Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:44:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: rouelle?  (gelezen 847 keer)
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Gepost op: 17 Augustus 2005 - 16:24:47 »

Een vriend van mij heeft de volgende rouelle? gevonden op een keltische locatie in Engeland. Kent iemand dit type rouelle of is het iets anders.

Groeten Michiel

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Augustus 2005 - 16:47:19 »

Ik vind het een heel mooi stuk en een rouellle ligt voor de hand. Die triskeles doet mij weinig twijfelen aan het Keltische zijn. Omdat de achterzijde suggereerd dat deze zijde minder belangrijk was, is het misschien mogelijk dat er een bronzen naald door het centrum ging en dat het onderdeel uitmaakt van een sier/haar/mantelspeld? Andere mogelijkheid, een beslagstuk?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het 'gootje' van de Kz ooit ingelegd is geweest. Ben benieuwd.

DAMNATIO MEMORIAE
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Augustus 2005 - 18:02:11 »

Hoi Gladius

Bedankt voor het meedenken. Dat het aan beide kanten niet gelijk is vond ik ook een aanwijzing dat het misschien geen rouelle is, ik kon echter weinig anedrs verzinnen. Ik hoop inderdaad ook dat iemand aners het wel weet.

Het is gevonden op een locatie onder water waar tot nu toe alleen keltische munten en fibula's zijn gevonden al zegt het natuurlijk niets. Ik dacht juist vanwege de triskeles zeker aan keltisch omdat het een van de meeste voorkomende elementen is in de keltische kunst, maar ook in de huidige celtic art, dus wie weet, misschien dat de anderen inderdaad meer weten.

Groeten Michiel

Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Augustus 2005 - 20:53:34 »

Hallo Michiel,

Ken je de afmetingen van dit voorwerp? Zit er nog grond op het voorwerp met name dan in de holle achterzijde?
Dit harmonieus voorwerp is mijn inziens geen rouelle maar een Keltisch voorwerp. Meestal worden gelijkaardige vondsten in verband gebracht met paardentuigversiering. De voorliefde van de Kelten voor het decoreren van attributen voor paarden en strijdwagens is bekend.

mvg,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
michiel
Beheerder
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Augustus 2005 - 21:32:32 »

Hoi Catuvolcos

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb navraag gedaan en het voorwerp is 33 mm groot. En het is geen vuil, wel corrosie wat aan de ene kant te zien is, dus het zou inderdaad hol kunnen zijn.

Groeten Michiel

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: