Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:38:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nero-munten met een ijzeren kern  (gelezen 2077 keer)
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Gepost op: 12 Augustus 2005 - 19:15:00 »

Dag allemaal,

Ik heb al verscheidene Romeinse munten gevonden met een ijzeren kern. Dit exemplaar blijkt duidelijk een munt van Nero te zijn. Ik vermoed dat ook andere door de sterke corrosie onherkenbaar geworden munten aan deze keizer moeten worden toevertrouwd.
Heeft iemand meer informatie over het slaan van munten met een ijzeren kern? Hebben andere prospectors tevens al zulke munten gevonden?

mvg,

Catuvolcos
« Laatste verandering: 24 Augustus 2005 - 08:22:56 door aurelianus » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Augustus 2005 - 20:43:30 »

Ik heb aardig wat Romeinse munten uit de grond mogen oppiepen, maar dit ben ik nog niet tegengekomen. Wel ben ik tussen aangeschafte lotjes een grootbrons tegengekomen uit de republikeinse tijd (die met de scheepsboeg) die van lood gemaakt leekt te zijn met een bronzen kern!

DAMNATIO MEMORIAE
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Augustus 2005 - 21:24:02 »

Voor mij is dit ook nieuw nog nooit gezien of gevonden. Waarschijnlijk reageert een metaaldetector niet op zulke munten. Heb je dit al eens uitgeprobeerd? Ben erg benieuwd.

Groeten,

Nandus
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Augustus 2005 - 21:59:17 »

In en rond Nijmegen zijn ook een redelijk aantal asses van Nero opgedoken met een ijzeren kern, ijzer is goedkoper dan brons!
Ik heb er enige bezeten, maar ze waren zo slecht....Dus volgens mij gewoon oplichting van de militairen / burgers.

Hoewel Nero de eerste beschreven automaat bezat (een soort stoommachine) is de ijzeren kern niet toegevoegd om de munt voor automaten te gebruiken die reageren op een magnetisch veld
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Augustus 2005 - 10:16:31 »

Hallo Catuvolcos en andere lids,
hier nog een munt met ijzeren kern van Nero.
Een As vermoedelijk met de Victoria op de keerzijde Huh
Op de voorkant es leesbar (N)EROCLAVD.................TRIMP.....!
op de keerzijde zien ik een kop en een fleugel Huh Huh
mvg Ahenobarbus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Augustus 2005 - 14:50:01 »

Opmerkelijk. En waarom Nero. Het bestaan ervan is wel bekend. Bij Dough Smith - Fourrees staat het vermeld, evenals bij Ancient Counterfeits.

In beide bronnen staat "a few in iron" dus dit is volgens Dough Smith zeldzaam. In deze thread twee vinders, beide ervaren, "hee deze zijn voor mij nieuw". Twee andere vinders: "o jaaa kijk maar deze heb ik gevonden.." !

Vindplaats(en) relevant, misschien vlakbij de bron. Kwamen deze valse munten in een beperkt gebied in omloop.. werden ze soms gewoon weggeworpen voordat ze konden verspreiden in circulatie ?

Vier erfarene sucher, zwei ueberrascht ! also Fundeplatz koennte relevant sein.. Vieleicht wurden solche Stuecke rasch entdeckt von den Roemern,  wieder bald weggeworfen, also hat es nicht weit Zirkuliert ?

Smiley

Lx

aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Augustus 2005 - 16:07:46 »

Ha Goodies, dank voor je linkjes.
De eerste heb ik mogelijk gebruikt voor een verhaal op het forum, alhoewel ik haar men niet kon herinneren.
Maar metname de tweede link vond ik zeer interessant. Iin beiden heb ik echter niets  over de asses met ijzeren kern gelezen.
(en dat terwijl ik denk toch goed gelezen te hebben, maar je weet het hé?)
Citaat
A few in iron
, is een relatief begrip. In Nijmegen heb ik er toch enige tientallen gezien. Meestal zijn ze, door corrosie van de ijzeren kern, erg slecht en niet (echt) verzamelwaardig. Dus zoeken in rommelbakjes van vinders!
Het punt is dat ze ook zo worden ontdekt, goed geplateerde asses kun je verder alleen ontdekken door onderzoek op magnetisme, daat de dichtheid niet veel verschild van brons en ijzer, en ik ken niemand die dat onderzocht heeft -een idee?- en ze, de geplateerde asses, mogelijk dus niet herkend worden. Geplateerd zilver is wat lichter en kan eventueel ook worden ontdekt als de platering nog heel is.
Ik ken geen andere augustus dan Nero die asses (dupondii en setstertii ken ik ook niet) die geplateerd zijn, maar aan de ander kant orichalcum is corrosiebestendiger en houdt misschien de corosie en de bijbehorende ondekking tegen.
Vragen aan de forumleden:
1. Kent iemand andere (Romeinse) Ae munten met een ijzeren kern?
2. Kun je ijzer in de kern met je detector "horen" in je munt?
3. Kun je makkelijk op een ander manier een ijzeren kern aantonen door de munt op magnetisme onderzoeken, bv een beeldschermmagneet of luidsprekermagneet.
De ijzeren exemplaren die ik had waren beter dan die hier op het forum staan, echter een heb ik weggegeven toen ik een echte mooie as van Nero kreeg ( en tevreden was met een bronzen en een zilvern munt van iedere Romeinse augustus) en de ander heb ik gepoogd te drogen in laboratorium glas, om de corrosie te stoppen. Het glas werd aan de binnenkant heel vet, toen ik er met de vinder oversprak zei hij dat het een grafvondst was en dat het vast lijkenvet betrof!
Toen heb ik die ook waar uit mijn verzameling verwijderd. - Charon, de veerman, over de Styx was mogelijk makkelijk te belazeren met een minderwaardige as.-
Nu heb ik er (helaas) geen meer.
bvd en mvg A
« Laatste verandering: 13 Augustus 2005 - 16:13:02 door aurelianus » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Augustus 2005 - 16:17:14 »

ahum, opvallend  Sad

quote Goodies:
Citaat
werden ze soms gewoon weggeworpen voordat ze konden verspreiden in circulatie

quote Aurelianus:
Citaat
In Nijmegen heb ik er toch enige tientallen gezien

Het plaatje lijkt me wel duidelijk, @Ben, er was in onze mooie stad Oppium Batavorum een ondeskundige muntvervalser bezig ! Zijn vervalsingen waren zo enorm slecht, dat we in Nijmegen nu nog sporen aantreffen van zijn "werk" !

Grin

Lex
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Augustus 2005 - 17:41:21 »

Ha Goodies, dank voor je linkjes.
De eerste heb ik mogelijk gebruikt voor een verhaal op het forum, alhoewel ik haar men niet kon herinneren.
Maar metname de tweede link vond ik zeer interessant. Iin beiden heb ik echter niets  over de asses met ijzeren kern gelezen.
(en dat terwijl ik denk toch goed gelezen te hebben, maar je weet het hé?)
Citaat
A few in iron
, is een relatief begrip. In Nijmegen heb ik er toch enige tientallen gezien. Meestal zijn ze, door corrosie van de ijzeren kern, erg slecht en niet (echt) verzamelwaardig. Dus zoeken in rommelbakjes van vinders!
Het punt is dat ze ook zo worden ontdekt, goed geplateerde asses kun je verder alleen ontdekken door onderzoek op magnetisme, daat de dichtheid niet veel verschild van brons en ijzer, en ik ken niemand die dat onderzocht heeft -een idee?- en ze, de geplateerde asses, mogelijk dus niet herkend worden. Geplateerd zilver is wat lichter en kan eventueel ook worden ontdekt als de platering nog heel is.
Ik ken geen andere augustus dan Nero die asses (dupondii en setstertii ken ik ook niet) die geplateerd zijn, maar aan de ander kant orichalcum is corrosiebestendiger en houdt misschien de corosie en de bijbehorende ondekking tegen.
Vragen aan de forumleden:
1. Kent iemand andere (Romeinse) Ae munten met een ijzeren kern?
2. Kun je ijzer in de kern met je detector "horen" in je munt?
3. Kun je makkelijk op een ander manier een ijzeren kern aantonen door de munt op magnetisme onderzoeken, bv een beeldschermmagneet of luidsprekermagneet.
De ijzeren exemplaren die ik had waren beter dan die hier op het forum staan, echter een heb ik weggegeven toen ik een echte mooie as van Nero kreeg ( en tevreden was met een bronzen en een zilvern munt van iedere Romeinse augustus) en de ander heb ik gepoogd te drogen in laboratorium glas, om de corrosie te stoppen. Het glas werd aan de binnenkant heel vet, toen ik er met de vinder oversprak zei hij dat het een grafvondst was en dat het vast lijkenvet betrof!
Toen heb ik die ook waar uit mijn verzameling verwijderd. - Charon, de veerman, over de Styx was mogelijk makkelijk te belazeren met een minderwaardige as.-
Nu heb ik er (helaas) geen meer.
bvd en mvg A
Ik heb nog een munt. Et is een munt van Traianus of Domitianus met ijzeren kern! Door corrosie in erg slechte conditie! Niet leesbaar!Een klein stukje van de portret ! Cry
Ik hoor geen ijzer met mijn Detector!
mvg Ahenobarbus
« Laatste verandering: 15 Augustus 2005 - 14:28:47 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Augustus 2005 - 19:04:21 »

Dag ahenobarbus,
Hartelijk dank voor je antwoord!
Ik kan er niet veel van maken, maar het lijkt ook wel een dupondius qua kleur!
mvg A  Smiley

Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 10:12:10 »

Hoi beste Catuvolcos,

Enkele jaren geleden heb ook ik een as met een ijzeren kern gevonden.
De rand van de as is opengesprongen en het ijzer is als roest zichtbaar. Ook op de kopzijde is ie op een kleine plaats opengesprongen en is de roest zichtbaar.
Toen ik deze munt vond was het een roestklompje. Ik heb hem uren getumbled. Hierna kwam deze munt tevoorschijn. De munten met een ijzeren kern zien er vaak uit alsof ze geexplodeerd zijn.
Ze springen open en het geoxideerde ijzer komt naar buiten.
Nandvs: Ik heb hem met de metaaldetector gevonden. Waarschijnlijk door het "bronzen jasje".
De door mij gevonden as is er een van Trajanus. Ik weet niet of het een goede of "slechtere piep" was, maar op een Romeinse vindplaats graaf ik ook de slechtere piepjes uit. Vaak liggen er ijzerenspijkers e.d. naast een follisje. Of een fibula met ijzere naald. Ieder minder goed piepje kan toch een mooie vondst opleveren.

Een collegazoeker van mij heeft ook al eens een as met ijzeren kern gevonden, maar helaas weet ik niet van welke keizer deze munt is. Ik zal hem vragen of ie die munt nog in het bezit heeft. Ik heb op detectortreffen vaker zulke munten gezien, maar kan mij niet herinneren of het munten van Nero waren.

Ik zal foto's van de as met ijzeren kern toevoegen.
De as heb ik gevonden op zo'n 20 k.m. van Keulen.

Met vriendelijke groet,

John - Kerkrade.
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #11 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 10:27:52 »

Hoi Aurelianus,

Ik heb zojuist voor mijn vorige bijdrage de as moeten zoeken tussen mijn "AfvalRomeinen".
Dit is de hoop met slechte kwaliteit munten.

N.a.v. jouw vorige bijdrage over het controleren van het ijzer m.b.v. magnetisme heb ik een magneet genomen en boven de as gehouden. Nou de munt vloog naar het magneetje toe,
met een harde klik.

Hierna ben ik met het magneet over al mijn afval-Romeintjes gegaan en er zat geen enkele munt meer tussen die zich aan het magneet vasthechtte.

Groeten,

John - Kerkrade.
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 14:26:53 »

Hartelijk dank voor al jullie moeite!
ik vond de thread zeer de moeite waard, hopelijk anderen ook!
Toch eens een sterk magneet meenemen naar mij dealer!
mvg A  Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 19:42:45 »

hoi @aurelianus,

Citaat
Toch eens een sterk magneet meenemen naar mij dealer!

Doe maar niet. Dan kleeft ie toch maar vast aan zijn Euro-boeken. Over 1600 jaar graven we die "ontplofte" Euroos bij massa's op, aan elkaar gekoekt en geel/blauw met puisten natuurlijk. Ik denk niet, dat je tegen die tijd een 1 Euro-munt uit de grond haalt die nog herkenbaar is als muntstuk. Ring en centraal deel liggen zowiezo meters uit elkaar. Tegenwoordig ontbreekt de duurzaamheid volledig. Het komt door de hoge nominale waarde van onze bagger-munten ! Alles is afgestemd op een circulatie van hoogstens 20-30 jaar.

In de Julisch-Claudische tijd was brons nominaal brons, dus een goedkope munt was.. fraude !

De munten van Catuvolcos, ahenobarbus en Ivlivs vind ik trouwens vrij officieel uitzien (dat portret van Nero Tongue mooimooi,  de lettertjes van Trajanus..) Zouden we deze dus type 1F moeten noemen ? Een corrupt Romeins muntatelier.. bijvoorbeeld te Oppium.. of ergens anders aan de Via Romana ?

Wink
Goodies
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 15 Augustus 2005 - 22:13:35 »

dag Goodies,
Zoals al vaker door mij gezegd, ik deel je mening niet. Net als de geplateerde munten denk ik dat het officieele munten zijn en dar de fraude door de staat werd bedreven. Die genoeg slaven hadden en de complexe technieken beheersten techniek beheersten die mi gelijk zal zijn aan de platering van de bronzen kernen, Het gebeurde gewoon op een te grote schaal, denk ik, om door en illegale nachtploeg te worden gendaan!
mvg A  Smiley

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: