Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 03:52:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: byzantijnse munt?  (gelezen 1305 keer)
junajo
groentje
*

« Gepost op: 16 Juli 2005 - 13:38:47 »

Ik heb onlangs deze munt in mijn bezit gekregen.
De munt heeft een maximale diameter van 31 mm en het gewicht is 28 gram .
De munt is vervaardigd uit brons, helaas is oe te goed schoongemaakt maar in de zijkant en in diversen hoekjes en graveringen is nod duidelijk de groene patina te zien.
Wie kan mij iets vertellen over de ouderdom en eventuele herkomst van deze munt?

Alvast hartelijke dank voor de genomen moeite,

John.
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Juli 2005 - 14:33:22 »

Dag,  John / junajo . Welkom op dit forum, moge al je vragen beantwoord worden.
Ik kan je alleen vertellen dat het geen Byzantijnse munt is!
Verder zie ik niets op de  "munt" watik de munt kan herkennen.
Deze topic zal worden verplaatst naar onbekende munten, binnen afzienbare tijd
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Juli 2005 - 17:36:25 »

Knap stuk. Ik lees daar 31mm, 28 gram, dat is een flink brons ! De letters lijken me latijn, niet Grieks. Het portret is qua stijl Grieks, maar ik vind het net iets te strak, ik denk dat het navolging van Grieks is. Patina op zichzelf is overigens nooit een aanwijzing voor iets voor-middeleeuws. Ik zie iets anders: de grove vorm van het muntplaatje wijst m.i. op iets uit de antieke tijd, de belettering ziet er Romeins uit. Eerste indruk: een vrij vroege Romeins-republikeinse provinciale As, zeg 2e tot 1e eeuw BC ?

Of.. helaas.. een moderne toeristen-munt kan. Zelfs, een nostalgische penning (twintiger jaren vorige eeuw! die kop!) kan het zijn.. Ik vind met de zoekterm TAT RX geen munten op internet. De rubriek "onbekende munt" is wel een goede suggestie vind ik. Kan alle kanten op gaan deze, wat mij betreft. Byzantijns is dit zeker niet. Daarvoor is de kop te strak weergegeven, een bijpassende denominatie zou ik ook niet weten, de Follis in de periode Anastasius-Justinianus was zwaar en groot brons, maar zag er anders uit.

Smiley

mvgr,
Goodies
« Laatste verandering: 16 Juli 2005 - 17:43:52 door Goodies » Gelogd
The Detector
Senior lid

detectare humanum est

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Augustus 2005 - 09:12:29 »

Ik denk ook eerder aan een toeristenmunt. Toevallig niet gekocht op reis?
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 29 Augustus 2005 - 16:52:43 »

hoi @The Detector, bedankt voor het naar boven halen van dit interessante geval hier. Je bent streng, ik vind dit een (echt!) twijfelgeval. Inderdaad zou het leuk zijn om iets meer te weten over de oorsprong van deze "munt".

Of het oud is.. Nou, indiener "junajo" schreef:

Citaat
in diversen hoekjes en graveringen is nog duidelijk de groene patina te zien

Waarom zou je een souvenir schoon gaan maken ? Ik vind dat muntplaatje, d.w.z. de japen en afsnedes in de rand, een aanwijzing dat het oud zou kunnen zijn.

Vraag: @junajo, is het mogelijk om die patina-resten waar je over spreekt, sterk uit te vergroten met de scanner ? Ik wil zien wat voor kleur het is, hoe dik de laag was en hoe het aangehecht was, dus met andere woorden: of er een echte patina-laag op de munt heeft gezeten, of dat het verf, of oudmakerij was.

Smiley
Lex

« Laatste verandering: 29 Augustus 2005 - 16:54:24 door Goodies » Gelogd
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #5 Gepost op: 27 April 2007 - 14:49:49 »

Eens wordt je een volwassen man...

en zo moest de adellijke Engelse jeugd de grand-tour over het continent maken en zoveel mogelijk kunstschatten verzamelen om de Engelse landhuizen mee in te richten. Napels, Milaan, Rome, Florence, men moest het gezien hebben wilde men meetellen in de grote mensenwereld tussen 1780 en 1880.

En de Italianen: die merkten dat de vraag groter was dan het aanbod, en zodoende gingen toenmalige penningmakers 'antieke' munten fabriceren. In Venetië alleen waren dat er echt tientallen.

Saillant detail. Het was niet verboden in de Italiaanse koninkrijken een buitenlandse toerist op te lichten, nee, het was verboden om betrapt te worden. Venetië was 1 van die plaatsen die de eilanden in districten stelde, genummerd van I tot en met XVI, en waar de monogrammen van de makers boven de cijfer werd gezet, in dit geval TAT.

Ook was het in Venetië verboden om randteksten te gebruiken om te suggereren dat dit een oude munt was, omdat munten aldaar niet nageslagen mochten worden, maar herdenkingspenningen wel.

En zo zien we een heleboel portretten van de cames en glazen medaillons van Murano op brons, zilver of goud verschijnen.

Ik vind het hoofd verdacht veel lijken op het hoofd van de Italiaanse Superman van die tijd: Garibaldi....

Eric Tulling
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: