Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:21:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verkleuring door reininging ?  (gelezen 806 keer)
CoinScan
groentje
*

« Gepost op: 09 September 2005 - 11:44:18 »

Ik heb een Soevereine Albrecht en Isabella (De Mey 692). Alhoewel deze als goud staat ingeschreven (Catalogus Au) ziet hij er nogal zilverachtig uit. Het is wel zo dat op sommige randen er een soort goudglans is te zien.

Kan dit gekomen zijn door slechte reininging en moet ik speciale voorzorgen nemen alvorens hem opnieuw te reiningen (want die munt heeft dat wel nodig).

Danny
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 09 September 2005 - 12:38:56 »

Kan je een scan plaatsen?

Normaliter is goud, van alle metalen, het makkelijkst te reinigen, niet in het minst omdat het ook niet oxideert/vervuild.
Dus eens gereinigd (spoelen zou meestal al moeten volstaan) hoeft dit in princiepe nooit meer herhaald te worden.
Dus ik vind dit een beetje raar indien dit bij jouw munt (met dien verstande dat ze werkelijk van goud is) wel zou moeten gebeuren.
CoinScan
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 10 September 2005 - 10:13:28 »

@gantois - Voorlopig heb ik geen scan tools (wordt aan gewerkt).

Het reiningen van goud munten is niet zozeer het probleem.
Ik heb gewoon het gevoel dat er iets mis is met die munt en wil voorzigtig zijn voor ik hier aan begin te cleanen. Deze munt is niet ondubbelzinning wit (zilver) of geel (goud) kleurig maar heeft wat van beide.
Mijn bezorgheid : heeft de munt een verkeerde behandeling gekregen of is het mischien geen echte of een test of is hij beschadigd (de goudachtige kleur zou van brand afkomstig kunnen zijn)!

Ik ben nu eigenlijk aan het posten omdat dit onderzoeken volledig afwijkt van het standaard toevoegen van een munt aan een verzameling en ik heb mij voorgenomen de tijd te nemen alvorens verkeerde dingen te doen.

Ik zal al eens beginnen met het soortelijk gewicht te bepalen dan heb ik al uitsluitsel over het materiaal of legering.

aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 10 September 2005 - 11:56:32 »

Coinscan,
doe je naam eer aan en geef ons een scan.
Mogelijk is het een vergulde zilveren contemporaine vervalsing?
Zoals al eerder gevraagd massa, diameter en dikte geven voldoende informatie voor een antwoord op je vraag.
Misschien kun je ook informatie geven over je/de manier van reinigen (je hebt toch geen kwik gebruikt, he  Grin)
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: