Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:46:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: "Zilveren" Antoninianus/ Galiënus kz Victoria  (gelezen 823 keer)
Nandus
nieuw lid
**

« Gepost op: 25 Augustus 2005 - 20:19:45 »

Hierbij een scan van een dunne zilveren antoninianus. Diameter 18 a 19 mm. Is er iemand die het portret herkent en meer informatie heeft over deze munt ? Bij voorbaat mijn dank.

Groeten,

Nandus
« Laatste verandering: 25 Augustus 2005 - 22:14:31 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Augustus 2005 - 22:14:09 »

Dag Nandus,
Ik denk dat dit een officiele munt van Galiënus is! Gezien het potret en de zichtbare letters.
Op de keerzijde een optrekkende Victoria, het omschrift is voor mij niet te lezen op de voor en keerzijde
Zoek hier
succes!  Smiley A.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Augustus 2005 - 22:44:34 »

hoi @aurelianus: ben het eens met officieel. Diameter. Het keerzijde stempel is wel heel slecht (arm van de kz-figuur is erg dun!) maar ik zie op zich geen echte aanwijzingen voor barbaarse imitatie. Victoria klopt eveneens denk ik. Zal een determinatie-poging wagen. Op de onderstaande munt uit Wildwinds herken ik de armhouding van de keerzijde-figuur:

Als je goed kijkt, is op de bovenstaande foto "VIC" (het begin van VICTORIA) te lezen op de goede plaats. In Wildwinds staan er twee munten die in aanmerking komen.. De bovenstaande (ik denk dat die het is)

RIC 305 Gallienus AR Antoninianus. GALLIENVS P F AVG, radiate & cuirassed bust right / VICTORIA AVG, Victory advancing left holding wreath & palm-branch. Cohen 1118.

Maar. Een andere mogelijkheid is..

RIC 663 Gallienus Billon Antoninianus. GALLIENVS AVG, radiate, draped bust right / VICTORIA AVG, Victory advancing left holding wreath and palm, * in exergue. Asian mint. RIC 663, Cohen 1094. 

@Nandus, vraagje: staat er "PF" achter GALLIENVS op de voorzijde, dus is de letter op ongeveer 2-3 uur vlak voor AVG een "S" of een "P" ?

Kun je iets zien op de munt daar ? Anders is een definitieve determinatie heel moeilijk !

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 28 Augustus 2005 - 22:57:23 door Goodies » Gelogd
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Augustus 2005 - 20:45:24 »

Mijn dank voor jullie uitgebreide speurwerk. Het gevraagde is helaas niet meer leesbaar.

Groeten,

Nandus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: