Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 03:38:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1/2 Patagon Philips IV Luxemburg 1633.  (gelezen 2297 keer)
Nicowico
groentje
*

« Gepost op: 11 Juli 2005 - 09:32:25 »

Wie kan mij de waarde hiervan noemen: 1/2 Patagon van Philips IV uit Luxemburg van 1633?
Hij staat als RRR zeer zeldzaam bekend.
Beirnaert Rudy
Administrator
full lid

Geslacht: Man

Aankoop munten van de Zuidelijke Nederlanden.

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Juli 2005 - 12:21:24 »

Is het mogelijk om een foto te plaatsen.
Voor en achterzijde.
Er is een groot verschil in prijs. De kwaliteit van deze munten moet goed zijn.
Alvast bedankt.

Wij zijn goed bezig op het muntenforum. Mijn dank gaat zeker uit naar de moderators!!!
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Juli 2005 - 18:11:03 »

Cheesy hee dat is nummertje 2721 bij muntstukken.be - Filips IV, deel 3, daar staat ook een verwijzing, d.w.z. naar Delmonte Z304. Ergens anders vond ik deze munt niet vermeld on-line, ook niet in handelsaanbod. Wel ergens Brussel gezien (40 euri ZFr) maarre.. eentje uit Luxemburg.. noppes ! Leuk muntje.. Misschien eentje voor Lux ? Die spaart speciaal Luxemburgers.. en er zijn er wel meer op dit forum.. veel muntenplezier nog !

mvgr,
Lex
guido
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juli 2005 - 07:05:58 »

In de catalogus van De Mey (Répertoire de la Numismatique des Pays d'en Bas) editie 1990, staat ie als volgt gekwoteerd:
Fraai: 18.000 BEF
Zeer Fraai: 50.000 BEF
Prachtig: 85.000 BEF
Samen met het jaartal 1632 zouden er maar 36.585 exemplaren van aangemunt zijn.
Nicowico
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juli 2005 - 19:50:49 »

Nou, dat zijn aardige prijzen, maar het zijn wel prijzen van 1990, 15 jaar geleden. Zijn de prijzen daarna gestegen of gedaald?
Swa
Volledig lid

zoek 16e eeuwse munten van de zuidelijke nederl.

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Juli 2005 - 20:33:13 »

Beste Nicowico,
de prijs is voornamelijk afhankelijk van de kwaliteit, een duidelijke foto zou iedereen wijzer maken.
Of de prijzen gestegen zijn of gedaald, dat hangt volledig af van de kandidaat-koper: wat men ervoor wil geven...

ik verzamel Belgie en Zuid. Nederl. in de XVI° eeuw
Nicowico
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juli 2005 - 20:53:04 »

Ik zou wel foto's willen plaatsen, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb Rudy Bennaert foto's gemaild, maar ik hoor niets van hem. Volgens mij moet de kwaliteit van de munt "Zeer Fraai" zijn.

Ha, gevonden, Goodies bedankt!!!
« Laatste verandering: 12 Juli 2005 - 21:02:15 door Nicowico » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juli 2005 - 20:54:17 »

Hoi @Nicowico: foto's plaatsen als volgt..

Als je in je bijdrage zit, dan zie je links eronder "Extra opties". Klik dat eens aan. Dan zie je een knop verschijnen. Klik je op de knop dan kan je een plaatje van maximaal 50K naar het forum zenden, dat komt dan onder de bijdrage.

Er zijn vast wel algemene uitspraken te doen over bewegingen in de prijs, d.w.z. van 17e eeuwse Zuid-Nederlandse munten, sinds de 90er jaren.. dat zou deskundig beantwoord kunnen worden, ik weet dat niet voor deze periode en dat verzamelgebied. Maar voor een bepaalde munt is het altijd lastig te zeggen. Dus sluit ik me aan bij de mening van Swa hier, een foto is zowiezo onmisbaar bij zo'n vraag, en de gek die hem koopt.. die moet je inderdaad wel vinden. Het hangt er dus ook van af, waar je een munt verkoopt. Hoeveel echte verzamelaars komen ergens.

By the way.. @Nicowico, Luxemburgerse munten zijn best wel populair hier. Klik op "Zoeken geavanceerd" hierboven, type als zoekterm "Luxemburg".

Ga helemaal naar beneden, klik het vinkje "vink alles aan" (dan gaat alles uit  Wink ), selecteer dan "Belgie", "Belgie voor 1830" en "Nieuwe Tijd"  "Overige Buitenland", etcetera en klik op zoeken.

De deelnemers die dat woord allemaal schrijven, daar zitten die gekken bij dus ..

Tenslotte nog een laatste tip: als je eenmaal een prijs weet, dan kun je een munt in de rubriek "Verkoop" zetten, met de foto en die prijs erbij.

Wink

mvgr,
Goodies

« Laatste verandering: 12 Juli 2005 - 20:57:57 door Goodies » Gelogd
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Juli 2005 - 21:32:32 »

naar mijn idee is die munt NIET zeer fraai maar PRACHTIG

Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Juli 2005 - 11:40:35 »

Wat een fantastische munt, gefeliciteerd @Nicowico !!  Elk klein detail is erop te zien. Wauw. En we waren blijkbaar tegelijk aan het tiepen gisteren..  Grin

mvgr,
Lx
« Laatste verandering: 13 Juli 2005 - 11:42:21 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Juli 2005 - 10:29:14 »

Zo zie je maar over kwaliteit valt toch te twisten.
Voor dit type is het een Ruim Zeer Fraaie, goed uitgemuntte, 1/2 patagon, waarbij alle letters goed te lezen zijn.
maar voor "prachtig" mis ik toch een aantal details.
Niet te min een zeer aantrekkelijke, begerenswaardige munt.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #11 Gepost op: 14 Juli 2005 - 11:09:51 »

ja dat daar nou nog nooit goede afspraken over gemaakt zijn blijft mij keer op keer verbazen
de een houd voor elke munt, ongeacht de manier van slaan en de leeftijd 1 manier aan

de ander houd hier wel rekening hiermee, zoals ook diverse catalogussen doen ( bv de zonnebloem catalogussen vermelden dit specifiek )
deze manier geniet ook mijn voorkeur aangezien ik van mening ben dat je handegeslagen munten niet op dezelfde manier kan beoordelen als machinaal geslagen

( dan hou ik nog geeneens rekening met mensen die beide systemen erop na houden ( de een voor inkoop en de ander voor verkoop )

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #12 Gepost op: 14 Juli 2005 - 12:44:54 »

Nou Yoda en anderen,
het lijkt me met het systeem FDC, Unc., P, ZFr, Fr, ZG en G,
onmogelijk naast (gebruiks)slijtage ook corrosie/ reinigingsslijtage, stempelslijtage, uitmuntkwaliteit (hard genoeg geslagen), stempelkwaliteit (de artistieke vaardigheid van de stempelsnijder) uit te drukken, behalve dan bij machinaalvervaardigde / moderne munten.
Voor de andere:  corrosie/ reinigingsslijtage, stempelslijtage, uitmuntkwaliteit, gecentreerde stempel op een voldoende groot en  niet gesnoeid muntplaatje stempelkwaliteit zou daarnaast een ander beoordelingsysteem moeten komen.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #13 Gepost op: 14 Juli 2005 - 17:36:41 »

Pijnlijk en uiterst controversieel onderwerp. Hopelijk kan iedereen het er over eens zijn dat de kwaliteitsaanduiding:

a) een simplificatie zijn, iedere munt is anders
b) alleen van belang is bij koop/verkoop waar de munt niet kan worden getoond (anders gaat het alleen om de prijs, niet de kwaliteit)
c) een persoonlijke inschatting is
d) een kwestie is van gevoel en ervaring, niet iets wat je kan meten en bijvoorbeeld een computer kan laten doen

Ik vind bijvoorbeeld persoonlijk dat de kwaliteit BU niet bestaat, maar alleen maar een uitvinding is om de prijs te verhogen. Als een ander dat wel vindt doet mij dat niets. Het betekent alleen maar dat ik een munt die door de verkoper als BU wordt omschreven alleen koop tegen een prijs voor fdc en het heeft verder voor niemand gevolgen.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 14 Juli 2005 - 17:43:13 »

mmmh volgens mij zijn die categorieen FDC-unc-Pr etcetera alleen te vinden in handels-catalogi, dus met prijzen erbij. En voor moderne munten (va 1800) is het veel strenger omschreven dan voor oude. Ik heb thuis een catalogus van Engels brons en koper, waar in de inleiding, met voorbeeldplaatjes, is aangegeven wat de auteur precies bedoelt. Het gaat in die catalogus alleen om "wear" slijtage. Bij Romeinse munten zie ik Vorzueglich - Sehr Gut - Gut, oftewel Pr - ZFr- Fr, daarover heeft Kampmann en daarvoor Kankelfitz (Battenberg Verlag)  in de inleiding het nodige aangegeven. Daar tellen meer zaken mee, dus worden ook de aspecten die aurelianus noemt meegenomen in de beoordeling. Ik vind dit hele thema eigenlijk niet interessant, want andere aspecten aan een munt (vindplaats! patina!) interesseren mij veel meer dan oppervlakte-kwaliteit. Ook een rand-beschadiging vind ik voor mijn eigen verzameling geen probleem, mits het muntbeeld niet is aangetast !

De enige criteria die ik zelf echt belangrijk vind: de munt moet determineerbaar zijn. Bij moderne munten: het jaartal wil ik kunnen zien !

Lex
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: