Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:47:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: keltje - Carnuten type GIAMILOS  (gelezen 1620 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 26 Augustus 2005 - 10:21:49 »

hallo allemaal

hier een keltje wat ik niet thuis kan brengen het is ongeveer 18 km van Parijs af gevonden.
op de voorzijde zie ik een vogel of zoiets staan met een rondje ernaast en met de tekst eronder Glaailo (GIAMILOS) of zoiets
achterzijde zie ik wat puntjes en een hakenkruis.

het is 14x14 mm groot

bedankt alvast

mvg aureum
« Laatste verandering: 26 Augustus 2005 - 17:35:17 door Catuvolcos » Gelogd
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Augustus 2005 - 17:32:10 »

Dag Aureum,

Dit is een epigrafische bronsmunt dewelke wordt toegewezen aan de Carnuten.
Op de voorzijde staat een vrouwelijk hoofd naar rechts met lauwerkrans. Voor dit hoofd staat de tekst GIAMILOS. Op de exemplaren dewelke ik als referentie bezit, staat nergens een gelijkaardige swastika afgebeeld. Wel lijkt er op het exemplaar DT 2599 een onduidelijk motief aanwezig te zijn links van de hals. 
Op de keerzijde staat een arend op een tak naar rechts met ervoor een slangachtig motief. Onder de arend GIAMILOS.

Dit is een munt dewelke duidelijke romeinse invloeden heeft (men noemt ze in het Frans dan ook bronze romanisé) en bijgevolg in de tweede helft van de eerste eeuw voor Chr. dient te worden gesitueerd.
De munt doet mij qua opschrift denken aan een uitgifte van de Senonen, type GIAMILOS/SIINV.

Mooie aanwinst, zeker door de aanwezigheid van het zeer duidelijke swastika-motief op de voorzijde.

ref: DT 2599 / LT 7570

mvg,

Catuvolcos
« Laatste verandering: 26 Augustus 2005 - 17:40:55 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Augustus 2005 - 18:18:17 »

hallo @Catuvolcos, ik las

Citaat
Mooie aanwinst, zeker door de aanwezigheid van het zeer duidelijke swastika-motief op de voorzijde.

Huh Alleen omdat deze rechtsdraaiende en rechtop staande swastika het een element is dat niet op deze munten wordt aangetroffen ? Ik heb eens een Keltisch muntje teruggegeven omdat bij de schoonmaak-actie een swastika-vorm duidelijk was benadrukt, dus het patina was geheel in swastica-vorm uitgewreven totaan het brons. Een gewoon Avavcia-bronsje, dus paardekoppen, maarja van die koppen was dus weinig overgebleven.. handelaars.. Dat vond ik zo walgelijk om te zien, dat ik zoiets niet in mijn verzameling wilde  hebben !!

Als in dit geval de swastica deel uitmaakt van het muntbeeld, duidelijk voorzien is van patina, etcetera.. dan is het voor mij als verzamelaar  zeker interessant.. Kan het een klop(je) zijn eigenlijk ? @aureum, zie je een incuus dus diepere ligging ?

Sad
Lex

« Laatste verandering: 26 Augustus 2005 - 18:22:10 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Augustus 2005 - 18:57:09 »

hallo Goodies

nee het swastika ligt gewoon er boven op en is een geheel met de patina op de munt.

@Catuvolcos, bedankt voor de snelle DT

mvg aureum
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Augustus 2005 - 19:13:39 »

@ Goodies,

Juist door dit voorkomen van het swastika-motief op de voorzijde is deze munt een zeer interessante variant van dit zeldzaam munttype. Dit heeft absoluut niets te maken met een later aangebracht teken op de munt. De swastika is duidelijk deel van de authentieke muntstempel geweest.

@ aureum, graag gedaan, ... of moet ik zeggen Snake Pliisken??

Catuvolcos  Wink
« Laatste verandering: 26 Augustus 2005 - 19:16:44 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2005 - 20:01:13 »

@bedankt voor de verheldering..

"Pliisken"

FinlandGrin

Lx
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 27 Augustus 2005 - 08:51:53 »

Dag lezers,
Zoals alle bijdragen hier, las ik ook deze veel plezier, zonder er vaak wat zinnigs aan toe te kunnen voegen.
Echter deze munt heeft, voor zover ik kan zien, een instabiele corrosie en moet dus op een of andere manier behandeld worden.
Ik adviseer de eigenaar deze bijzondere munt oordeelkundig te (laten) behandelen of hem te verkopen aan / of ruilen met iemand die dat wel kan of wel wil laten doen, anders ben ik bang dat deze interessant munt verloren gaat.
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 27 Augustus 2005 - 09:28:55 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Snake Plissken
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 27 Augustus 2005 - 09:06:05 »

Hello

The ring monney has been found 18 kms from Paris (ask Leon for photo)

The GIAMILOS coin has been found 35 kms from west Paris, near Versailles, in a field.This coin has never been cleaned.
For information, i'm french and i don't read your language, sorry.
Snake Plissken is the name of the hero in John Carpenter's "Escape from New-York"
aurelianus
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 27 Augustus 2005 - 09:31:15 »

Hallo Snake Plissken,
Welcome on this forum, where are you from?
Here I tried to translate my former message:
Just like all contributions, I read this one with lots of pleasure, without any real important contribution from me.
This coin has, as far as I can see, instable corrosion and has to be professionally treated by the owner or an expert. If that isn’t possible sell / exchange the coin to someone who can or will, because I’m afraid that this interesting coin will be lost for ever in due time.
Greeting Aurelianus

Snake Plissken
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 27 Augustus 2005 - 10:08:06 »

Hello Aurelianus

I am living in France. I am the owner of the coin, and i really would like to stop corrosion and clean the coin.Do you know how ?
Thanks a lot
Best regards
aureum
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Augustus 2005 - 14:15:41 »

hallo Marc

Nice to see you on this forum.Welkom

mvg aureum (leon)
aurelianus
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 27 Augustus 2005 - 16:39:55 »

Hallo Snake Plissken,
This coin will be quite difficult to clean, because it has a nice patina, witch we want to keep.
It could better be professionally treated. I’m a chemist and I would try is myself, but I’ve ruined some of my coins. (So I can give you no guaranty)
The problems are the light green spots, mostly on the reddish background (I think it to be bronze disease). I presume that they are higher than the rest of the coin. If that is the case, than I would remove it mechanically. Wash the coin with baby shampoo en rinse it in distillate water carefully, than al water must be removed, dry the coin with a hairdryer.
Than tread these spots with BTA{= benzotriazole (benzotriazole 1,2,3-H)}.And afterwards tread the whole coin with Renaissance Wax (silicone wax), to prevent moist in the air to corrode your coin again. The treatment with BTA is irreversible!
Greeting Aurelianus

Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 28 Augustus 2005 - 13:34:21 »

@aureum, @snake, er is geloof ik nieuws daar. Quote:

"Sur le même sujet, voir le post 2876 - curieux objet (d'imprimerie certainement) avec une svastika.
Monique"

Bron: FORUM DE DISCUSSION, IDENTIFICATION TROUVAILLES, DETECTEUR DE METAUX

Smiley
Lex
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: