Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 04:07:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Plautilla : echte deze keer?/ RIC IV dl I blz. 270 no 369 Den. S  (gelezen 2344 keer)
badhaan
Volledig lid

« Antwoord #15 Gepost op: 01 September 2005 - 17:54:37 »

ik hben ook wel eens in een lot een ongereinigd zilver tegen gekomen van domitianus..........dus ook niet het minste............dus het komt toch wel voor.....alleen een kwestie van geluk misschien
« Laatste verandering: 17 September 2005 - 20:14:36 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #16 Gepost op: 01 September 2005 - 19:03:51 »

hoi deelnemers, uit niet onverwachte bron (!) vond ik nog een grote (zoekbare) pagina met foto's van vals Romeins.. oa deze..

Bron: Wildwinds - Fakes Gallery

Klikt en huivert..  Undecided

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 17 September 2005 - 20:14:59 door aurelianus » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #17 Gepost op: 17 September 2005 - 16:05:01 »

Slecht nieuws beste forumleden !!!

Deze munt is door medeforumlid FF aan een expert getoond en werd onmiddellijk als vals bestempeld. Is daarnaa nog een hele tijd grondiger bekeken door de expert, maar hij kwam niet meer op zijn besluit terug.
Munt zou gegoten zijn en er klopt ook "iets" niet met de haartooi.
Gelukkig kan ik ze teruggeven, daar niet van, maar k'had wel een echte gewild  Wink

Goodies
full lid

-

« Antwoord #18 Gepost op: 18 September 2005 - 22:11:57 »

Citaat
hij kwam niet meer op zijn besluit terug.

Helaas. Dan klopte m'n eerste indruk dus wel. Maar nu ik die bijdrage weer eens overlees, was het meeste dat ik daar gezegd heb, intuitief en niet op criteria bepaald. Ik zou wel eens willen weten, wie die expert was en welke de criteria zijn die een expert toepast om een munt "onmiddelijk" als vals te bestempelen ? Lijkt me handige kennis..

Smiley
Goodies
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #19 Gepost op: 19 September 2005 - 09:47:42 »

Dag lezers:
Het
Citaat
Munt zou gegoten zijn en er klopt ook "iets" niet met de haartooi.
citaat van de expert aangevoert door gantois.
Doet me twijfelen aan de expertise van deze persoon op dit terrein.

Als een munt een afgietsel is dan klopt de haardracht, maar je ziet als ervaringsdeskundige (slinger)gietsporen.
Vanaf de foto zie ik dat de stijl  niet klopt en dat ze daarom gesneden is.
Ik denk dat deze stempelsnijder vanuit de Balkan werkt. Vergelijk deze munt met die vervalsingen qua stijl met de munten die daar vandaan komen.
Gietsporen zie ik niet bij de gefotografeerde munt, voor mij is een FDC munt met de hand geslagen en geen UNC sporen vertoond, dus het proces is (nog niet) gemechaniseerd.

Een afgietsel van een nagesneden munt is dubbel op (tenzij het een "Becker"vervalsing of een renaisance "Paduaner" betreft)

Ik ben niet de expert maar een goed willende amateur (met veel ervaring op bepaalde [mn. numismatische] terreinen)
Hoewel sommige mensen mij wel een expert vinden, worden mij soms ook kwaliteiten toegedicht die ik (volgens mij) niet of beperkt heb.
Ik heb (een beetje) kennis van "alles" en een expert heeft veel kennis van een klein gebied, als hij en zijn omgeving de grenzen aan geven van dat (kleine) gebied heb je veel aan zijn expertise. Daarbuiten is de expert een leek.

(Het verbaast me dan ook telkens weer dat mensen hun titel drs. ing. ir. dr. of beroep bv professor vermelden onder een stuk dat buiten hun afstudeerrichting ligt bij ingezonden brieven bv in de NRC)
Miijn collega zegt (hij en ik zijn het er beide overigens niet echt mee eens, maar ik vind het wel leuk)
"Een leerling weet alles van niets" of was het "Een student weet van niets alles"?
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 19 September 2005 - 15:38:53 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
gantois321
full lid

« Antwoord #20 Gepost op: 19 September 2005 - 15:23:56 »

Nu veel meer weet ik er ook niet over, maar ik vermoed dat FF, die deze taak op zich nam, wel zal reageren.

Nu had ik ook niet liever gehad dat deze expert zich vergiste, maar FF vond het al verdacht dat het muntplaatje overal dezelfde dikte vertoonde.

Wachten we even op wat FF over deze expert kan vertellen?
Ik weet het dus ook niet meer : houden of teruggeven die munt???
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #21 Gepost op: 19 September 2005 - 15:38:28 »

Onmiddelijk retourneren!De laatst afgebeelde munt is absoluut vals Angry

Het ging echter over deze:

over deze munt ben ik minder zeker, deze zou gegoten kunnen zijn maar dat kan ik vanaf de(ze) scan niet goed zien.
Het haar zit wel goed! De kleur is een beetje vreemd, zie de Toronto vervalsingen.
Zie mijn voorgaande positieve commentaren  
Als de expert echt verstand heeft van gegoten vervalsingen, we laten dan de opmerking over het haar even weg. Heeft hij mogelijk gezien wat ik niet van de(ze) foto's kan zien.
Bij twijfel niet doen is, mijn algemene advies (hoewel ik ook soms wel eens....)
Sorry, gantois voor mijn verwarring.
A   Embarrassed
« Laatste verandering: 19 September 2005 - 15:57:44 door aurelianus » Gelogd

gantois321
full lid

« Antwoord #22 Gepost op: 19 September 2005 - 16:33:09 »

Tja Aurelianus, wat moet ik dan zeggen  Wink

Teruggeven is dus, zoals eerder gezegd, absoluut geen probleem. Echter : niets zo erg als een echte munt teruggeven omdat men denkt dat ze vals is en dat ze dat dus niet zou zijn.
Eeen valse houden omdat men (blijft) denken dat ze toch echt is ik ook geen oplossing.
Kent iemand een ander expert in België die deze munt absoluut zeker zou kunnen toewijzen : vals of niet???
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #23 Gepost op: 25 September 2005 - 14:13:16 »

Terug geven Gantois321!
Succes A Wink

Goodies
full lid

-

« Antwoord #24 Gepost op: 25 September 2005 - 17:53:45 »

hoi @Gantois321, ik ben het met aurelianus eens, dat e.e.a. waarschijnlijk zou uitdraaien op een teleurstelling. Voordeel van teruggeven nu is dat het misschien na 3 maanden niet meer kan en hoe lang zo'n expert wacht met antwoorden.

Zelf zou ik deze niet teruggeven, omdat ik 45 euro wel zou willen riskeren voor een echte Plautilla. Als ie vals is heb je pech !

Je vroeg een adres van een expert in België..

Jean ELSEN & ses Fils s.a. - Numismatists

Avenue de Tervueren, 65
1040 Brussels
Belgium

Phone : +32.2.734.63.56
Fax : +32.2.735.77.78
General : numismatique@elsen.be

Stuur hem een plaatje via dat mail adres. Wat zeggen ze intussen op Prospector ? Heb je Gert en Eddop al aan zijn staart getrokken voor deze thread ? En zou het niet een idee zijn, ff bij ForumAncient lid te worden en daar ook deze munt te plaatsen..

Wink
Goodies

gantois321
full lid

« Antwoord #25 Gepost op: 25 September 2005 - 19:17:57 »

Forumancientcoins : ik ben daar lid maar geraak er niet binnen !!!
Jean elsen : bedankt voor t'adres
Enne : ik geef de munt terug. k heb ondertussen andere munten van deze verkoper bekomen en die zijn wel echt. er zal wel eens een echt Plautilla komen ook.
Misschien heb ik mezelf slecht verwoord maar FF heeft ide munt heus aan geen koorknaapje getoond. ook FF kent wel wat van romeinse munten.
Dus ik heb niet graag een twijfelmunt, ze gaat dus terug, met spijt, maar opgelucht :-)
gantois321
full lid

« Antwoord #26 Gepost op: 27 September 2005 - 10:48:18 »

Nog even iets gefundeerder waarom deze munt vals is. Ik dacht dat dit interessant kon zijn voor de forumleden.

Volgend antwoord ontving ik van FF :

Citaat
Geert,
Vandaag  heb ik de man die je Plautilla als vals/gegoten bestempelde toch nog maar eens telefonisch gecontacteerd en nog wat verdere uitleg gevraagd.
Ik heb dan nog gecontroleerd op de munt en je mag op beide oren slapen hij is gegoten.
Ik zal proberen het uit te leggen
 - wanneer men munten slaat krijg je meestal het fenomeen van zeer kleine uitstulpingen aan de letters,   de uitstulpingen die moeten steeds van boven naar beneden gaan en vervagen in het muntplaatje  ( wegebbend noemt hij dit)
  Ze kunnen nooit mooi egaal zijn of rond bovenaan, door de on-evenredige kracht verdeling bij het produceren van hun munten is dit onmogelijk.
  Ook aan het haar heb je meestal dit fenomeen (zeker wanneer het kapsel getekend is tot aan muntplaatje zoals bij deze Plautilla)
  het kapsel was correct maar die zeer haarfijne uitstulpinggetjes ontbraken.
  Aan de letters waren wel enkele van die kleine uitstulpingen maar deze gingen dus gewoonweg niet naar beneden , bewijs voor hem dat ze dus gegraveerd waren en de munt dus gegoten is, je kan het echter niet opmerken vanop de scan.
-  Om dit alles op te merken moet je de munt goed onder de loupe nemen, ikzelf heb dan nog verschillende van mijn munten getoetst aan deze theorie en merk het dus ook degelijk overal op.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: