Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:45:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vreemde Barbaar.  (gelezen 1424 keer)
Jvlivs
Volledig lid

« Gepost op: 20 Augustus 2005 - 21:42:51 »

Hoi,

Ik heb nog een hele aparte barbaar tussen mijn muntjes gevonden.

De diameter van deze munt is: 11-12 m.m..
De massa bedraagt               : 0,70 gram.

Het portret en stralenkroon bestaat uit slechts enkele strepen.
Geen enkele belettering. (zowel voor- als keer-zijde).

Wie kan mij iets meer over dit muntje vertellen?

Met vriendelijke groet,

John - Kerkrade.
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Augustus 2005 - 19:21:57 »

Prachtig ding !

Volgens mij was dit een niet gelatiniseerde stempel/lettersnijder. De "puntjes" op de rand (op voor en achterkant) moeten dan "letters" voorstellen.
Wat betreft de figuur op de achterkant, tussen 2 "staken/palen" die komt nogal overeen met een figuur op een van mijn barbaartjes, jammer genoeg krijg ik de scan niet duidelijker, zie deze link

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=13728.0
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Augustus 2005 - 19:33:10 »

HEEL interessant muntje is dit !!  Tongue

hoi @Gantois321, is het wel zeker dat dit Barbaarse imitatie van Romeins is ?? Ik zie een figuur met opgeheven zwaard naar rechts.. nooit gezien bij antoniniani, volgens mij.. stralen-kroon ? Stijl van de baard ? Wat is de voorbeeldmunt.. Ik ben het met je eens, er is geen belettering. Maar die stippeltjes doen me denken aan een parelrand. Het gewicht (0.7 gram) is interessant, als het (heel) dun brons is, dat is het wellicht meer verwant aan

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=14815.0

.. en moet ie naar "Middeleeuwen" denk ik.. Dit is zowiezo laat.. Zoals bekend ben ik geen expert op het gebied van bronzen Merovingische sceatta's maarre...  Tongue Tongue

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 21 Augustus 2005 - 19:41:11 door Goodies » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 09:22:01 »

Waar zie jij die figuur met opgeheven zwaard Goodies?
Op de achterkant?
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 10:51:56 »

Ik ben er zeker van dat de oorsprong van deze munt ligt bij de radii uit de derde eeuw,
waneer deze kopie gemaakt is, in deze zeer bijzondere stijl en in goede conservering, is speculatief
ik denk niet voor het midden van de vierde eeuw!
Voor mij is het niet uitgesloten dat het een Frankische stijl namunting betreft, mogelijk zelfs tijdens de Merovingers??? maar het is beslist geen bronzen sceatta!

GESCHIEDENIS van de SCEATTA: De stormachtige gebeurtenissen tijdens de volksverhuizingen brachten veranderingen in de centrale geldvoorziening die door de Romeinen was opgezet
In de loop van de vijfde eeuw werd onder druk van de binnenvallende Germaanse volkeren het gebied door de Romeinen ontruimd en vervolgens kwam het gehele gebied onder het gezag van de Germaanse koningen. Het noorden kwam in handen van de Friezen en het zuiden behoorde tot het rijk der Franken. Heel lang bleven door handelscontacten nieuw aangevoerde munten en oude al aanwezige munten voorzien in de behoefte aan gemunt geld. In de zesde eeuw ontstond echter in de verschillende Germaanse rijken een eigen muntslag. Aanvankelijk bestond deze uit het zo nauwkeurig mogelijk imiteren van bekende Romeinse en of Byzantijnse munten m.n. solidi en tremisses (=1/3 solidus), en alleen herkenbaar aan de stijl. Aanvankelijk voorzien van de Romeinse en of Byzantijnse keizersnamen, later gevolgd door de namen van eigen koningen en nog later de plaats van aanmaak en de naam van de monetarius.
Ook deze munten zijn weer eindeloos nagemaakt door minder kundige monetarii of beunhazen, ook de plaats aanduiding werd dan vaak mee gekopieerd.
Omstreeks 680 komen er zilveren muntjes in omloop van ca. 1,2 gram, mogelijk door een economische opleving kwam er een acuut goudgebrek en werden door de Merovingische koningen dit type zilveren penning geslagen. Deze penningen droegen een leesbaar opschrift in latijn(se letters). De penningen werden in het noorden en westen nagevolgd door even grote zilveren muntjes zonder of met pseudo teksten of met rúnentekens die thans onder de naam sceatta bekend staan.
Nog later (8e eeuw) verloopt het zilver in de sceatta via biljoen naar brons.

Dit muntje heeft vermoedelijk niet de dikte van een sceatta en niet de (stijl) voorstelling!
Verder is het waarschijnlijk dat de parelrand oorspronkelijk de (pseudo) letters zijn geweest.
Het zwaard dat Goodies ziet, maakt volgens mij deel uit van een lange scepter of speer, de lijn is niet in een keer getrokken.
Ik vind het een zeer begerenswaardig, mooi interessant aantrekkelijk muntje! Tongue
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 22 Augustus 2005 - 11:28:27 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 11:06:17 »

Hoi Aurelianus, Goodies en Gantois,

Bedankt voor jullie reactie's!!

Ik heb zojuist de dikte van het muntje gemeten. (1 m.m..)
De dikte is gelijk aan de dikte van een follis van dezelfde diameter.

Bedankt en groetjes,

John - Kerkrade.
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 11:28:52 »

Bedankt voor je extra informatie!

Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 13:29:56 »

Bedankt @Julius voor de informatie over de munt en @aurelianus voor de informatieve tekst over achtergronden mbt Sceatta's. Over specifiek bronzen Sceatta is dus heel weinig bekend ?

@Gantois, en er staat volgens mij een vrij goed geproportioneerde figuur op, die naar rechts stapt met de dynamiek van een krijger, zoals je dat ziet bij Sol, met in zijn rechterhand.. ik zie dat nog steeds nu.. een kort zwaardje ! Althans op deze foto ! Misschien is dat corrosie of (toch) een poging tot een letter, of de zweep van Sol. Als het een lans of staf is, wat aurelianus zegt, welke personificatie zou dan geimiteerd zijn door de stempelsnijder ? Ik denk dat deze figuur niet Sol is, als ie een lange staf of scepter heeft.

En wat doen we nu.. met de stippeltjes versiering ? Ik zie daar geen tekst-achtig ornament in, zoals boven opgemerkt, maar puntjes van gelijke grootte en op een regelmatige afstand. Ik twijfel, voornamelijk wegens die "parelrand" (ik zal quotes gebruiken!), nog steeds aan, of dit wel een Romeinse munt is. Er is wel gezegd, "het kan (vroege) merovingische navolging zijn".. Franken. Of, kijken we naar een imitatie-follis van de Longobarden ? de Gothen ? maakten de Germaanse koningen ook kleingeld, dus bronsgeld naar Romeins model na en hoe zag dat eruit.. vragen, vragen..

Héél interessant muntje is dit, vind ik. @John, kun je ons (svp) een globale indicatie van de vindplaats geven, dus welke streek ? En klopt de kleur van de munt goed met de foto ?

Smiley
Lex

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 19:14:20 »

Ik ben ook van mening dat deze munt zeker geen sceatta betreft. Ik begrijp Goodies redenatie wel, want ik ben tussen de barbaartjes exemplaren tegengekomen waar de gelijkenis treffend is met bestaande sceatta's.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 22 Augustus 2005 - 19:41:06 »

Dag Gladius,
welk type bedoeld je dan "wodan / monster"?
misschien heb je zelfs een fototje of scan?
mvg A  Smiley

Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 23 Augustus 2005 - 00:04:26 »

Hoi allen,

Wederom bedankt voor de vele reactie's.
Goodies, de kleur van de foto is exact de kleur van het muntje.

Groeten,

John.

Laatst las ik onder Nandvs. Hoop doet zwaaien. Vind ik zeer goed, maar(hier een van mij:
Zwaaien doet hopen.
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #11 Gepost op: 23 Augustus 2005 - 18:26:05 »

@Aurelianus,

Ik heb ze nu niet voor de hand liggen, maar kom daar in deze draad op terug. Dat barbaarse bronzen Ae4 tje die ik had geplaatst in de draad over die bronzen sceatta in de sectie middeleeuwen  doet mij denken aan een zilveren vondstsceatta die ik heb. Dat is een variant op de zogenaamde porcupinetype. De gebogen rug is aanwezig, maar de verticale strepen (stekels) ontbreken.  De keerzijde van dit muntje deed me weer denken aan  aan het monster van een vondstsceatta van het Wodan/monstertype die ik ook heb. Ze staan ook in Numis, maar als ik daarvan de link gaat geven is meteen de vindplaats bekend bij de wat meer ervaren detektoramateurs, dus dat lijkt me geen goed idee Grin

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 23 Augustus 2005 - 19:33:47 »

quote aurelianus

Citaat
Dag Gladius,
misschien heb je zelfs een fototje of scan?
mvg A

hoi @Gladius, uiteraard sluit ik mij geheel  bij de spreker Tongue Tongue Tongue (etc, ben héél benieuwd naar de scans.. I love the dark ages )

ff qua plaatje, dit was dat tweede muntje in Gladius -  Bronzen vroegmiddeleeuwse sceatta:

Het rechterplaatje 50 graden linksom gedraaid geeft een staande figuur met opgeheven wapen. Hier is dat een knots? of is het toch een paardekop en is het geheel een gestyleerde ruiter ? Ik heb een tijd zitten kijken, maar het beeld is opgebouwd uit maar een paar lijnen..

Op bovenstaande is het duidelijk:  Cool een mens die iets opheft, naar rechts.

Smiley
Lx
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 23 Augustus 2005 - 20:39:41 »

Ik ken inderdaad ook het stekelvarken type in biljoen en brons,
maar vind ze helemaal daar niet op lijken.
mvg A  Smiley

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: