Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 05:09:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: onbekend muntje  (gelezen 2052 keer)
igor
Senior lid

Geslacht: Man

verzamel met verstand

« Gepost op: 29 Mei 2005 - 12:02:15 »

wie kan er me helpen met dit muntje? op de beide kanten staat er een ventje afgebeeld.

groeten en thanx

-volledige verzameling belgie vanaf leopold2(alle jaartallen)

-verzamelen van ierland(bezig aan 1700)
-verzamelen van biljetten van de 2de wo
-verzamelen van biljetten van belgie per type
-verzamelen van de middeleuwse munten der nederlanden (per type van slagplaats)
igor
Senior lid

verzamel met verstand

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Mei 2005 - 12:02:46 »

de ommezijde

Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Mei 2005 - 12:12:38 »

Lijkt het hier op?

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
igor
Senior lid

verzamel met verstand

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Mei 2005 - 14:04:43 »

neen de 2 mensjes aan de beide kanten zijn kleiner(staat op de helft van het stukje)

Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Mei 2005 - 16:53:04 »

Als het die niet is denk ik dat je in India moet gaan zoeken. Misschien een sterk gedegenereerde versie van deze gouden munt van het Gupta rijk (320-560), zoals die onder de Hephtalieten in laagwaardig zilver werd geproduceerd (500-565).

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 31 Augustus 2005 - 20:16:34 »

hoi @igor, interessant muntje dit, zeg.. Wat is de diameter ?  Cool ik zou de voorzijde (bovenste foto) eens 120 graden linksom draaien.. volgens mij zie ik een bebaarde kop (?) Mijn eerste indruk is, dit is een late Barbaarse Imitatie van Romeins of zelfs.. dark ages.. Die keerzijde laat een menselijke figuur zien, dat sluit Verre Oosten en zo uit, denk ik. Naast diameter zou ook een vindplaats, (globaal, dus bijv. de regio van de vondst) bruikbaar kunnen zijn om deze te determineren.

Tongue Tongue

Goodies
« Laatste verandering: 31 Augustus 2005 - 20:27:49 door Goodies » Gelogd
badhaan
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Augustus 2005 - 20:33:44 »

denk inderdaad ook dat het iets uit die kanten van het verre oosten is
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 31 Augustus 2005 - 20:56:04 »

Nou dat denk ik inderdaad dus niet.  Tongue Meestal zie je op dat soort muntjes geen voorstelling, dan is het allemaal schrift. Ik ken wel een muntbeeld met Bull/Horseman uit Afghanistan, maar dat is zo zwaar gestyleerd dat je het nauwelijks ziet dat het figuratief is. Op bovenstaande tweede foto zie ik duidelijk een mannetje staan.

Vergelijk qua stijl en met name de weergave van de proporties dit "mannetje" (of "vrouwtje" !) eens met de onderstaande barbaarse imitatie van Tetricus (keerzijde)

Op mijn munt (links) is Sol te zien. Op het muntje van igor staan de armen van de figuur wijd uit, zoals bij Salus wel voorkomt. Vandaar dat ik dus, even niet dacht aan het Midden-Oosten of zo. Ik kan de voorzijde niet zo goed beoordelen, maar ik zie op beide kanten van deze munt een poging tot omschrift. Ik zeg "poging tot" want het ziet er niet uit als een nette belettering.

By the way @igor.. verzoekje.. zou je de scan van dit muntje op 600dPI kunnen doen ? Het plaatje is wel erg klein nu.. Ongeveer het formaat van het linkerplaatje in deze bijdrage zou mooi zijn..

Lex
« Laatste verandering: 05 September 2005 - 13:47:03 door Figleaf » Gelogd
igor
Senior lid

verzamel met verstand

« Antwoord #8 Gepost op: 02 September 2005 - 16:52:54 »

Hey,

Bedankt voor de massale reacties. De Diameter is ongeveer 1.9cm.

Ik heb die eerste foto opnieuw ingescand. Ik heb de kleur en contrast beetje veranderd waardoor dat hij veel duidelijker lijkt. Ik zal dit ook doen met de ommezijde, groetjes igor

igor
Senior lid

verzamel met verstand

« Antwoord #9 Gepost op: 02 September 2005 - 17:04:55 »

Dit is de bewerkte ommezijde. En deze munt werd gekocht in Gent dus we weten niet waar hij gevonden is... Groeten

Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 02 September 2005 - 17:27:25 »

Wat mij betreft geen punt hoor  Cheesy die tip boven gaat over een nogal pikante munt uit India. Welnu, samen met het nieuwe gegeven 1.9 cm (dank daarvoor, dan is het in elk geval veel te groot voor een barbaarse Spes romeins of zo) zal ik met voorlopig aansluiten bij Figleaf..

En "gedegenereerd" dat kun je wel zeggen ja het is goud daar, maar het muntbeeld is heel duidelijk herkenbaar vind ik. Je zou kunnen spreken van een "merger" tussen onze beoordelingen hier.. het is misschien wel, speculatief gesproken, "barbaarse imitatie van Gupta". Ik vind navolging, gezien de tijdsperiode waarin deze munten werden geslagen, een zeer interessant gegeven. Waar dateren we het koperstukje, is het contemporain, of veel later, wie heeft het gemaakt, zijn er stijl-kenmerken van andere munten uit de regio, bijv Kashmir, Afghanistan (?)
 Smiley Goodies

« Laatste verandering: 02 September 2005 - 17:37:20 door Goodies » Gelogd
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #11 Gepost op: 29 April 2007 - 19:03:49 »

Weinig mensen weten dat de Romeinen in 400 AD een handelsbasis hadden op Sri Lanka, en daartoe worden ook vandaag de dag nog veel Romeins bronzen munten gevonden aan de noordkust van het eiland. Ook in Zuid India had het Romeinse Rijk nederzettingen...

En wat dan nog? Lokale mensen gingen deze munten kopiëren toen de Romeinen van het toneel verdwenen.

Op Sri Lanka rouleerden toen naast Romeinse originelen ook barbarismen, welke we kennen in 2 varianten:

munten met tweezijdige indiaase symboliek, welke al in de Romeinse tijden rouleerden en
munten met indiaase symboliek, waaronder de bekende Swastika, maar waarbij 1 kant is opgevuld met de Hindoe godin Lakshmi, welke veelvuldig rouleerden totsdat het Boeddhisme zijn intrede maakte op het eiland.

In 1197-1200 hadden de Srilankanen de legendarische koningin Lilavati, en deze liet Lakshmi plaatsen op een ronde koperen munt met een zwik Indiase symbolen op de achterzijde. Tot ver in de 14e eeuw rouleerden de munten naast Iraanse en Egyptische exemplaren op het vasteland van het eilandrijk, totdat de Tamiloverheersing deze munten ongeldig verklaarden en Lakshmi vervingen door een stiermotief. In 1498 landt Vasco di Gama op Sri Lanka en hiermede begint de moderne tijd.

Eric Tulling
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 30 April 2007 - 17:01:04 »

ha @muntenman,

Interessante bijdrage ! Een handelsbasis.. ik ben eens gaan zoeken,

"The Romans, too, seem to have had limited direct contact with the island. Only two visits to Sri Lanka by Romans have been recorded: that of a freedman of Annius Plocamus in the first century A.D., which resulted in the sending of a delegation from Sri Lanka to Rome during the reign of the emperor Claudius (A.D. 41-54) (Pliny N.H. VI.23.84), and that of Sopatros, probably in the fifth century A.D. (Cosmas Indicopleustes, Christian Topography XI.17-19). This is not surprising, for products from Taprobane were readily available in Indian markets (Strabo II.1.14) so there was no need to travel to Sri Lanka to obtain them. "

BRON: Byrn Mawr Classical review (status: gerenommeerd)

Over de naamgeving van het eiland vond ik nog iets interessants,

"The Romans knew the place, too, as Taprobane.  Pliny refers to it as such, and it wasn't all hearsay: in the first century a Roman arrived in Sri Lanka by sailing accident, and the result was a trip to Rome by four Sri Lankan ambassadors.  In the fourth century, however, there was a name change: a Sri Lankan ambassador arrived in Constantinople, where his country was soon called Seren Devi, meaning "country of the Sinhalas."  From this Byzantine usage, Arab writers called the island Serendib, from which English gets "serendipity,"  Crop the last syllable from Serendib and turn the "r" into an "l," and you have Ceylon, the English name through the colonial period."

BRON: Sri Lanka: Anuradhapura (status: onduidelijk)

Conclusie: op basis de spaarzame gegevens uit Romeinse bron is het bestaan van een handelsbasis speculatief, maar er waren zeker contacten !

Wat ook klopt, is dat er Romeinse munten en navolging van Romeinse munten wordt aangetroffen in India. Ook is de Kushan-muntslag beinvloed door het Romeinse muntbeeld.

Van feitelijke muntvondsten op Sri Lanka heb ik nog nooit gehoord, maar wat niet is kan nog komen.. Kun je een voorbeeld tonen svp ?

Smiley
Lx

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: