hoi @antoninvs, interessant stukje hoor ! Ik zou het overigens niet in "de middeleeuwen" plaatsen, maar iets later, dwz midden 15e tot vroeg 16e eeuw. In de middeleeuwen was in elk geval dat kruis vaak wat grover uitgevoerd. Maar ik kan me vergissen. Ik las in je bijdrage,
De zilveren munt heeft aan beide zeide volgens mij dezelfde wapens staan,dit gebeurde wel eens met munten slaan denk ik
Zo te zien klopt dat, voorzijde en keerzijde laten in elk geval hetzelfde soort kruis zien. Is het een doorslag, dus staan de letters op de zwakke kant in spiegelschrift ? Ik kan dat niet goed zien. In de renaissance, dus 15e en 16e eeuw, werd doorslag soms gedaan uit kosten-overwegingen, d.w.z. bij de (zeer) kleine denominaties en betaalpenningkjes, dat werden "Bracteaten" genoemd. Ik kan aan de foto niet zien of het doorslag is, of gewoon een gelijkend voorzijde/keerzijde muntbeeld. De vermelde diameter van 18mm plaatst het stuk in elk geval buiten de categorie 'bracteaten', deze waren een stuk kleiner. Ik ben gaan zoeken bij zowel
Van Herwijnen - middeleeuws gedetermineerd als
nieuwetijd gedetermineerd, daar kwam ik deze kruis-vorm nergens tegen. Ik vraag me af wat dit is, dus of het wel een munt is. Het omschrift ziet er verbasterd uit, het lettertype wijst m.i. op iets 15e eeuws, de kruisvorm doet me denken aan een latere periode. Is dit soms een Raadspenning ? Dus drinkgeld voor de schepenen van de stad ? En uit welke stad/streek komt deze munt ?

Lex