Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:15:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: duit Overijssel met klop Zwolle  (gelezen 952 keer)
adwa
Senior lid

Geslacht: Man

Zoekt en gij zult vinden.

« Gepost op: 30 Juli 2005 - 20:44:28 »

Hierbij een scan van een duit van Overijssel  1702 met een klop van het wapen van Zwolle.
Voor zover ik weet is dit het enige exemplaar wat ik ooit heb gevonden, maar er zullen er vast wel meer van zijn. Weet iemand waarom deze munt is geklopt?
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Juli 2005 - 21:45:18 »

Dit komt inderdaad wel vaker voor, maar uitsluitend bij het jaartal 1702, en deze variant is schaars. Op de normale duiten 1702 staat op deze plaats een vijfbladige bloem maar hier is het wapenschild van Zwolle daar overheen geklopt.
In het Handboek Kopergeld is deze variant vermeld onder 7006.1 zonder opgave van de reden voor deze klop. Ook op de website www.duiten.nl is deze variant beschreven onder OVE.12: Hierbij staat een lang verhaal, maar de teneur is toch dat de werkelijke reden voor deze klop niet bekend is.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 30 Juli 2005 - 21:53:45 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Juli 2005 - 19:26:11 »

Er staan daar bij duiten.nl - Overijssel inderdaad twee verschillende theorieen. De ene heeft te maken met maatregelen van de provincie om de circulatie van ondergewicht (buitenlands) geld aan te pakken. De andere verklaring vind ik een stuk aannemelijker, ik citeer dit even :

"Een andere theorie is dat de klop is ontstaan in de periode na het overlijden van Diederik van Romondt Senior en het in dienst treden van zijn zoon Diederik Junior. De positie van de klop, over het muntmeesterteken heen, is misschien te verklaren als een teken dat er geen muntmeester verantwoordelijk was maar de stad zelf tot dat er weer een nieuwe muntmeester aanwezig was. Men had immers dringend behoefte aan het nieuwe kopergeld vanwege de grote kopergeld sanering. Het overlijden van de muntmeester kwam dus wel heel slecht uit."

De preciese plaatsing van de klop, dus over het muntmeesterteken heen en het feit dat deze duit met klop is aangetroffen op zeer uiteenlopende gewichten duiten vind ik de sterkste aanwijzing dat de speculatie t.a.v. wisseling van de wacht in Zwolle wel eens zou kunnen "kloppen" !

Lex
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Juli 2005 - 19:50:54 »

Goodies, mag ik je er even aan herinneren dat www.duiten.nl is samengesteld door één van de grootste deskundigen op dit speciale gebied. Volledigheidshalve vermeldt hij diverse gangbare theorieën, maar daarnaast stelt hij onomwonden dat de werkelijke reden voor de klop onbekend is.
Jouw mening, als op dit gebied niet-deskundige is in dit verband dus volstrekt irrelevant.
Bovendien doe je precies datgene wat Pannekeet bewust heeft nagelaten: Je probeert de onbevooroordeelde lezers in de richting van één van de theorieën te duwen. Vanuit wetenschappelijk oogpunt bezien een uiterst onverantwoordelijke handeling.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
adwa
Senior lid

Zoekt en gij zult vinden.

« Antwoord #4 Gepost op: 31 Juli 2005 - 21:31:35 »

Graag wil ik beide forumleden bedanken voor hun antwoorden. Ik ben overtuigd van hun beider goede bedoelingen.
Inmiddels heb ik het stuk op duiten.nl ook gelezen, kort samengevat komt het er op neer dat er diverse speculaties zijn, waarvan momenteel een theorie het waarschijnlijkst zou kunnen zijn. Echter niets is zeker.
Nogmaals mijn dank.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Augustus 2005 - 14:01:13 »

Om deze thread niet verder te vervuilen met het gekissebis tussen Goodies en Rob Kooy is de rest van de discussie verplaatst naar het Muntcafé.

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Augustus 2005 - 07:26:39 »

1) Maatregelen van de provincie (!) om de circulatie van te licht muntgeld aan te pakken

2)"Een andere theorie is dat de klop is ontstaan in de periode na het overlijden van Diederik van Romondt Senior en het in dienst treden van zijn zoon Diederik Junior. De positie van de klop, over het muntmeesterteken heen, is misschien te verklaren als een teken dat er geen muntmeester verantwoordelijk was maar de stad zelf tot dat er weer een nieuwe muntmeester aanwezig was. Men had immers dringend behoefte aan het nieuwe kopergeld vanwege de grote kopergeld sanering. Het overlijden van de muntmeester kwam dus wel heel slecht uit."

Ik vind van de twee argumenten die Pannekeet aanhaald, de laatste (2), hoewel ook onwaarschijnlijk, toch het meest waarschijnlijk.

Argument tegen de eerste is gegeven door Goodies: Verschil in massa van de betreffende geklopte duiten.

(!) Zelf vind ik een stadsklop voor een provinciale / genaraliteits besluit vreemd, ik zou een klop van de provincie / genaraliteit verwachten. De stadsklop is m.i. een teken over iets waar de stad een beslissing over heeft genomen.

Argument tegen de laatste: Er bestaan ook dit soort duiten van 1703, toen was de opvolging van Dirk van Romond (vermoedelijk) ook nog niet geregeld.
Dirk Dzn van Romond volgde pas in 1705 officieel (volgens mijn bron) zijn vader op, en die 1703 bestaan bij mijn weten niet met een klop.

Ik denk dat de klop (die volgens mij in 1702 gezet moet zijn, duiten van 1703 zijn niet geklopt) diende om deze Overijsselse 1702 duiten (tijdelijk) een andere (betalings)functie te geven, gefiateerd door het bestuur van de stad, zoals bijvoorbeeld bierpenning of een aanvulling voor de raadspenningen

Ik ben zeer benieuwd wat anderen vinden van mijn idee.

mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 02 Augustus 2005 - 07:39:13 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: