Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:09:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Griekse Gouden Munt Van 300 V.Chr Determinatie Gevraagd!  (gelezen 2516 keer)
Anoniempje
groentje
*

« Gepost op: 25 Juli 2005 - 12:48:21 »

Geachte Mensen,

Is er iemand die mij informatie over deze munt zou kunnen geven en evt een waarde ervan zou kunnen schatten?

hij is 2,5 cm breed en weegt ongeveer 15/20 gram.

B.v.d,
Anoniempje
« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 19:46:12 door Anoniempje » Gelogd
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juli 2005 - 13:39:05 »

Ik denk niet dat het een echte munt is en van goud is de munt zo te zien ook niet.

Groeten Michiel

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
Anoniempje
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juli 2005 - 15:23:43 »

Daar zit je fout in want ik heb een rapport van een muntenhandel in engeland die aantoont dat hij echt 300 V.Chr is en absoluut een munt is!
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juli 2005 - 17:09:39 »

Dag Anoniempje,
Dat kan een
Citaat
rapport van een muntenhandel in engeland
wel zeggen, maar mijn eigen oogjes (niet al te best, oké) zeggen dat dit stuk gegoten is! En vrij grof,
ik zie duidelijk de typerende de belletjes, als holtes, aan het oppervlak van het metaal en de te vage details.
Het is mogelijk een gietsel uit de tijd, bij goud is dat moeilijk te zeggen. Misschien kan neutronen spectrometrie uitkomst brengen, kunnen de isotopen van het goud bepaald worden en die samenstelling kan dan etc...
Ook denk ik corrosie te zien en bij goud is dat toch heel bijzonder, dus ...
determinatie poging:
Het ding doet me denken aan de beschijving van AE 27 van Syracuse  (Hieron II: 275-215  v. Chr.)  Vz. de kop van Hieron naar links en op de keerzijde ruiter, met speer, paard iets stijgerend (beide voorbenen van de grond maar paardenlichaam nog tamelijk horizontaal) op. In muntveld ondr paard, soms tussen voet van ruiter en r.voorbeen emissie? letter "E" (?) en in afsnede "IEPO(O=omega)NOS (S= sigma)" uit BMC 2 no: 583.

Ik zou die munt so snel mogelijk aan die betreffende handelaar verkopen,
veel succes!

PS Rapporten hoeven niet waar te zijn en / of kunnen gemaakt zijn voor een andere munt.
Gezegde: "Hoe duurder de vervalsing hoe echter het rapport (lijkt)!"

mvg A
« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 17:40:35 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juli 2005 - 17:40:41 »

hee @Anoniempje, welkom op dit forum. Ben je er zelf zeker van, dat dit goud is ? dus ff vragen.. WAT is de diameter en WAT is het gewicht van deze ?

Ik denk ook dat ie gegoten is, als het tenminste goud is. Als het brons is, dan kan het oppervlak ook gecorrodeerd zijn als gevolg van bodemcondities. Ik vind de benen van het paard scherper dan de rest van het muntbeeld. Er is hoop denk ik. Althans, als je akkoord gaat dat het een brons is en geen gouden munt. De determinatie die aurelianus geeft i.g.v. brons kan goed kloppen. Een ruitertje zie je ook wel vaak bij Philip van Macedonia (inderdaad, plm 300BC) en zijn zoon Alexander. Maar bij Alexander is de munt dan met Athena (helm), in het geval van Philip is het (soms) Apollo, zoals deze.. In Wildwinds vond ik dan weer geen enkele gouden munt van Philip met een linkskop-Apollo op de voorzijde.

Het exemplaar BMC 583 dat aurelianus noemde vond ik on-line bij Malter Galeries April 15 auction, de munt rechtsonder lijkt het meest. Inzet voor dit brons was daar 200 dollar. Ik sluit me voorlopig bij deze determinatie aan als het gewicht ook wijst op brons. Als het goud is.. ik denk Philip van Macedonia.. dat is kostbaar trouwens.

Wat betreft dat materiaal, ik weet dus niet of aurelianus gelijk heeft, want ik zie geen diameter of gewicht hier. Een gescande foto van een gouden munt is altijd glad ijs. Hopelijk klopt die kleur dus een beetje: de foto's zijn in elk geval niet goed, want ik vind de keerzijde meer brons-achtig dan de voorzijde.

Citaat
Misschien kan neutronen spectrometrie uitkomst brengen, kunnen de isotopen van het goud bepaald worden en die samenstelling kan dan (..)

Huh Ahum hogere natuurkunde.. anyway.. deze kan dus contemporaine vervalsing zijn, of moderner gietwerk in goud. Een echte gouden munt lijkt het me niet.. Het probleem is, als het goud is, dan hoort de munt niet te corroderen. Deze munt heeft een nogal gehavend oppervlak, dat komt niet alleen door slijtage. Check in elk geval gewicht en diameter. Voor een stater moet ie minstens 8.5 gram wegen, maar er zijn meer denominaties.

mvgr,
Lx Goodies
« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 17:59:27 door Goodies » Gelogd
Anoniempje
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Juli 2005 - 19:27:14 »

TER AANVULLING:

De munt is 2.5 cm breed & wegen kan ik op dit moment niet maar ik zit er niet ver naast als ik zeg 15/20 gram, en mijn vermoeden is dat deze munt een legering is van goud en brons (10k?).

Ook kan ik jullie meedelen dat deze munt in half versteende staat in mijn handen is gekomen en die ge-reinigd is in een (ultra-soon) badje
« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 19:36:55 door Anoniempje » Gelogd
Catuvolcos
Beheerder
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juli 2005 - 19:41:21 »

Dit lijkt mij een tot op het bot gereinigde bronsmunt te zijn. Eenmaal het patina verwijderd, krijgt men de indruk dat het een goudmunt is. Je ziet zelfs nog delen van de oorspronkelijke oxidatielaag zitten in de lagere delen van de muntflan.

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Catuvolcos
Beheerder
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Juli 2005 - 20:09:52 »

Geen goudmunt, wel de munt zoals door Aurelianus al werd gedetermineerd.

Catuvolcos

Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Juli 2005 - 20:10:50 »

Ik sluit me bij de laatste opmerkingen aan.. (mooi stuk trouwens !!)

@Anoniempje: De afmeting (25mm) klopt precies met de determinatie van aurelianus (d.w.z. AE25, BMC 583). Voor een 25mm brons van deze dikte kan het gewicht 11-17 gram zijn, afhankelijk van de bestanddelen, inderdaad. Een legering van goud en brons vind ik onwaarschijnlijk, noem 1 reden om dat te doen.. platering of goudverf, of de reden die Catuvolcos al noemde is waarschijnlijker. Voor een goudstuk van deze dikte is 17 gram overigens weinig, denk ik !

Lx

« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 20:16:58 door Goodies » Gelogd
Anoniempje
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Juli 2005 - 20:15:42 »

gekocht voor 2,50 op e-bay  Grin ik dank iedereen voor hun enorm goeie hulp en inzet, iemand nog een idee waar ik hem verkopen kan of gewoon weer op ebay zetten?

Groeten,
Anoniempje
« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 20:18:01 door Anoniempje » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Juli 2005 - 20:17:19 »

je dacht ff checken ?

Cool

En gefeliciteerd met je aankoop. Als het goudverf is, trouwens staat op dit forum een thread van mij.. hihi ik heb voor 10 euro een keertje een Sesters van Mater aangeschaft.. met goudverf erop..  Tongue de truuk is FLEXAF, 10 minuten inweken, dan schuursponsje.. enne 2,50 ?? als het niks is dan heb je dus niks verloren, als dat Syracuse-brons er echt onder uit komt ben ik jaloers hoor !

mvgr,
Lx
« Laatste verandering: 25 Juli 2005 - 20:21:37 door Goodies » Gelogd
Anoniempje
groentje
*

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juli 2005 - 20:26:02 »

Abosoluut geen goudverf, ik heb hem ge-reinigd zien worden vanuit half versteende staat!
Ik durf er wel een taxatie op te laten doen en garandeer dat hij er als echt uit komt.
en uh,.. kopen? haha Roll Eyes
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Juli 2005 - 20:45:53 »

mwa neu  Grin
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Juli 2005 - 22:22:38 »

Ik heb even het gevoel dat ik wat gebruikt ben?!  Undecided
Als ik er even over nadenk klopt dat niet, maar ik voel me toch niet zo prettig? Huh
Hoe komt dat.....

Ik weet het: "Ik ben voorgelogen en daar kan ik slecht tegen!"
Citaat
Daar zit je fout in want ik heb een rapport van een muntenhandel in engeland die aantoont dat hij echt 300 V.Chr is en absoluut een munt is!
?
Daarnaast is de eerste bijdrage veranderd, daar stond dat ie van goud was, dus mijn belletjes blijken nu corrosie te kunnen zijn geweest.
Angry
Aanvulling gedaan op 2607:
Dacht je dat als je had gezegt:
- ik heb een munt gekocht op e-bay voor €2,50!
- ik heb hem (ultrasoon) schoongemaakt en denk dat het goud is!?
wie kan me helpen?
Dat je geen antwoord zou krijgen?

Verder: Je schoonmaakacties hebben (vrijwel) alle autenticiteit van de munt doen verdwijnen, ik denk dat wat een aardig waardevolle munt was, is verworden tot een stukje brons en met je opmerking:
Citaat
Ik durf er wel een taxatie op te laten doen en garandeer dat hij er als echt uit komt.
kom je bedrogen uit.
Je garanties zijn waardeloos gebleken,  ik denk dat deze munt nu regelmatig vals zal worden genoemd![/color]
Voorlopig moet je maar even geen reactie van mij verwachten, Anoniempje, tenzij jij je naam verandert en ik het niet weet.
« Laatste verandering: 26 Juli 2005 - 07:02:57 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Catuvolcos
Beheerder
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 26 Juli 2005 - 05:51:24 »

Inderdaad Aurelianus, de werkwijze van anoniempje is geen voorbeeld van hoe het zou moeten. Deze persoon probeerde mensen om de tuin te leiden voor zijn eigen benefiet. Eerlijkheid is toch wat anders. Ik denk dat meerdere onder ons al hun conclusies hebben getrokken in het verderhelpen van zulke personen.

Catuvolcos

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: