Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:33:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aantekeningen bij het fotograferen van munten met de scanner  (gelezen 4880 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 05 Januari 2005 - 20:18:21 »

Allereerst een veelgestelde vraag:

hoe een plaatje in het forum te zetten

Maak eerst een mooie jpg-scan, een plaatje voor elke kant van de munt of het voorwerp.

Het plaatje mag 50K groot zijn. Lees deze thread voor meer aanwijzingen mbt het fotograferen.

Nu het plaatsen. Stel, je zit in de bijdrage-editor, dus waar je de tekst intypt.

1. Klik eerst linksonder op het vetgedrukte linkje "Extra opties"
2. Klik op "bladeren..." en selecteer de ene kant. Ok. Klik dan op "meer bijlagen".
3. Er komt nu een tweede "bladeren" knop tevoorschijn.
4. Klik op deze tweede "bladeren" knop en selecteer de andere kant.
5. Klik tenslotte de "Opslaan" knop.

Dat is alles.

Hello guests.. a recent thread about this subject with a beautifull photograph and some
explanation in English: click coinwate - Cruzado picture

Het hoge resolutie basisbestand

Scannen bij 1200 dPI betekent: 1200 pixels per 2,54 centimeter. Bij een muntje met een doorsnede van 2,54 centimeter krijg je dus precies zoveel pixels horizontaal in je plaatje-bestand. De grootte is 1200x1200, dat wil zeggen een Euro-munt wordt wat groter dan een gemiddeld beeldscherm. Grootte van het TIFF-basisbestand is dan 1.5 tot 7 megabyte per muntzijde, afhankelijk van de diameter van de munt. Dit is een basisbestand waarin m.i. alle relevante details in te zien zijn, dus onderscheid Pr/FDC, plateringsresten, etcetera. Het is een goed idee om dit als eenheidsbestand voor de gehele verzameling te hanteren en alle TIF-files te bewaren. Voor gebruik op het internet wordt het plaatje altijd verkleind waardoor de kwaliteit verbetert.

Werk veilig

Als de munt van koper, zink of brons is, zonder eigen patina, gebruik handschoenen bij het hanteren van de munt. De metaalreinigings-deskundige dhr. Langeveld merkte hierover op,

Citaat
Het dragen van handschoenen voorkomt dat er vingerafdrukken met vet en zuren op het metaaloppervlak komen die het materiaal kunnen aantasten. Vooral bij blank metaal is dit vaak snel zichtbaar. Munten met een patina/corrosie laag zullen ook veel minder zoniet amper worden aangetast.

Lees meer over dit onderwerp in de betreffende thread: Muntstukken - aurelianus - Bronsrot

een muntje fotograferen

A.Een scan (liever geen digitale foto!) van elke muntzijde uitvoeren, met dezelfde scanner instellingen en resolutie. Om dit nauwkeurig te doen met behoud van grootte, metaal-glans en rand-dikte indruk, ga als volgt te werk:

1. zorg voor een schone glasplaat.
    2. maak eerst een paar lege scans om de lamp op te warmen
    3. beperk het scan-gebied tot de munt(en)
    4. leg de munt(en) precies recht. Een hoek-correctie achteraf is lelijk bij meer dan 2 graden afwijking.

5. voor elke muntzijde apart (belangrijk voor een echt mooi plaatje) doe het volgende:
           a. beperk het scan-gebied tot een vierkant geheel binnen de munt
           b. bewaar op dit punt de instellingen van de scanner (contrast en helderheid: GEEN kleurcorrectie. Wanneer de kleur van
               de foto niet overeenkomt met de munt, pas correctie achteraf toe, zorg ervoor dat de kleur dan precies lijkt op de munt.
           c. vergroot het scan-gebied tot het gewensde kader rondom de munt
           d. Klik de Accept knop.

• Houd de klep van de scanner gesloten. Er ontstaat bij een open klep (zwarte achtergrond) een te scherp afgegrensde rand, die de indruk van de munt als een rond, dik, voorwerp volledig verloren laat gaan. Mijn ervaring is ook dat de rand-schaduw die achterblijft onderaan de munt, als de klep dicht is, essentieel is voor een juiste diepte-indruk.
  • Scanner instelling bij het fotograferen van voor- en achterzijde van de munt moet overeenkomen. De marges en de schaduw rondom de munt moeten gelijk zijn bij voor- en achterzijde. Dat laatste is een nabewerking, waarbij de foto's "uitsnij" of "crop" bewerking ondergaan, om ze precies op maat te maken. Zorg dat beide plaatjes, ook in geval van (ovale) munten vierkant worden uitgesneden.

B. Met .JPG bestanden verliest men altijd kleurinformatie. File-uitvoer type dat ik toepas voor de scanner is "TIF".  De TIF is Tagged Image Format, de garantie dat alles qua contrast en kleur een op een bewaard blijft, in een zo hoog mogelijke kwaliteit. Het resultaat, bij een 1200dPI scan krijg je ongeveer 2 tot 6MByte per munt-zijde, dit sla ik vast op, op CD-ROM.

C. De TIF-file dubbelklikken: in Windows verwijst deze dubbelklik naar Microsoft Photo Editor. Vervolgens bewaar ik het bestand als .JPG met de default-opties, kwaliteit 100%. Resultaat is ongeveer 100-400K per munt-zijde. Dit zijn de basisbestanden die ik op harddisk bewaar.

D. Verkleinen en kwaliteit verlagen tot 90% geeft hanteerbare bestanden voor internet.

Resultaat van stap (3) is bijvoorbeeld als volgt:

(deze plaatjes zijn momenteel off-line helaas red Lx)
[ img]http://goodies.c-f-h.com/mb/Severus/bmp2Col/AlexSevT100.jpg[ /img][ img]http://goodies.c-f-h.com/mb/Severus/bmp2Col/AlexSevTR100.jpg[ /img]

Beide files zijn 6.5K Zie verder muntenboek op lx.dpx.nl (redactie jan 2005: dit is momenteel off-line)

Een computer doet niet veel. Als de scan (de foto dus..) goed is, dan blijft het plaatje-bestand dat over het algemeen ook. Het onderstaande was een screenprint, geplakt naar Paint en vervolgens uitgesneden en bewaard als jpg (maar 8K). Dan zie je het volgende:

[img ]http://goodies.c-f-h.com/plaatje1.JPG[ /img]

Iets ruimer in de jas, bijvoorbeeld met 57K, maak je een detail plaatje met veel contrast (oppervlak detail!) zoals:

[ img width=699 height=600]http://goodies.c-f-h.com/mb/Constantinus/ConstantinKF.jpg[ /img]

Aanvulling met betrekking tot dure scanners.

Laat je niet op stang jagen door verkopers. Bij mijn goedkope HP2400 (77 euroos) zie ik als de meest zinvolle resolutie: 1200dPI, dat wil zeggen, 2400 dPI is "geinterpoleerd", hetzelfde wat Paint doet als je een plaatje vergroot. En dat gebeurt dan elektronisch. De scan-CCD (opnemer) doet echt op zijn best 1200 pixels. Er zijn duurdere scanners, maar let dan vooral op kleuroverdracht en niet op resolutie.

Smiley

mvgr,
Goodies.

« Laatste verandering: 27 Januari 2006 - 22:23:31 door Goodies » Gelogd
geus
Senior lid

Dit forum is van ons allemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Januari 2005 - 19:38:27 »

Hi Goodies
Dat is nog eens goede informatie waar je wat mee kan. Dit lijkt mee een heel goed beginpunt.  Grin Ik heb van het weekend ook eindelijk uitgevogeld hoe ik op makro kan schietenmet mijn camaratje, maar dat gaf met flitser toch noch "hotspots" , ik ga het ook nog even buiten proberen, zo snel als het weer boven het vriespunt is en op een bewolte dag.
Ik had al eerder geschreven dat ik mijn hele collectie wil fotograferen en dat zijn er zo'n 1000 stuks, dus ik wil ook de snelste manier vinden, die redelijke resultaten geeft. Iets zoals ze in fotovakcentrales bv. dia's copieerden. Hier nog ideeen over.
Mvg en bedankt, Pieter... Cool

Ik verzamel en bestudeer rekenpenningen, jetons en armenpenningen (mereaux)
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Juli 2005 - 13:58:49 »

Het onderstaande plaatje is bedoeld, om een omschrift te duiden. Ik heb de munt (AE24) met de kap omhoog gescand, d.w.z. op een zwarte achtergrond. Dat doe ik normaal niet zo, maar het voordeel is dat er meer ruimte overblijft om te spelen met de extra belichting van opzij. De munt is dus, bijna aan de rand van de scannerplaat, schuin op een centje gelegd, zodat er van onder een beetje licht van opzij bij kan komen. Vervolgens heb ik de 60W bureaulamp zo dicht mogelijk naast de scanner geschoven, dus de behuizing van de scanner smelt net niet. De rest is een kwestie van heel voorzichtig draaien en opnieuw scannen, totdat je goed ziet wat je wilt kunnen zien.

Scanner-instelling: 1200dPI, belichting door scanner zoals gewoonlijk (dwz vierkantje in de munt), scherpte maximaal ingesteld, dus niet automatisch..

Nabewerking: alleen het detail plaatsen, ingeladen als 450x900 TIFF-plaatje in Photoshop 6.0, filter "Noise/Despeckle" om de artefacten (stof-stipjes!) te verwijderen. Daarna is het plaatje in een layer gezet. In de layer-dialoog, tab "channels" kies je vervolgens alleen het kanaal "blauw". Dit is een overgangskleur in groen patina, waardoor het contrast maximaal is. Voor een bronzen munt zonder patina is het groen-kanaal beter. Voor een zilveren munt deze stap overslaan. 

Er ontstaat nu een zwart-wit plaatje dat zichtbaar aan een kant is belicht, met maximaal contrast op die plek. Er is dus alleen gebruik gemaakt van de optische scherpte-instelling van de scanner, niet van digitale contrast-nabewerking. Dit vervormt namelijk het muntbeeld en vooral het metaal-oppervlak. Beide effecten zijn bij een muntfoto m.i. ongewensd. Het resultaat is tot 44% verkleind en voorzien van enige annotatie. Uiteindelijk is een forum-jpg'tje van 50K gemaakt, met Photoshop optie Save for Web (aanrader!).

Onderaan ter vergelijking, hetzelfde detail, met de instellingen zoals gepresenteerd in de thread, dwz met dichte scannerkap, vlak gefotografeerd. De lettervorm van zowel sigma S als gamma G ziijn veel beter te zien is op de glij-licht versie, vind ik. Tevens zijn ineens de contouren van een P na de E te onderscheiden.

Er is ook een artefact te zien, iets dat veroorzaakt is door de schaduw in glij-licht van een rechte patina-afgrenzing: de O ziet er uit als een D. De oorspronkelijke foto moet er dus altijd naast gehouden worden !

Dit uit Macedonie afkomstige brons laat nu duidelijk de volgende tekens zien: (..)OS GER(M?..)
« Laatste verandering: 16 November 2005 - 14:40:24 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 05 Augustus 2005 - 12:09:38 »

Waar gaat het om

Voorbeeldje:

Dit is een extern plaatje, het staat niet op het muntstukken-forum.
Het is afkomstig van http://www.msn.nl/

Een ander voorbeeld:

Dit is de illustratie van RIC-28 in Wildwinds - Allectus, een bekende determinatie bron voor Romeinse munten. In dit forum is het heel eenvoudig om zulke plaatjes die van andere websites komen, te plaatsen in een bijdrage. Onder het kopje C in onderstaande bijdrage beschrijf ik hoe dat in de bijdrage-editor kan, tevens geef ik hier een aantal tips voor gevorderde deelnemers om plaatjes een beetje mooi te verwerken in de layout van een bijdrage.

voordelen

- het illustreert de determinatie van een munt voor de lezers van de thread
- een plaatje erbij verluchtigt de informatie op dit forum
- het belast niet de server van muntstukken. Dit is een specifiek voordeel van externe plaatjes.

nadelen

- als de website waar het vandaan komt, aangeeft dat er copyright is. Dan niet plaatsen.
- als het plaatje niets toevoegt aan een thread, dus geen verwante munt of relevante historische context
- als het plaatje afkomstig is uit Google / Zoek Afbeeldingen. In dat geval is het slechts (zeer) tijdelijk on-line !
- als het plaatje afkomstig is uit e-bay. Hiervoor geldt hetzelfde, deze verdwijnen tzt.

A. Bronnen van plaatjes

- Let er vooral op dat het plaatje echt relevant is voor een thread. Als er bijvoorbeeld bij een determinatie meerdere mogelijkheden zijn, copieer dan niet een halve website in het forum. Gebruik in dat geval een linkje. Hetzelfde geldt voor de illustratie van historische achtergronden. Kijk ook uit, met het plaatsen van grote, mooie plaatjes. Dat kost aan de lezer-kant erg veel tijd !

- Probeer te vermijden om plaatjes (en verwijzingen) te plaatsen uit bronnen die zeer tijdelijk zijn, d.w.z. je ziet dan nummers met punten in het linkje, of zeer lange en ingewikkelde link uit e-Bay, de Google "cache" of Google "afbeeldingen". Liever niet plaatsen, maar verwijzen. Is het plaatje heel belangrijk voor de thread, dan bestaat de mogelijkheid om het plaatje eerst op disk te bewaren (klik rechts, "bewaren als..") en vervolgens gewoon met "Extra" in een bijdrage submitten.

- Plaats externe plaatjes alleen in het forum, wanneer zeker is, dat de bron betrouwbaar is. Vermeld altijd de bron van de link onder of in het verhaal bij het plaatje. Gebruik externe plaatjes alleen, als het echt informatie aan een topic toevoegt. Houd er rekening mee dat deelnemers met een traag modem moeten wachten op het plaatje.

- Let er bij verwijzingen op, dat sommige websites expliciet een copyright-vermelding aangeven. Als zoiets er staat (kijk dat altijd na), gebruik het plaatje niet in het forum, maar verwijs ernaar met behulp van een linkje. De ons bekende determinatie-bronnen voor antieke munten hebben deze beperking gelukkig niet, met actueel handelsaanbod, mn veiling-catalogi, kan het anders liggen. Dat geldt trouwens ook voor scans uit boeken die via "Extra" worden gesubmit.

B.  Hoe kom ik aan het linkje naar het plaatje

Wanneer een plaatje in de internet-explorer zichtbaar is, dan kan het linkje als volgt gecopieerd worden:

1. Klik rechtermuisknop op het plaatje
2. In het menu kies "Eigenschappen"
3. Selecteer de http: tekst uit het grijze vak
4. Klik rechtermuisknop op de blauwe geselecteerde tekst
5. Kies "Copieren".

Met deze werkwijze kunnen alle plaatjes op internet, ook de plaatjes op het forum zelf, gecopieerd worden.
Het onderstaande voorbeeld is een Follis van keizer Galerius van Goodies muntenboek - Tetrarchie

C. Layout-mogelijkheden

Een enkel plaatje kan geplaatst worden door:

1. Bovenstaande 5 stappen (voorbereiding)
2. Control-V in de bijdrage (plakken)
3. Selecteer de tekst van het linkje in de bijdrage
3. Klik op 

De tekst met [ img ] [ /img ] kan natuurlijk ook met de hand ingetikt worden..

[ img]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/Galerius100.jpg[ /img]

Tik hiervoor in de bijdrage, zonder de spaties :

[  img]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/Galerius100.jpg[ /img]

Mooier is het soms, een tabel-layout toe te passen, om de plaatjes naast elkaar te zetten.

Dit gaat als volgt:

[ img]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/Galerius100.jpg[ /img][ img]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/GaleriusR100.jpg[ /img]

Het tekstfragment in de bijdrage ziet er als volgt uit (spaties weglaten)

[ table][ tr ][ td][ img ]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/Galerius100.jpg[ /img ][ /td]
[ td][ img]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/GaleriusR100.jpg[ /img][ /td][ /tr][ /table]

Als de foto te groot is voor de bijdrage in het forum (zie de munt van Batavier boven) dan kan het plaatje verkleind worden.

Vul de juiste maten in met behulp van width=breedte-pixels en height=hoogte-pixels tussen de eerste [ img ] Het is daarbij belangrijk, precies de goede verhoudingen te handhaven, anders wordt het muntje ovaal. Bij de bovenstaande Denarius uit Wildwinds waren de originele afmetingen 800 bij 383. Bovenstaande verkleinde weergave is gemaakt met precies de helft, d.w.z.

[ img width=400 height=192]http://lx.dpx.nl/mb/Tetrarch/bmp2Col/Galerius100.jpg[ /img]

Smiley

mvgr,
Goodies
« Laatste verandering: 14 Januari 2006 - 17:50:44 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 14 September 2005 - 16:26:07 »

Het plaatsen van een citaat in een bijdrage

Citaten in bijdragen plaatsen is niet moeilijk. Je zoekt websites op, als je interessante tekst-fragmenten tegenkomt, selecteer de tekst (klik links met de muis en strijk over de tekst heen, die wordt meestal blauw) dan toets Control-C (copy, kopie:eren). In je bijdrage zet je zoiets als "Dit citaat vond ik:" dan toets <ENTER> vervolgens toets Control-V.

Het is dan wel netjes om even de bron te vermelden. Dat gaat als volgt: klik op de tekst in de adres-balk van explorer, die wordt dan helemaal blauw. Toets weer Control-C. Zet dan onder het citaat: "de bron was: " dan toets Control-V. Om het mooi te maken, zie onder (hoe een linkje onder een woord te plaatsen)

Let altijd even op copyright: tekst uit zulke bronnen is meestal zowiezo niet te copieren via knippen-plakken. Volsta met het linkje. Als je bepaalde tekst-fragmenten toch op je eigen website wilt zetten, of in een permanent ("sticky") onderwerp op dit forum, dan geldt voor tekst hetzelfde als voor plaatjes: kijk goed na, of er ergens copyright vermeld is op de website. Wanneer het om een gewone bijdrage gaat, verdwijnt de forum-pagina uit zicht, dus dan is copyright op stukjes tekst minder van belang. Uit Wikipedia mag overigens altijd tekst overgenomen worden !

Het plaatsen van een linkje

1. Start een nieuwe explorer-sessie op
2. Ga naar de te verwijzen website, voorbeeld: "Wikipedia, Romeinse rijk"
3. Klik in de adres-balk van explorer, de tekst wordt blauw, die tekst is: "http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk"
4. Toets Control-C
5. Ga naar de bijdrage-editor
6. Toets Control-V

Het linkje staat nu in de bijdrage, je ziet de tekst "http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk"

Om het linkje onder een woord te plaatsen, ga als volgt te werk

1. Selecteer in de bijdrage de tekst in dit geval http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk
2. Klik op "Voeg hyperlink toe" (het knopje met de wereldbol erop) je krijgt [ url ]http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk[ /url ]
3. Om de link te veranderen in een woordje, bijv "Romeinen", verander dit in [ url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk ]Romeinen[ /url ]

Smiley
Lx
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Oktober 2005 - 16:49:47 »

Wijzigen van het persoonlijke Avatar-plaatje

- Ga naar de website waar het plaatje klaar staat dat je wilt gebruiken

- Klik met de rechtermuisknop op het plaatje en kies "Eigenschappen" in het menu

- Selecteer het gehele http:// adres in het grijze vak naast Adres (URL), sleep met de linker muisknop ingedrukt over de tekst

- Klik met de rechtermuisknop op deze blauw geselecteerde tekst, kies "Copieeren" in het menu

- Ga naar forum, klik de knop "Profiel", klik dan links "Forum Profiel Informatie"

- Kies de optie "Ik heb mijn eigen foto/afbeelding:"

- Klik met de cursor in het invoer-vak voor de filenaam, toets Control-V (plakken)

- Klik de knop "Verander Profiel"

Overigens, kijk uit dat de website on-line blijft, want anders verdwijnt je plaatje weer. Als je wilt voorkomen dat dat gebeurt, is er een mogelijkheid: bewaar het plaatje eerst op je eigen machine en submit het vervolgens ergens op dit forum. Voer dan de bovenstaande procedure uit, op precies dezelfde manier. In feite is het "muntstukken"-forum gewoon ook een website !

Wink
Goodies

« Laatste verandering: 10 Oktober 2005 - 16:53:52 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Oktober 2005 - 11:28:12 »

Manipuleren van de muntfoto

Er is van alles mogelijk met scanners en software. Maar vermijd al te grote ingrepen met de scanner-software, met name bij verkoop en voor de eerste foto in een thread. Nadeel is namelijk: de munt gaat er qua materiaal anders uitzien, zodat de eerste indruk niet klopt.

Niet altijd weten de experts bijvoorbeeld het zilvergehalte. Een gewicht kan niet altijd worden vermeld. Patina moet kleurecht zijn. Verderop in de thread kan alsnog besloten worden (bijvoorbeeld op verzoek van de experts) een tweede foto te plaatsen. Bijvoorbeeld met meer licht of meer contrast, een speciale kleurbewerking, etcetera. Resultaat kan dan zijn: een duidelijker leesbaar omschrift en/of minder contrast in de gecorrodeerde delen van het plaatje. Meestal gaat het ook maar om 1 kant van de munt.

Een geslaagd voorbeeld van een helderheid-ingreep is te zien in aurelianus - Carausius, een zeer donkere munt die met behulp van de scanner instellingen lichter is gemaakt.

Goodies & aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Januari 2006 - 22:14:46 »

Klik Jvlivs - Geplatteerde of barbaarse denarius van Faustina voor zeer interessante belichtings-resultaten die Jvlivs heeft bereikt met behulp van een microscoop ! Met name voor omschrift-detail kan dat beter werken dan mijn tip voor de scanner hierboven. Vooral, omdat de belichting beter controleerbaar is. Voor wie geen toegang heeft tot dat soort apparatuur of het aan de fondsen ontbreekt voor een microscoop, een soortgelijk resultaat kan met macro-fotografie (optische voorzetlens !) en een (liefst 8MPix !) digitaal fototoestel bereikt worden. Voor glijlicht met behulp van een statief en een digitale camera, lees de aanwijzingen van Craig Hamling.

Smiley
Lex
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Januari 2006 - 19:27:03 »

Er bestaan veel verbanden tussen threads binnen het forum, bijvoorbeeld verschenen er vaak al eerder munten, die iets te maken hebben met een ingediende munt. Zulke verbanden zijn altijd erg waardevol en informatief. Daardoor kunnen we ons blijven verdiepen in (aspecten van) een onderwerp, zonder dat deskundige auteurs dingen honderd keer moeten opschrijven. Het verdiept het begrip over een onderwerp en verlevendigt het forum. In deze bijdrage wil ik uitleggen hoe dit verwijzen werkt, dus hoe een linkje te plaatsen naar een andere thread.

Linkjes binnen het forum in een bijdrage plaatsen

De eenvoudigste manier is, stel je zit in een bijdrage editor:

1. Start een nieuwe forum-sessie op, dus toets Control-N
2. Ga naar de thread waar je een verwijzing naar wilt plaatsen
3. Klik nu in de adres-balk van explorer: de tekst wordt blauw
4. Toets Control-C
5. Ga naar de bijdrage-editor, dus je oorsponkelijke sessie
6. Toets Control-V

Er staat dan zoiets als

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=18650.msg110041#msg110041

Dit is vaak al voldoende. Het werkt. Wil je dit mooi aankleden (een echt titel-linkje), maak dan gebruik van [ url ] [ /url ] als volgt (zonder de spaties)

[ url=http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=18650.msg110041#msg110041 ]Jvlivs - Geplateerde of barbaarse denarius van Faustina[ /url ]

Het resultaat is dan:

Jvlivs - Geplateerde of barbaarse denarius van Faustina

Denk bij het verwijzen van threads er altijd aan de auteur of indiener van de betreffende thread erbij te vermelden. Dat is wel zo netjes..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 22 Januari 2006 - 19:32:44 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: