Ik ben er zeker van dat de oorsprong van deze munt ligt bij de radii uit de derde eeuw,
waneer deze kopie gemaakt is, in deze zeer bijzondere stijl en in goede conservering, is speculatief
ik denk niet voor het midden van de vierde eeuw!
Voor mij is het niet uitgesloten dat het een Frankische stijl namunting betreft, mogelijk zelfs tijdens de Merovingers??? maar het is beslist geen bronzen sceatta!
GESCHIEDENIS van de SCEATTA: De stormachtige gebeurtenissen tijdens de volksverhuizingen brachten veranderingen in de centrale geldvoorziening die door de Romeinen was opgezet
In de loop van de vijfde eeuw werd onder druk van de binnenvallende Germaanse volkeren het gebied door de Romeinen ontruimd en vervolgens kwam het gehele gebied onder het gezag van de Germaanse koningen. Het noorden kwam in handen van de Friezen en het zuiden behoorde tot het rijk der Franken. Heel lang bleven door handelscontacten nieuw aangevoerde munten en oude al aanwezige munten voorzien in de behoefte aan gemunt geld. In de zesde eeuw ontstond echter in de verschillende Germaanse rijken een eigen muntslag. Aanvankelijk bestond deze uit het zo nauwkeurig mogelijk imiteren van bekende Romeinse en of Byzantijnse munten m.n. solidi en tremisses (=1/3 solidus), en alleen herkenbaar aan de stijl. Aanvankelijk voorzien van de Romeinse en of Byzantijnse keizersnamen, later gevolgd door de namen van eigen koningen en nog later de plaats van aanmaak en de naam van de monetarius.
Ook deze munten zijn weer eindeloos nagemaakt door minder kundige monetarii of beunhazen, ook de plaats aanduiding werd dan vaak mee gekopieerd.
Omstreeks 680 komen er zilveren muntjes in omloop van ca. 1,2 gram, mogelijk door een economische opleving kwam er een acuut goudgebrek en werden door de Merovingische koningen dit type zilveren penning geslagen. Deze penningen droegen een leesbaar opschrift in latijn(se letters). De penningen werden in het noorden en westen nagevolgd door even grote zilveren muntjes zonder of met pseudo teksten of met rúnentekens die thans onder de naam sceatta bekend staan.
Nog later (8
e eeuw) verloopt het zilver in de sceatta via biljoen naar brons.
Dit muntje heeft vermoedelijk niet de dikte van een sceatta en niet de (stijl) voorstelling!
Verder is het waarschijnlijk dat de parelrand oorspronkelijk de (pseudo) letters zijn geweest.
Het zwaard dat Goodies ziet, maakt volgens mij deel uit van een lange scepter of speer, de lijn is niet in een keer getrokken.
Ik vind het een zeer begerenswaardig, mooi interessant aantrekkelijk muntje!

mvg A