Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:40:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Macedonia - Alexander ?  (gelezen 1669 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 13 Augustus 2005 - 16:41:29 »

De onderstaande munt komt uit Macedonia (deze paard kz) maar ik zou zoooo graag willen weten of  het een portretmunt is van Alexander de Grote of zijn vader Philippus.. Wie kan mij helpen dit vraagstuk op te lossen ?

Ik weet van deze munten verder niet veel: het is brons, vrij dun, met heel mooi donker patina. Diameter is 20-21 mm.

bvbd,  Wink Goodies
« Laatste verandering: 13 Augustus 2005 - 16:43:10 door Goodies » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Augustus 2005 - 13:53:57 »

Hallo Goodies,
Dit portret op munten van Alexander (ook na zijn dood nog veelvuldig geslagen) is het veiligst te beschrijven als 'Jonge Herakles'. Er is discussie over of die Herakleskop de trekken van Alexander heeft. Vergelijking met portretten van Alexander wijzen wel in die richting, maar zeker over het idee achter het portret zijn we niet. Philippus is het ieder geval niet.

Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Augustus 2005 - 21:45:22 »

Cheesy dus dit is wel een munt van Alexander de Grote dus ?

Lx
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 07:41:30 »

Dat ligt eraan wat de koningsnaam is boven het paardje (kan je daar wat van maken?). Ik had het slechts over het portret van de jonge Herakles, niet zozeer over het muntje dat je gepost hebt.

Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 18:44:36 »

Citaat
wat de koningsnaam is boven het paardje

Er staat in elk geval niet ALESANDROC

Ik heb overigens een ander Grieks muntje waar dat wel op staat, maar deze is niet te vinden in de Seaby catalogus onder Alexander. Deze koning had een dusdanig prestige dat zijn naam op allerlei (latere) munten is vermeld, heb ik me laten vertellen. Eigenlijk had ik gehoopt dat iemand de bovenstaande munt als een Alexander De Grote zou kunnen determineren.. De catalogus laat wel plaatjes zien die hier op lijken maar daarbij is het portret anders (boller) en de belettering ook. Ik kan op deze munt weinig lezen, het begint met D[/url] (delta) en eindigt op I. Tenzij er links nog meer staat..

Smiley
Lex
skintharos
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Augustus 2005 - 20:10:34 »

Beste Goodies, alhoewel de meeste bronzen munten van Alexander een pijlenkoker en een knots(van Herakles) op de keerzijde
hebben en vroege exemplaren een adelaar(naar rechts, achteromkijkend), en Philip weliswaar een ruiter(naar rechts) op de
keerzijde heeft maar Apollo op de voorzijde, staat er in Price(coinage in the name of alexander the great and philip arrhidaeus,1991)
een voorbeeld van jouw combinatie in brons(nrs 372a-b) .Alleen staat hier links ale (in griekse letters natuurlijk) en lijkt de ruiter een
mantel aan te hebben. In hetzelfde boek staat een bronzen muntje uit Memphis, Egypte, met een contemporain portret van
alexander(nr 3960). Herbert A. Cahn heeft een artikel geschreven over de gelijkenis tussen Herakles op de tetradrachmen en
Alexander, maar dat is alweer zo n 50 jaar geleden en ik heb het nooit kunnen vinden tot op heden.
Er is dus een mogelijkheid dat dit een munt van Alexander is, maar iets meer onderzoek is nog nodig, denk ik.
Skintharos Tongue
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Augustus 2005 - 22:14:10 »

Bedankt @Gert en @skintharos, voor het zoeken en voor deze interessante informatie. @skintharos: ik zal een vergroting plaatsen van de bovenste helft van de keerzijde. Dat werpt misschien enig licht op de kledij van de ruiter en de preciese tekst die daar staat, want zelfs met de munt in de hand is dat heel moeilijk te zien. Een mantel zie ik overigens (ook) niet bij deze ruiter, volgens mij is het een naakte jongeling  Wink. Dat plaatje van dat muntje uit Memphis met (zeker) het portret van Alexander zou ik overigens héél graag willen zien !

mvgr,
Goodies
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #7 Gepost op: 12 September 2005 - 17:06:58 »

Goodies,

Nadat gister een veilingcatalogus heb ingezien, zie ik dat boven de ruiter 'BASILEWS' staat. De koningsnaam staat onder de ruiter. In de catalogus staan munten van Kassander met deze tekst. Wellicht helpt dat je verder.

Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 12 September 2005 - 23:55:42 »

Cheesy YEP ! Heel erg bedankt ! (sorry voor mijn late reactie)

Smiley
Goodies
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: