hee @Anoniempje, welkom op dit forum. Ben je er zelf zeker van, dat dit goud is ? dus ff vragen.. WAT is de diameter en WAT is het gewicht van deze ?
Ik denk ook dat ie gegoten is, als het tenminste goud is. Als het brons is, dan kan het oppervlak ook gecorrodeerd zijn als gevolg van bodemcondities. Ik vind de benen van het paard scherper dan de rest van het muntbeeld. Er is hoop denk ik. Althans, als je akkoord gaat dat het een brons is en geen gouden munt. De determinatie die aurelianus geeft i.g.v. brons kan goed kloppen. Een ruitertje zie je ook wel vaak bij Philip van Macedonia (inderdaad, plm 300BC) en zijn zoon Alexander. Maar bij Alexander is de munt dan met Athena (helm), in het geval van Philip is het (soms) Apollo, zoals deze.. In Wildwinds vond ik dan weer geen enkele gouden munt van Philip met een linkskop-Apollo op de voorzijde.
Het exemplaar BMC 583 dat aurelianus noemde vond ik on-line bij
Malter Galeries April 15 auction, de
munt rechtsonder lijkt het meest. Inzet voor dit
brons was daar 200 dollar. Ik sluit me voorlopig bij deze determinatie aan
als het gewicht ook wijst op brons. Als het goud is.. ik denk Philip van Macedonia.. dat is
kostbaar trouwens.
Wat betreft dat materiaal, ik weet dus niet of aurelianus gelijk heeft, want ik zie geen diameter of gewicht hier. Een gescande foto van een gouden munt is
altijd glad ijs. Hopelijk klopt die kleur dus een beetje: de foto's zijn in elk geval niet goed, want ik vind de keerzijde meer brons-achtig dan de voorzijde.
Misschien kan neutronen spectrometrie uitkomst brengen, kunnen de isotopen van het goud bepaald worden en die samenstelling kan dan (..)

Ahum hogere natuurkunde..
anyway.. deze kan dus contemporaine vervalsing zijn, of moderner gietwerk in goud. Een echte gouden munt lijkt het me niet.. Het probleem is, als het goud is, dan hoort de munt niet te corroderen. Deze munt heeft een nogal gehavend oppervlak, dat komt niet alleen door slijtage. Check in elk geval gewicht en diameter. Voor een stater moet ie minstens 8.5 gram wegen, maar er zijn meer denominaties.
mvgr,
Lx Goodies