1) Maatregelen van de provincie (!) om de circulatie van te licht muntgeld aan te pakken 2)"Een andere theorie is dat de klop is ontstaan in de periode na het overlijden van Diederik van Romondt Senior en het in dienst treden van zijn zoon Diederik Junior. De positie van de klop, over het muntmeesterteken heen, is misschien te verklaren als een teken dat er geen muntmeester verantwoordelijk was maar de stad zelf tot dat er weer een nieuwe muntmeester aanwezig was. Men had immers dringend behoefte aan het nieuwe kopergeld vanwege de grote kopergeld sanering. Het overlijden van de muntmeester kwam dus wel heel slecht uit."Ik vind van de twee argumenten die Pannekeet aanhaald, de laatste (2), hoewel ook onwaarschijnlijk, toch het meest waarschijnlijk.
Argument tegen de eerste is gegeven door Goodies:
Verschil in massa van de betreffende geklopte duiten.(!) Zelf vind ik een stadsklop voor een provinciale / genaraliteits besluit vreemd, ik zou een klop van de provincie / genaraliteit verwachten. De stadsklop is m.i. een teken over iets waar de stad een beslissing over heeft genomen.
Argument tegen de laatste: Er bestaan ook dit soort duiten van 1703, toen was de opvolging van Dirk van Romond (vermoedelijk) ook nog niet geregeld.
Dirk Dzn van Romond volgde pas in 1705 officieel (volgens mijn bron) zijn vader op, en die 1703 bestaan bij mijn weten niet met een klop.
Ik denk dat de klop (die volgens mij in 1702 gezet moet zijn, duiten van 1703 zijn niet geklopt) diende om deze Overijsselse 1702 duiten (tijdelijk) een andere (betalings)functie te geven, gefiateerd door het bestuur van de stad, zoals bijvoorbeeld bierpenning of een aanvulling voor de raadspenningen
Ik ben zeer benieuwd wat anderen vinden van mijn idee.
mvg A