Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 03:44:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: barbartje / Type 2 Rr naar Divvs Claudius kz consecratio met adelaar  (gelezen 1405 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 12 Juli 2005 - 19:48:27 »

hallo allemaal
weer een barbartje?.. uit mijn verzameling. zelfde vindtplaats hoe die anderen.

12x12mm

mvg aureum
« Laatste verandering: 07 Augustus 2005 - 20:53:01 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Juli 2005 - 20:12:48 »

Vermoedelijk een barbaar naar een DIVO CLAVDIO antoninianus van Ckaudius II met een adelaar op de Kz. CONSECRATIO.

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juli 2005 - 16:35:01 »

Dit kan ook een "gepelde" officiele antoninianus zijn, de adelaar lijkt mij namelijk goed uitgevoerd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juli 2005 - 17:50:01 »

Dat zou zomaar kunnen, maar omdat al de barbaartjes geplaatst door Aureum afkomstig zijn van dezelfde lokatie en de diameter slechts 12 mm is, hou ik het op een goed uitgevoerde barbaar.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juli 2005 - 20:39:03 »

@Gladius, barbaars, waarom? alleen op basis van vindplaats lijkt me te kort door de bocht. Deze munten circuleerden door elkaar heen, er kan best assimilatie geweest zijn. Ik zie hier een net portretje, recht gesneden en met gedetailleerd lijntjes-haar, op de keerzijde rond gesneden vleugels van de adelaar, dat alles op een veel te klein muntplaatje.. Ze waren zoooo corrupt, die munthuizen toen.. Is zoiets de moeite waard om te pellen, een Antoninianus ? ik stem voor officieel en gereduceerd dus. Maar niks is zeker nog bij deze, vind ik.

Iets meer licht op de munt zou helpen, de kop van de adelaar, details in het portret en resten van letters aan de muntrand (CONSECRATIO rondom de adelaar), het kan ook nog een F-type zijn (dus een contemporain vals muntje  Tongue altijd leuk), of alsnog barbaarse imitatie. Zo'n gespiegelde S bijvoorbeeld, een spoor van rechte lijntjes aan de rand (vz of kz), is een aanwijzing. Ik  zie nu heel weinig van de omschriften. Er is hier een idee geopperd (recent) dat barbaarse muntslag misschien expres gereduceerd is, om het snijden van letters te kunnen vermijden (ref Gladius meen ik)

mvgr,
Lex

« Laatste verandering: 13 Juli 2005 - 20:44:45 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Juli 2005 - 07:34:54 »

Ik deel de mening van Gantois en Goodies dat dit geen "barbaar" hoeft te zijn, op de daar gegeven argumenten. mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Juli 2005 - 11:52:29 »

Ik blijf in deze eigenwijs. De scan is veelste donker om inhoudelijk goed op de uitvoering in te gaan (of deze munt is alleen op mijn scherm erg donker?) en in dat geval ga ik liever uit van de aangegeven  feiten: een veelste klein muntplaatje (zelfs voor de gevluchtten) en de vondstomstandigheden.

Van de barbaren is bekend dat er exemplaren zijn die het orgineel bijna evenaren totaan exemplaren die door een kind lijken gemaakt. Aan de contouren te zien lijkt deze munt goed uitgevoerd, maar ik vind het geen doorslaggevend argument. Dat dit dan wel een barbaar is, is natuurlijk ook geen vaststaand feit.

Maar dat is juist het leuke en tevens verwarrende met barbaartjes, er is altijd voer voor discussie.

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Juli 2005 - 15:58:59 »

heb dat hier zelf wat lichter gemaakt en t'is nu veel duidelijker.
Zo enorm goed zijn het portret en de arend dus eigenlijk niet.
Ik ga dus nu voor 100% mee met Gladius, maar op t'erste zicht (donkere scan) leek het mij wel een officiele.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 14 Juli 2005 - 17:58:48 »

Plaatje is inderdaad duidelijker, zo. Ben ook aan het twijfelen gebracht: mijn mening over het portret blijft staan (dat is netjes, veel beter dan op die andere munten van aureum) maar... de kop van de adelaar is onbeholpen weergegeven, en  Tongue wat is die streep boven de adelaar, die zie ik nu duidelijk los van de kop ! Resten van verbasterd omschrift wellicht ? En die groeven (?)  links van het portret ? Zijn dat krassen van later datum of hoort het bij deze voorzijde ? Ik zal er even een (zeker) officieele Consecratio/Eagle versie bijzetten hier:

Op de plaats van die "groeven" vinden we op de originele munt dus de versiering achter van de stralenkroon. Dat hoort een sliertje te zijn.. Ik zie overigens nu wel duidelijker "CO" op keerzijde, ook op de goede plek.. Maar misschien ga ik inderdaad om.. want dat verschil in diameter is ook wel heel groot, als je het zo ziet..

Qua bandbreedte voor dit muntbeeld: in Wildwinds kijken de adelaars alle kanten op, maar niet met zo'n grote snavel (havik-achtig !) schuin omhoog, zoals op bovenstaande munt. Die afwijking kan wellicht een aanwijzing zijn voor barbaarse imitatie. Ik vond ik tevens deze, m.i. met een retrograde N in plaats van een A en mogelijk gerestaureerde belettering op voorzijde:

Wink

Lx

« Laatste verandering: 14 Juli 2005 - 18:16:14 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 14 Juli 2005 - 18:06:11 »

hallo allemaal

ik weet ook niet waarom de laatste vijf barbartjes zo donker zijn heb ze pecies zo gescannt hoe die andere munten van me ?? ik zal ze allemaal even opnieuw plaatsen maar dan lichter sorry voor dit ongemak

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Juli 2005 - 18:19:48 »

hoi @aureum, nu we toch gelijk bezig zijn hier, tip: ik heb gisteren die Vitellius gescand op een heel andere manier als normaal. Je laat de scanner-kap open, je legt een klein muntje ergens onder de rand en dan een bureaulamp ernaast. Start het scanner-programma en draai voorzichtig totdat de lichtinval onder de munt een mooie weerschijn geeft op de details. Kies maximale scherpte, 1200dPi, dan klik. De resultaat-TIF inlezen in Photoshop en dan alleen het blauw-kanaal kiezen. Moet je kijken wat er gebeurt.. met groen gepatineerd brons.. kweenie als het heel zwart is, dat heb ik nog niet geprobeerd. Die tweede stap in Photoshop hoeft eventueel niet. Zie verder hier op dit forum meer tips.

Smiley

grtjns,
Goodies
« Laatste verandering: 14 Juli 2005 - 18:22:06 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: