Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:45:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zoon van Constantijn de grote ??  (gelezen 994 keer)
stingray
groentje
*

« Gepost op: 18 Augustus 2005 - 01:27:49 »

Ik heb deze 2 muntjes gisteren van een oude detector-zoeker in m'n dorp  gekregen , iemand enig idee wat deze muntjes weergeven en van wie ze zijn ??

Zelf heb ik al ff rondgekeken , maar kom niet verder dan dat het iets van constans , constantine of constantius kan zijn

Afbeelding 1 en 2  is de voorzijde van het "eerste muntje" , afbeelding 3 de achterzijde ervan , afmeting is 16 op 14 mm

Afbeelding 4 en 5 is van het "tweede muntje" , afmetingen 15 op 14 mm

Jammerlijk kan ik ze niet wegen omdat ze piepklein zijn en geen dergelijke weegschaal bezit Embarrassed

Vriendelijke groetjes

stingray
« Laatste verandering: 18 Augustus 2005 - 01:53:43 door stingray » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Augustus 2005 - 07:09:33 »

Dag stingray,
welkom op dit forum!
piepklein is een relatief begrip: de diameter is wel leuk mogelijk geen AE4 maar minimus of minisimus en hoe kleiner hoe moeilijker!.
De eerste munt is een "folles"  van het type kz. Gloria exercitum, met een standaard, mogelijk uit Arleate
Vz tekkst die ik kan lezen "......FIVLCON(S)TA.....", uit mijn hoofd kan dit leiden naar de 3 jongste zonen van  Constantijn I
FIVLCON(S)TANTINUS
FIVLCON(S)TAS
FIVLCON(S)TANTIUS
Dit type munten komt zeer veel voor, en is zeer makkelijk in betere kwaliteit te verkrijgen in het algemeen wordt deze munt in deze kwalliteit amper goed bekeken  en is dus niet makkelijk toe te schrijven. Het is echter wel, een (electrolytisch ?) gereinigde munt met een nieuw aangebracht zwavelpatina, echte romeinse munt
Zelf vind ik dit soort munten geen echte leuke puzzeltjes meer, maar wellicht een ander forumlid?
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 18 Augustus 2005 - 07:12:16 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
stingray
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Augustus 2005 - 08:33:01 »

Hartelijk dank voor de determinatie  Aurelianus Cheesy

Heb nu enig idee over de herkomst van de muntjes , het deert me niet dat dit een vaak voorkomend muntje is , ben er heel blij mee deze te hebben gekregen
Of de 70-jarige man vanwie ik ze heb deze de muntjes zelf heeft gereinigd met electrolyse met nadien een nieuw patina-laagje is voor mij een vraagteken , ga ik hem zeker eens vragen Roll Eyes

Nogmaals dank voor de duidelijke info

Groetjes

stingray
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Augustus 2005 - 20:51:17 »

@aurelianus: de statistieken, in Wildwinds voor Constantinus II twee munten met FL IVL, bij Constantius II en broertje Constans honderden.. En bij beide tientallen met soldaatjes aan weerszijden van een enkele/dubbele standaard met bovenin iets breeds.. Bij de bovenstaande munt is het een driehoekig ding, zo te zien gedrapeerd of met een kring eromheen.

Het is duidelijk een "GLORIA EXERCIT" typje, dit. De exergue geeft misschien een aanwijzing..  eerste mogelijkheid: links een K en dat is best vrij bijzonder. Volgens deze lijst van exergues wijst zoiets op Carthago (KAR, KART !) of Cyzicus (KV, KVZ, KY) en eventueel Arelatum (KON, KONSTAN) , maar met deze exergues ik kon geen munten vinden van Constantius II of Constans.  Als we aannemen dat de "K" een A is, dan i ANT (Antioch) of AQS (Aquileia) een mogelijkheid.. In Wildwinds vond ik Constans RIC-34 met een correcte omschrijving, maar (weer eens) een verkeerd fotootje. Bemoedigend is, dat dezelfde met AQS van broertje Constantius met twee standaards is, dat komt zowiezo vaker voor bij Constantius. Dus de enige conclusie is een aanwijzing voor Constans, dat vond ik overigens al qua portret, maarjaa.. die Constantini.. zel lijken allemaal op elkaar..

De conditie van de munt maakt het heel moeilijk deze te determineren. Ik zou willen dat ik de staart van de keizernaam zou kunnen lezen !

Tweede munt: ik denk een barbaarse imitatie type 4. Proporties van de figuur, de hele keerzijde compositie. En ik zie in elk geval stappen in de lettergrootte. Het portret lijkt op Julianus II. In Wildwinds - Julianus II staat een dergelijk muntje, daar "unlisted in RIC" met SPES REIPVBLICAE , het plaatje..

Die neus.. tsja,  Tongue ik geef het toe, duidelijk een veel jonger portret, die voorzijde lijkt er niet op.. deze was wel de enige die ik vond met zo'n mannetje op de keerzijde !

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 23 Augustus 2005 - 21:06:00 door Goodies » Gelogd
stingray
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Augustus 2005 - 11:34:48 »

Hartelijk dank voor de zeer gedetailleerde info Goodies

Zoals je zegt het venijn zit in de staart van de Keizersnaam dewelke jammer genoeg onleesbaar is  Cheesy

Je spreekt over "exergues" , heb al gespeurd naar het muntje maar vind echt niet wat je bedoeld , ik zie nergens een "K" of een mogelijke "A" op de linkerkant , kan je me bij benadering wijzen waar deze letters ongeveer moeten staan ??

Eèn ding is me nu duidelijk het gaat waarschijnlijk om een "GLORIA EXERCIT" muntje onder Constans

Nogmaals heel vriendelijk dank voor jou opzoekingswerk Smiley

stingray
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Augustus 2005 - 15:25:19 »

hoi @stingray, ik zag onder het linker-mannetje op de foto romeins3.jpg (derde van boven),  Cool een letter op ongeveer 7 uur. Op het eerste gezicht is dat een K, het zou echter ook een A kunnen zijn.

Die term "exergue" tekst zal ik even uitleggen. Deze afkorting of letter staat altijd op de keerzijde, onder de voorstelling. In dit geval heet die voorstelling "twee soldaten met militaire standaard". Bij de latere Romeinse munten (na 272AD om precies te zijn) geeft de exergue tekst altijd een standaard-afkorting weer, die de muntplaats aangeeft. Klik maar eens op die pagina bij Ancient Coins Info die ik aangaf. Daar staat een lijst van deze afkortingen en de bijbehorende muntplaatsen.

Smiley
Lx
« Laatste verandering: 24 Augustus 2005 - 15:33:19 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: