Ha Goodies, dank voor je linkjes.
De eerste heb ik mogelijk gebruikt voor een verhaal op het forum, alhoewel ik haar men niet kon herinneren.
Maar metname de tweede link vond ik zeer interessant. Iin beiden heb ik echter niets over de asses met ijzeren kern gelezen.
(en dat terwijl ik denk toch goed gelezen te hebben, maar je weet het hé?)
A few in iron
, is een relatief begrip. In Nijmegen heb ik er toch enige tientallen gezien. Meestal zijn ze, door corrosie van de ijzeren kern, erg slecht en niet (echt) verzamelwaardig. Dus zoeken in rommelbakjes van vinders!
Het punt is dat ze ook zo worden ontdekt, goed geplateerde asses kun je verder alleen ontdekken door onderzoek op magnetisme, daat de dichtheid niet veel verschild van brons en ijzer, en ik ken niemand die dat onderzocht heeft -een idee?- en ze, de geplateerde asses, mogelijk dus niet herkend worden. Geplateerd zilver is wat lichter en kan eventueel ook worden ontdekt als de platering nog heel is.
Ik ken geen andere augustus dan Nero die asses (dupondii en setstertii ken ik ook niet) die geplateerd zijn, maar aan de ander kant orichalcum is corrosiebestendiger en houdt misschien de corosie en de bijbehorende ondekking tegen.
Vragen aan de forumleden:
1. Kent iemand andere (Romeinse) Ae munten met een ijzeren kern?
2. Kun je ijzer in de kern met je detector "horen" in je munt?
3. Kun je makkelijk op een ander manier een ijzeren kern aantonen door de munt op magnetisme onderzoeken, bv een beeldschermmagneet of luidsprekermagneet.
De ijzeren exemplaren die ik had waren beter dan die hier op het forum staan, echter een heb ik weggegeven toen ik een echte mooie as van Nero kreeg ( en tevreden was met een bronzen en een zilvern munt van iedere Romeinse augustus) en de ander heb ik gepoogd te drogen in laboratorium glas, om de corrosie te stoppen. Het glas werd aan de binnenkant heel vet, toen ik er met de vinder oversprak zei hij dat het een grafvondst was en dat het vast lijkenvet betrof!
Toen heb ik die ook waar uit mijn verzameling verwijderd. - Charon, de veerman, over de Styx was mogelijk makkelijk te belazeren met een minderwaardige as.-
Nu heb ik er (helaas) geen meer.
bvd en mvg A