijke manier aan te geven hier. Met een nette titel die erbij hoort, dus het stofje (ammoniak) daarin vermelden. Het is ook een opzetje voor nieuwe threads hier, volgens mij (en anderen) moeten er in deze rubriek niet teveel threads gaan over hetzelfde onderwerp en moet de titel duidelijk aangeven over welke stof het gaat. De eerste bijdrage (zie boven) bevat een dikgedrukte passage die bijgewerkt wordt en de conclusie van de thread aangeeft. Zo kunnen lezers deze rubriek beter voor naslag gebruiken.

by the way.. heb Rudy B al gemailt, forum index staat in de steigers, we zullen het met "ongelezen berichten" moeten doen, de index voorpagina werkt niet..

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 17:17:43 door Goodies » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 09 September 2005 - 19:42:21 »

hoi goodies kan wel kloppen maar iedereen doet zijn eigen ervaring op,begrijp me niet verkeerd in het gebruik van ammoniak.je moet het er geen dag in laten liggen die munt van nero was bijna niet te reinigen, heb hem telkens een kwartier in laten trekken en daarna met maagzout behandeld,ik geef je binnen kort een heel goed voorbeeld
 grt coinhunter chris kerkrade.
« Laatste verandering: 09 September 2005 - 19:44:01 door coinhunter chris » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 09 September 2005 - 21:12:57 »

Goede zaak. foto voor en na de behandeling is is dit soort threads informatief. En eerlijk hoor, misschien is dit ook een kwestie van smaak. Ik vind dat een munt, ook in mijn album, best een beetje vies mag zijn, nog. Dan zie je tenminste dat het een bodemvondst is en in sommige gevallen komt het muntbeeld beter uit. Voorbeeld in zilver:

Deze munt kan niet verder schoongemaakt worden, in verband met het delicate, veelkleurige patina dat er op zit. Dan neem ik dat beetje zwart voor lief. Dit is trouwens een drachme uit Illirya uit mijn verzameling. Ander voorbeeld, Hadrianus, meer standaard:

Ik denk dat je een zilvermunt wel heel erg lang moet laten liggen (1800 jaar?) om dit opnieuw zo te krijgen.. in dit geval is schoonmaken irreversibel eigenlijk..Het is mooi zwart, omdat de belettering en het contrast in het portret wordt versterkt. In dit geval zou je kunnen zeggen dat de keerzijde wel een opknap-beurt zou kunnen hebben, maarja.. dan gaat het portret ook mee. Ik ben blij dat deze niet rigoreus is schoongemaakt.

Smiley
Goodies

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 10 September 2005 - 04:01:20 »

Aan Catuvolcos
Ik wist niet is dat amoniak zilver aantast, wel wist ik dat van koper(verbindingen).
Kun je de chemische actergrond geven en of weet je ook welk kathion (negatief ion) dan gevormd wordt?
mvg A. Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 10 September 2005 - 05:59:32 »

deze munt van claudius heb ik begin dit jaar gevonden hij is van binnen uit geexplodeerd,dat wil zeggen dat hij bijna 2000 jaar tegen een stuk ijzer aan heefdt gelegen.(ijzer is aan de munt vast gekoekt)heb alles geprobeerd om hem los te krijgen,maar nee hoor,met citroen zuur in zilver papier met soda zout. een half uur laten koken het ging of wou niet los laten???
met een stopnaald gepeuterd nee niets lukte tot dat ik het met ammoniak probeerde en ja hoor het weekte keer bij keer op tot alles verdwenen was. grt. coinhunter chris kerkrade

ps bij de volgende denarius  zal ik voor en na een foto maken,teminste als hij is aangekoekt
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 08:06:16 door coinhunter chris » Gelogd

aurelianus
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 10 September 2005 - 11:49:34 »

Dag Chris,
wat een bijzondere vondst! Claudius IGefeliciteerd! Wil je de munt ook bij Romeinen neerzetten?
Het is een geplateerd exemplaar, mogelijk met een ijzeren kern gezien de roest aan de buitenkant.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 11:51:31 door aurelianus » Gelogd

gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #8 Gepost op: 10 September 2005 - 12:25:33 »

Beste forumleden :

Volgens mijn Merck-index, toch een referentie werk, wordt zilver NIET opgelost in ammoniak.
In ammonia water (10% oplossing) ook niet.
Sterk ammonia water (28-29%) zou wel koper en zink oplossen. Natuurlijk ook niet op 5 minuten !
Misschien was het goed indien iemand kon aangeven hoe snel het in oplossing gaan van koper/zink wel gebeurt. Hoewel ammoniak door mij toch nooit gebruikt wordt ter reiniging van koper/brons (patina gaat weg), wel ter reiniging van zilver(legering)-munten.
Catuvolcos : neem me niet kwalijk, en ik wil zeker jouw bijdrage/deskundigheid niet in twijfel trekken,maar verwar jij ammoniak niet met (het uit ammoniak bereidde) salpeterzuur? Verdund salpeterzuur lost namelijk WEL zilver op.

Coinhunter chris : waarom behandel jij een in ammoniak gelegde munt daarna met maagzout? Indien dit is om te neutraliseren zal dit geen effect hebben (denk ik) : maagzout is, evenals ammoniak, basisch.
Zuren worden geneutraliseerd met basen, Basen met zuren.
Ik denk dat hier ook nogal wat verwarring is onder de muntenverzamelaars : nuetraliseren gebeurd namelijk bijna volgens iedereen met maagzout, volgens mij hangt dit af van of de munt met zuur (vb citroenzuur/azijn) of met base (voorbeeld ammoniak) is behandeld.
« Laatste verandering: 12 September 2005 - 09:48:18 door gantois321 » Gelogd
aurelianus
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 10 September 2005 - 12:34:58 »

Ha Gantois321, 
chemische steun!
Ik gebruik wel af en toe amoniak, omdat het zichzelf verwijderd het NH3 is een gas en het oplosmiddel water verdampt ook, dus geen resten (dacht ik). Alle gevormde ammoniumzouten zijn oplosbaar, dus makkelijk uit te wassen (neutraliseren lijkt me niet nodig en laat mischien andere ionen achter die minder makkelijk te verwijderen zijn.
Voor zoutzuur geldt het zelfde, behalve dan dat er wel chlorides kunnen achterblijven er zijn er een paar niet (goed) oplosbaar en in combinatie met koper(I)zouten.... zie bronsrot.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 13 September 2005 - 18:29:59 door aurelianus » Gelogd

coinhunter chris
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 10 September 2005 - 13:37:53 »

bedankt voor het antwoord aurelianus.je beantwoord hiermee de vraag die gantois321  aan mij stelde.
grt.chris-kerkrade

pswas zonde van die munt van claudius dat hij zo was aangekoekt was top munt geweest vind je maar zelden jammer,jammer

jazeker van mij kun je munt claudius best naar romeine verplaatsen aerelianus
« Laatste verandering: 10 September 2005 - 13:49:06 door coinhunter chris » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 11 September 2005 - 16:05:56 »

hoi @aurelianus, ik las

Citaat
Ik wist niet is dat amoniak zilver aantast, wel wist ik dat van koper(verbindingen).
Kun je de chemische actergrond geven en of weet je ook welk kathion (negatief ion) dan gevormd word

Catuvolcos heeft zijn mening gegeven, daar gaat deze thread over. Zie de eerste twee regels van deze thread voor de gevraagde verklaring. Er vormt zich een ammonium-complex. Het is mooi, dat die munt van Claudius snel los ging, zo te zien is de platering intact gebleven ! En we kunnen weer naar binnen kijken.. dus onder het zilverlaagje.. zijn er beschadigingen aan de rand ?

In de thread die ik vond werd overigens expliciet gewaarschuwd tegen ammoniak-oplossing op een zilver-geplateerde munt. Ik zie ook op de denarius van Claudius op bovenstaande foto allerlei effecten. Het zilver is niet meer glad (de putjes die C noemde), het zwart tussen de letters is (uiteraard..) weg. Maarja, wat doe dan je in zo'n geval.

@chris, ik vind dat deze zeldzame munt vakkundig "gered" is van dat stuk ijzer hoor ! gefeliciteerd nog, met die vondst .. geweldig ik wou dat ik een metaaldetector had als ik dat soort dingen zie langskomen hier. Waarom zou je de munt niet zelf, dus onder je eigen forum-naam submitten ?

Smiley
Goodies

« Laatste verandering: 11 September 2005 - 16:07:45 door Goodies » Gelogd
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 12 September 2005 - 01:43:45 »

hoi allemaal wat goodies zegt en beweert is toch voor een groot gedeelte de waarheid door het gebruik van ammoniak verdwijnt toch voor 80% de eeuwen ouden patina. wat zich daarna weer binnen enkelen maanden jaren vormt aan patina is toch niet te vergelijken met oude patina daarom de schaduw,de diepte is heel anders
grt coinhuter chris-kerkrade

ps als je die munt zag hoe ik hem gevonden had gaf je nog geen stuiver ervoor Lips Sealed
« Laatste verandering: 12 September 2005 - 13:11:24 door coinhunter chris » Gelogd

gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #13 Gepost op: 12 September 2005 - 09:59:03 »

Hallo Goodies, Catuvolcos, Aurelianus en anderen :

Vraag van Aurelianus :

Citaat
Kun je de chemische actergrond geven en of weet je ook welk kathion (negatief ion) dan gevormd word

Antwoord Goodies
Citaat
Catuvolcos heeft zijn mening gegeven, daar gaat deze thread over. Zie de eerste twee regels van deze thread voor de gevraagde verklaring. Er vormt zich een ammonium-complex.

Beste Goodies : ik meen niet dat op de vraag van Aurelianus (wetenschappelijk) is geantwoord. Volgens hem (en mij) tast ammoniak namelijk geen zilver aan, en zou het dus GEEN kwaad kunnen zilveren munten daarmee te behandelen, nuance : patina zal wel verwijderd worden, maar aan de integriteit van het stuk zal niet geraakt worden.
Indien dit toch zo zou zijn (dat zilver oplost in ammoniak) is dit voor mij wel heel belangrijk nieuws, want dit zou willen zeggen dat ik het helemaal verkeerd voorhad (wat natuurlijk heel goed mogelijk is). Graag had ik dan ook de bron geweten van deze conclusie.
Daarom plaatste ik ook mijn vraag :

Citaat
Catuvolcos : neem me niet kwalijk, en ik wil zeker jouw bijdrage/deskundigheid niet in twijfel trekken,maar verwar jij ammoniak niet met (het uit ammoniak bereidde) salpeterzuur? Verdund salpeterzuur lost namelijk WEL zilver op.
coinhunter chris
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 12 September 2005 - 13:19:46 »

hey ik heb toch het bewijs geleverd met zeker 2 munten met die van nero en die van clavdivs wil niet ontkennen dat het geen schade berokt aan de munten,verklaarde reeds eerder van die aan gekoekte roestklomp die aan de munt van clavdivs vastzat de oer patina verdwijnt ermee spijtig bij anderen denarie's zou ik het niet doen misschien alleen maar een beetje citroenzuur gebriken

grt chris

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: