@aurelianus: de statistieken, in Wildwinds voor Constantinus II twee munten met FL IVL, bij Constantius II en broertje Constans honderden.. En bij beide
tientallen met soldaatjes aan weerszijden van een enkele/dubbele standaard met bovenin iets breeds.. Bij de bovenstaande munt is het een driehoekig ding, zo te zien gedrapeerd of met een kring eromheen.
Het is duidelijk een "GLORIA EXERCIT" typje, dit. De exergue geeft misschien een aanwijzing.. eerste mogelijkheid: links een K en dat is best vrij bijzonder. Volgens
deze lijst van exergues wijst zoiets op Carthago (KAR, KART !) of Cyzicus (KV, KVZ, KY) en eventueel Arelatum (KON, KONSTAN) , maar met deze exergues ik kon geen munten vinden van Constantius II of Constans. Als we aannemen dat de "K" een A is, dan i ANT (Antioch) of AQS (Aquileia) een mogelijkheid.. In Wildwinds vond ik Constans RIC-34 met een correcte omschrijving, maar (weer eens) een verkeerd fotootje. Bemoedigend is, dat dezelfde met AQS van broertje Constantius met
twee standaards is, dat komt zowiezo vaker voor bij Constantius. Dus de enige conclusie is een aanwijzing voor Constans, dat vond ik overigens al qua portret, maarjaa.. die Constantini.. zel lijken allemaal op elkaar..
De conditie van de munt maakt het heel moeilijk deze te determineren. Ik zou willen dat ik de staart van de keizernaam zou kunnen lezen !
Tweede munt: ik denk een barbaarse imitatie type 4. Proporties van de figuur, de hele keerzijde compositie. En ik zie in elk geval stappen in de lettergrootte. Het portret lijkt op Julianus II. In
Wildwinds - Julianus II staat een dergelijk muntje, daar "
unlisted in RIC" met SPES REIPVBLICAE , het plaatje..

Die neus.. tsja,

ik geef het toe, duidelijk een veel jonger portret, die voorzijde
lijkt er niet op.. deze was wel de enige die ik vond met zo'n mannetje op de
keerzijde !

Lex