Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:33:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1 cent 1952 plastic  (gelezen 1282 keer)
reneke
Senior lid

Geslacht: Man

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Gepost op: 08 Augustus 2005 - 15:52:55 »

Heeft er iemand eenig idee waarvoor deze centen zijn geslagen?

Het is een bruin plastic cent van Juliana uit 1952, echter is het materiaal geen koper maar plastic.

Is het speelgoedgeld? of uit een of andere set?

Er staat niet meer of minder op als op de orgineele cent uit dat jaar.

@Moderator
Ik moest kiezen tussen de rubriek Nederland of Penningen.
Zoals je ziet heb ik Nederland gekozen.
Mocht dat een probleem zijn dan zie ik de verplaatsing wel.

Rene
« Laatste verandering: 08 Augustus 2005 - 15:59:45 door reneke » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Augustus 2005 - 16:10:48 »

Het is schoolgeld, dat diende om te leren tellen en rekenen met geld, dat leerde je vroeger nog op de lagere school, althans in mijn tijd, op de basisschool werd dat al minder en nu Huh probeert men het geld zo snel mogelijk uit te geven  Grin
Naast de cent heb ik de stuiver, het dubbeltje en het kwartje gezien de gulden en rijksdaalder niet. Deze munten zaten ebonieten (antiek soort plastic)rond doosje, met een doorsnede van ca 10 cm. Ook heb ik rechthoekige doosjes gezien, waarin ook andere rekenspulletjes zaten, door volume en oppervlakte rekenen.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Augustus 2005 - 16:17:19 »

Gezien het ontbreken van de gulden en de rijksdaalder mag je aannemen dat de serie idd uit de jaren '50 stamt, want in die tijd circuleerden er bankbiljetten van 1 (rood) en 2-1/2 (blauw) gulden.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Augustus 2005 - 17:09:59 »

Bedankt voor jullie reactie's

De serie zal inderdaat dan stammen uit 1950 tot 1954.

1954 zijn de zilveren guldens gekomen.

Ik zal de munt onder de serie echte centen zetten

Rene
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Augustus 2005 - 20:10:15 »

@ Figeleaf
Citaat
Gezien het ontbreken van de gulden en de rijksdaalder mag je aannemen dat de serie idd uit de jaren '50 stamt, want in die tijd circuleerden er bankbiljetten van 1 (rood) en 2-1/2 (blauw) gulden.
Nou ik ook hoor!
En daarom wil ik mauwen!
Ik ken een rood gulden biljet met portret Wilhelmina (gemaakt door de American banknote Company, dd feb. 1943), maar die ken ik niet uit de omloop!
De gulden (met Juliaantje erop) was bruin (voorzijde heel lichtgroene achtergrond kleur) en de rijksdaalder grijs-blauw (voorzijde heel lichtgrijze achtergrondkleur)(Beide biljetten gedateerd: 8 augustus 1949) kan ik me zeer goed herinneren.
Zelf kan ik me de school-/speel-/leerbankbiljetjes niet meer goed herinneren, mogelijk denk ik me vaag (hoe voorzichtig kan je zijn) het portret van  Bea er als jong meisje te herinneren, maar ik was ook toen al meer op munten.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Augustus 2005 - 21:06:37 »

Citaat
De gulden (met Juliaantje erop) was bruin (voorzijde heel lichtgroene achtergrond kleur) en de rijksdaalder grijs-blauw (voorzijde heel lichtgrijze achtergrondkleur)(Beide biljetten gedateerd: 8 augustus 1949) kan ik me zeer goed herinneren.
Even lekker off-topic Wink: De muntbiljetten van 1 en 2½ gulden zijn tot 1988 wettig betaalmiddel gebleven. Al zag je ze in de daaraan voorafgaande jaren steeds minder vaak.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
eric-t
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 08 Augustus 2005 - 21:28:41 »

Ik zal dit onderwerp verder laten staan, maar er is wel genoeg gezegd, dus op slot. Meer over plastic geld kan denk ik het beste in het muntcafe.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: