Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:13:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Waarom verplaatst?  (gelezen 1324 keer)
torongo
Volledig lid

« Gepost op: 03 September 2005 - 10:51:22 »

Hoi @ Figleaf,

Waarom zijn die berichtjes nou verplaatst? Mijn berichtjes zijn verplaatst naar Belgie voor 1830, dus zitten ze in met 330 jaar muntjes die ik niet interessant vind. En een stuk Brabant zit tegenwoordig wel in Nederland, toch?
En heb je al beslist dat die "determinatie gevraagd" door P@trick is een Nederlands Provinciale munt? Je kan ook zo goed al die berichtjes over Engelse pennies en Byzantjnse munten naar Buitenland verplaatsen. Tevens heb je oudere berichten over Nederlandse munten uit de middeleeuwen laten staan.
Ik ben van mening dat mensen met interesse in middeleeuwse munten zou naar Middeleeuwen (476-1500) gaan zoeken en niet naar Belgie voor 1830. Ik zou een heel andere groep mensen bij die groep verwachten. Als je naar de muntenhandel ga en over Provincialse munten vragen, bieden ze meestal munten uit de 16e-18e eeuwen aan, niet munten uit be Middeleeuwen.
Mij, ik verzamel munten uit Europa 500-1500 AD. Wat zijn nou de criteria voor berichten die bij Middeleeuwen 476-1500 horen?
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #1 Gepost op: 03 September 2005 - 16:24:41 »

Er zijn een aantal rubrieken op het forum die elkaar overlappen. Er is dan geen enkele manier om het iedereen naar de zin te maken. Als complicerende factor komt daar nog bij dat er op het ogenblik geen moderator "Middeleeuwen" is. Er is een paar maanden terug al eens een hooglopend debat geweest over deze vraag waaruit duidelijk bleek dat men het niet met elkaar eens was.  Sad Ik hoop niet dat te moeten overdoen.

Waarom in België? Simpelweg omdat er veel meer verzamelaars België zijn dan verzamelaars Middeleeuwen. Die zijn er bij gediend dat alles bij elkaar staat. Jammer voor de verzamelaars Middeleeuwen, maar, zoals gezegd, het is onmogelijk het iedereen naar de zin te maken. Ik heb wel een verwijzing achtergelaten, maar weet uit ervaring dat die heel snel, soms binnen 24 uur geruimd worden. Een alias/snelkoppeling zou leuk zijn om dit soort keuzeproblemen op te lossen, maar ik weet niet of de software het toestaat.

Persoonlijk vind ik het juist leuk om andere rubrieken eens door te lopen. Daar wordt je echt niet slechter van...

Ik ga ook deze thread verplaatsen, omdat hij niet over munten maar over de site gaat.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 03 September 2005 - 16:46:50 »

Zoekend naar een oplossing voor dit brandend probleem kom ik op de volgende gedachte: een index naar Vanhoudt nummer zou de verzamelaar van een tijdperk (zonder aanzien van nationaliteit) helpen. Ik zou nu aanbieden deze index te maken, ware het niet dat ik al bezig ben met een index voor de rubriek buitenland vanaf 1790. Bovendien ben ik niet in staat om de index bij te houden. Mijn aanbod is drie opties: a) als de moderator (Rudy Beirnaert) de index wil bijhouden, wil ik hem wel maken, nadat ik klaar ben met de index voor mijn eigen rubriek. b) Ik wil ook wel aan iemand uitleggen hoe ik de indexen opmaak (maar die moet dan wel vlot met Excel kunnen omgaan) zodat een ander de index maakt of c) in de rubriek Middeleeuwen kan ook een index komen van Belgische munten van 476-1500 in de desbetreffende rubrieken.

Weet dat hetzelfde probleem speelt tussen Nederland provinciaal en Middeleeuwen en tussen België/Nederland enerzijds en Nieuwe tijd anderzijds.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Arie van Herwijnen
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 03 September 2005 - 17:47:42 »

Peter,

Wat is België of Nederland of wat dan ook in b.v. de 8ste eeuw? Ik begrijp de moeilijkheid niet.
Kijk op mijn site hoe je zoiets oplost: elke periode zijn eigen rubriek.
Dan kan je altijd voor subrubrieken kiezen zoals b.v. barbaarse imitaties, betaalpenningen, noodgeld of wat dan ook.

groeten,
Arie
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 03 September 2005 - 18:08:27 »

Dag Arie,
Ik vind de door jou gekozen oplossing ook helemaal niet slecht!
Maar we hinken hier op verschillende benen (geografisch en tijd), ook het idee van Figleaf spreekt me ook aan.
Voor  mij blijft het belangrijkste dat we snel stukken terug kunnen vinden en dat medeforumleden zelf ook stukken kunnen vergelijken (Dit gebeurt naar mijn smaak nog te weinig. Aan de andere kant schat ik het beginniveau van de leden misschien te hoog in)
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #5 Gepost op: 04 September 2005 - 11:55:18 »

Wat is België of Nederland of wat dan ook in b.v. de 8ste eeuw? Ik begrijp de moeilijkheid niet.
Iedereen wil de tijdgrens het liefste daar leggen waar dit het meest overeenkomst met zijn/haar eigen verzamel-interesses. Het gaat mij persoonlijk veel te ver als iemand een triëns uit Dorestad wil zien als een Nederlandse munt. Maar ik heb er geen enkele moeilijkheid mee om, wat Nederland en België betreft, de grens te leggen vanaf het punt, begin 11e eeuw, waar zich herkenbare staatkundige eenheden (Holland, Gelre, Utrecht, Vlaanderen, Brabant, Luik. etc.) hebben gevormd, ook al zijn de grenzen van die gebieden vandaag de dag wellicht anders dan toentertijd.
Wat ik wél onbegrijpelijk zou vinden is wanneer mensen er geen enkel probleem mee hebben om een dubbele stuiver van Philips de Schone 1506 uit Brabant te zoeken onder Zuidelijke Nederlanden, terwijl ze een soortgelijke dubbele stuiver van Philips de Schone uit 1496 daar niet willen hebben, maar onder Middeleeuwen  omdat die munt toevallig van vóór 1500 is.
Viel het einde van de middeleeuwen dan op 1 januari 1501?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 06 September 2005 - 12:35:53 »

Hoi @figleaf et.al

Citaat
Een alias/snelkoppeling zou leuk zijn om dit soort keuzeproblemen op te lossen, maar ik weet niet of de software het toestaat.

Als je een nieuw onderwerp opent en daar met de hand een snelkoppeling in zet naar een verplaatste thread, dan wordt deze thread niet verwijderd door de software. Alleen bij automatisch aangemaakte "MOVED" threads, dus als je de "verplaats" knop gebruikt wordt de "MOVED"-thread na een tijdje door het SMF-forum zelf weggehaald. Als een gebruiker niet zo vaak op het forum komt, heb je kans dat hij/zij zijn thread niet meer kan terugvinden.

Citaat
een index naar Vanhoudt nummer zou de verzamelaar van een tijdperk (..)

Mensen willen bijvoorbeeld aan iemand anders hun munt op het forum laten zien, klikken naar "muntstukken" en de thread staat niet meer op de plaats waar die is ingediend. Een catalogus-nummer index helpt die gebruikers in elk geval niet. Zo'n index is wel voor andere doelen interssant (indelingen achteraf!) en best automatisch te maken, mits we afspreken, dat in de rubrieken waar gedetermineerd wordt, de definitieve determinatie consequent in de titel van de thread wordt aangegeven, zie Romeins en Nieuwe Tijd. Voor "middeleeuwen" is dat lastiger, omdat daar de determinatie-bronnen nogal gevarieerd zijn.

Een regel die ik al eens heb voorgesteld hier: de thread pas afsluiten en/of verplaatsen geruime tijd nadat die is afgesloten door de deelnemers. Het criterium is gewoon, alleen threads verplaatsen die op pagina's 3 en volgend in de "Boards" staan. De meest recente 20 threads op een "Board" (pagina's 1 en 2) gewoon laten staan, zou ik zeggen..

Smiley
Lx

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #7 Gepost op: 06 September 2005 - 18:39:58 »

Hoi Goodies
Citaat
Als een gebruiker niet zo vaak op het forum komt, heb je kans dat hij/zij zijn thread niet meer kan terugvinden.
Niet alleen dat nieuwe postings vaak door de moderatoren worden verplaatst, soms ook meermalen totdat ze uiteindelijk in de juiste rubriek belanden; vaak ook worden ze door een moderator herbenoemd wanneer een munt definitief gedetermineerd is. Dat hoeft geen probleem te zijn. Gebruikers die niet zo vaak op het forum komen hebben doorgaans ook niet al te veel postings. Ze kunnen in hun persoonlijke profiel zonder al te veel moeite hun oorspronkelijke posting terugvinden en vandaar ook de thread met alle reacties.
Misschien zou het nut hebben om in 'Meer info over dit forum' daar nog eens expliciet op te wijzen.   

Citaat
Een regel die ik al eens heb voorgesteld hier: de thread pas afsluiten en/of verplaatsen geruime tijd nadat die is afgesloten door de deelnemers. Het criterium is gewoon, alleen threads verplaatsen die op pagina's 3 en volgend in de "Boards" staan. De meest recente 20 threads op een "Board" (pagina's 1 en 2) gewoon laten staan, zou ik zeggen..
Het gebeurt herhaaldelijk dat er nog gereageerd wordt op threads die al een jaar (of langer) oud zijn. Dus maar helemaal niets verplaatsen?
Heel vaak wordt ook met name door nieuwelingen een vraag gesteld in een verkeerde rubriek. Een snelle verplaatsing naar de juiste rubriek, met achterlating van een 'adreswijziging', is dan de beste oplossing om te zorgen dat de vraag sneller onder ogen komt van degenen die over dit onderwerp iets kunnen zeggen. Dat die 'adreswijziging' naderhand weer verdwijnt hoeft geen probleem te zijn (zie hierboven) en meestal heeft de vragensteller ondertussen al één of meer reacties gehad.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 06 September 2005 - 20:38:47 »

auhm @arie er is ooit dit voorstel geweest voor sub-rubrieken. Dat is lastig met SMF, qua beheer.. een forum is geen website, het is veel dynamischer. Enne als we op eeuw gaan indelen, waar moet een onwetende gebruiker zijn munt plaatsen ? Of zou het juist helpen (ik denk afschrikken! hellup er staat geen jaar op  Grin)

hoi @RobKooy, als nieuwelingen hun threads verkeerd plaatsen, verwacht U wel dat ze zo handig zijn om dat klikje Profiel - Laatste Bijdragen te vinden op dit forum ?

Mijn voorstel komt erop neer, dat als een moderator iets verplaatst, dat alleen gebeurt vanaf pagina 3 van een rubriek, dus bijvoorbeeld deze pagina Middeleeuwen. De laatste datum is daar 5 juni (op dit moment!) het komt erop neer dat je naar de datum van de laatste bijdrage kijkt, deze bepaalt de sortering in de rubriek-overzicht. In dit geval, op dit moment, is de periode dus 2 maanden. Als een thread echt fout staat, wat U terecht opmerkt,  nou daarvoor heb ik ook een voorstel: dan kan de moderator voor dat tijdstip zoiets doen als "(kand.verplaats-Rubriek)" tussen haakjes toevoegen in de titel. Dat is duidelijk genoeg toch ? En het werkt sneller later, omdat alles wat verplaatst moet worden reeds als zodanig gemarkeerd is.

Overigens, volgens mij is de vraag van de indiener terecht hier. Als actief deelnemer op dit forum overkomt het me ook regelmatig dat ik in het scherm "Zoeken" niet kan beslissen in welke categorie een munt zou kunnen staan (de vinkjes). Slechte zaak toch ? Ik vind dat deze 13e en 14e eeuwse topstukken van indiener "torongo" gewoon in Middeleeuws horen te staan en (zeker) niet in "Provinciegeld" ! Bij Belgie staat nog "voor 1830" in de rubriek-titel, dat zou kunnen, maar bij Nederland is er heel expliciet een grens getrokken in de 16e eeuw.. We kunnen erover twisten wanneer precies in de 16e eeuw, maar de term "Provinciegeld" heeft zeker niets te maken met het Graafschap Holland volgens mij.

Smiley
Goodies
« Laatste verandering: 06 September 2005 - 20:46:07 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: